شناسه خبر:51122
1400/10/25 10:04:25

سپهرغرب، گروه کار و دانش: مهدی الیاسی گفت: در قوه قضائیه شعبی راه‌اندازی خواهد شد که رسیدگی به کلیه اختلافات در زمینه‌های علمی و فناوری شرکت‌ها در اولویت قرار می‌گیرد.

وی گفت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان سال 82 در مجلس شورای اسلامی مصوب و طی 10 سال به صورت مستمر و با حمایت‌های رهبر انقلاب و معاونت علمی رئیس جمهور، نزدیک به صد درصد اجرایی شده است. بعد از دو سال و شروع دوره مجلس جدید، تلاش شد که در 3 حوزه، ظرفیت‌های قانونی و رشد شرکت‌های دانش بنیان را افزایش دهیم. تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حال حاضر به 6 هزار و 700 شرکت رسیده و بیش از 200 میلیارد تومان به آن‌ها بودجه تخصیص داده شده که تمامی آن‌ها نیاز به فضای کسب و کار قوی‌تر و حمایت‌های بیشتر دارد.

معاون سیاست گذاری و توسعه معاونت علمی رئیس جمهور می‌گوید: با وجود تعداد زیاد شرکت‌های دانش بنیان در کشور اختلافات زیاد اعم از مالی و زمینه‌های علمی بین آن‌ها اتفاق می‌افتد که رسیدگی به مشکلات آن‌ها نیاز به راه اندازی یک شعبه در قوه قضائیه دارد. با افزایش مشکلات و شکایات شرکت‌های استارت آپ پرونده‌های زیادی در دادگاه وجود دارد که رسیدگی به تمامی آن‌ها بسیار زمان بر است و باعث اختلال در روند فعالیت این شرکت‌ها می‌شود.

به گفته او طی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه را مکلف کرده که به‌منظور رسیدگی به کلیه اختلافات در زمینه‌های علمی و فناوری مابین اشخاص، اعم از حقیقی و حقوقی، با اشخاص حقیقی و حقوقی دانش بنیان، فناور و نخبگان، شعبه یا شعب تخصصی در شورا‌های حل اختلاف و دادگاهها، تشکیل دهد. شعب تخصصی موضوع این ماده می‌تواند بین طرفین سازش ایجاد کند و یا در صورت توافق طرفین، پرونده را جهت رسیدگی به داوری ارجاع دهند. دستورالعمل نحوه تشکیل شعب مذکور، ظرف حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط رئیس قوه قضائیه ابلاغ می‌شود. با راه‌اندازی این شعب در قوه قضائیه شرکت‌های بزرگ به خصوص شرکت‌هایی که در حوزه تکنولوژی پیشرفته فعالیت می‌کنند، می‌توانند با راهکار‌های مناسبی که به آن‌ها توسط کارشناسان مربوطه مشاوره داده می‌شود از برخی مشکلات کاسته شود.

شناسه خبر 51122