شناسه خبر:51229
1400/10/27 10:44:59

سپهرغرب، گروه خبر: آخرین خبرها از سیل مورموری در استان ایلام حکایت از آن دارد که این سیل 117میلیارد تومان خسارت به بار آورده و بنیاد مستضعفان برای پرداخت خسارات وارده به مردم ورود کرده است.

فعال شدن موج جدید بارشی بر آسمان استان ایلام، به سیل ناشی از شدت بارندگی منجر شده و مردم این دیار دچار خسارت سنگین مالی، تخریب منازل، از بین رفتن احشام شده‌اند که به گفته حسن بهرام‌نیا این سیل بیش از 117 میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.

استاندار ایلام گفت: از مجموع خسارات وارده 97میلیاردتومان مربوط به تخریب زیرساخت‌ها و 20میلیاردتومان آن نیز خسارات وارده به منازل و مغازه‌های شهروندان است.

حسن بهرام‌نیا به پرداخت 100درصدی خسارات وارده در اثرسیل اشاره و بیان کرد: 100درصد خسارات وارده به وسائل برقی و لوازم خانگی مردم مورموری توسط بنیاد مستضعفان پرداخت خواهد شد.

وی تمام مدیران را موظف بر آن کرد و گفت: تمام مدیران و مسئولان ذی‌ربط با امکانات و تجهیزات و نیرو تا بر طرف کردن نیازهای مردم مورموری در این بخش حضور خواهند داشت.

  8میلیارد و 550میلیون به بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در ارتباط با آخرین وضعیت حوزه کاری خود اظهار کرد: خسارت وارده به کشاورزان در حادثه سیل اخیر مورموری بیش از 8میلیارد و 550میلیون است.

محمدعلی اقدسی گفت: این خسارت شامل، خسارت به 10موتور پمپ و 200کلونی زنبور و کانال‌های آبیاری است.

  خسارت‌ها در حوزه راهداری 15میلیارد تومان است

مدیرکل راهداری و امور حمل و نقل استان ایلام به آخرین وضعیت راه‌ها و محورهای مواصلاتی اشاره کرد و گفت: مسیرهای منتهی به بخش مورموری قطع نشده و در حال حاضر مسیرها باز هستند.

نورالله دلخواه، بیان کرد: 4محور تحت تأثیر این سیل قرار گرفته و آسیب‌ها در این چهارمحور بوده که شامل 35دستگاه پل، 8کیلومتر از شانه جاده‌ها و 500متر آسفالت است که ترمیم اولیه آنها به اتمام رسیده است. برآورد ما از خسارت‌ها در حوزه راهداری 15 میلیارد تومان است.

  دلیل اصلی خسارت‌ها استاندارد نبودن پل ابتدای شهر است

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ایلام نیز به آخرین وضعیت امور آب در مناطق سیل‌زده استان ایلام اشاره کرد و افزود: خوشبختانه بندها آسیب ندیده، اما 15کیلومتر شبکه آبیاری دچار مشکل شده است؛ دلیل اصلی خسارت‌ها به‌دلیل استاندارد نبودن پل ابتدای شهر است که باید به‌سرعت تعریض شود.

علی پوراحمد گفت: تا 2روز آینده در استان بارش خواهیم داشت که بیش از 30 تا 60میلی‌متر پیش‌بینی شده؛ از شبکه دشت‌عباس هم بازدید داشتیم که آسیبی مشاهده نشده است.

  6 میلیارد تومان برآورد خسارت معیشتی، اسباب و اثاثیه ارزیابی شده است

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام نیز به آخرین برآورد خسارات وارده در حوزه کاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: برای احداث کانال‌ها و ایمن‌سازی مسیل‌های منطقه و جبران خسارتی که سیلاب وارد کرد 16میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

حبیب‌الله محبی گفت: پیش‌تر 92درصد واحدهای مسکونی شهرستان آبدانان مقاوم‌سازی شده‌اند، 561 واحد در دست مقاوم‌سازی داریم؛ در برآورد خسارات که عمدتاً در شهر مورموری و در مسیلی که ایجاد شده، بیشتر اسباب و اثاثیه خسارت دیده‌اند.

وی افزود: 56مورد در شهر مورموری برآورد شده است؛ 31مورد واحدهای مسکونی و 21مورد تجاری، 3مورد خسارات به ساختمان، یک مورد خسارت سازه‌ای و مابقی واحدها خسارات در حد آبگرفتگی داشتند. 6میلیارد تومان برآورد خسارت معیشتی، اسباب و اثاثیه ارزیابی شده است.

  خسارات جامعه عشایری 5 میلیارد تومان است

مدیر‌کل امور عشایری استان ایلام با بیان خسارت وارده به عشایر سیل‌زده در مورموری اظهار کرد: 200 خانوار عشایری در این منطقه تحت تأثیر این بارش و سیل قرار گرفته‌اند.

فرشاد یاسمی گفت:‌ این منطقه 300 کیلومتر راه عشایری دارد که 180 کیلومتر آن بین 20 تا 80 درصد خسارت دیده‌اند.

وی بیان کرد: خسارت وارده در این بخش 3میلیارد تومان است که اضافه بر آن 400میلیون تومان خسارت وارده به علوفه و 5میلیارد تومان نیز به اسباب و اثاثیه عشایر خسارت وارد شده است.

  خسارت 3 میلیارد تومانی به تاسیسات آب شُرب

نوراله تیموری، مدیرکل آب و فاضلاب استان ایلام نیز به خسارت وارده به شبکه آبرسانی مناطق سیل‌زده اشاره کرد و گفت: آب مناطقی که قطع شده بود وصل شده و در حال حاضر در هیچ یک از مناطق سیل‌زده قطعی آب نداریم؛ برآوردی که از خسارات تأسیسات انجام شده نیز 3میلیارد تومان بوده است.

شناسه خبر 51229