شناسه خبر:51153
1400/10/26 09:25:04

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان همدان از صدور حکم محکومیت چهار ماه حبس برای دو متخلف واحد ضایعاتی به‌دلیل عدم رعایت الزامات محیط‌زیستی و بی‌توجهی به اخطاریه‌های صادره خبر داد.

مجید شعبانلو در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در پایش‌های ادواری از واحدهای جمع‌آوری ضایعات و بازیافت غیر مجاز زباله در جاده انصارالامام شهر همدان کارشناسان این اداره متوجه بروز آلودگی فراوان محیط‌زیستی از سوی 15 واحد در آن محور شدند، گفت که تمام آن‌ها طی سال جاری به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی ادامه داد: این مراکز اقدام به شست‌وشوی ضایعات جمع‌آوری‌شده و تخلیه پساب‌های آلوده حاصل از شست‌وشو به بیرون از واحد خود، اراضی کشاورزی مجاور، جوی‌های آب یا چاه‌های جاذب می‌کردند که موجب نارضایتی‌های عمومی و آلودگی‌های آب و خاک شده بود.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان همدان بیان کرد: در این راستا رسیدگی حقوقی به پرونده‌های تشکیل‌شده علیه این مراکز در دادسرای همدان در دست اقدام بوده که تاکنون حکم چهار ماه حبس برای دو واحد آلاینده صادر کرده‌اند و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، سایر پرونده‌های معرفی‌شده به دادگاه تا زمان حصول نتیجه با جدیت پیگیری خواهند شد.

وی با بیان اینکه تخلیه نخاله‌های ساختمانی در مکان‌های غیر مجاز و در حاشیه شهرها نیز یکی از معضلات دیگر محیط‌زیستی استان همدان محسوب می‌شود، گفت: با افزایش جمعیت و گسترش ساخت‌وسازهای عمرانی و ساختمانی و تخریب و مرمت بناهای قدیمی و ساختمان‌ها در شهرها و روستاها، میزان تولید نخاله‌های ساختمانی به شکل چشمگیری افزایش یافته است؛ بنابراین خواستار ورود جدی شهرداران، بخشداران و دهیاران برای پیشگیری از ادامه روند فعلی و سامان‌دهی دفع نخاله‌های ساختمانی در شهرستان هستیم.

شعبانلو افزود: به‌جا ماندن پسماندهای ساختمانی، معضلات زیادی را ازجمله آلودگی‌های محیط‌زیستی و تولید ذرات گرد و غبار، بدمنظره شدن فضاهای اطراف شهرها و جاده‌های مواصلاتی، بروز حادثه و مشکلات مشابه را در پی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای حفاظت از محیط‌زیست و حفظ حقوق اجتماعی شهروندان، واحدهای آلاینده نیز زیر ذره‌بین این اداره قرار داشته است و درصورت عدم رعایت الزامات محیط‌زیستی و هرگونه اقدام علیه بهداشت عمومی، علاوه‌بر درج نام واحد در فهرست صنایع آلاینده، متصدیان متخلف به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.

شناسه خبر 51153