شناسه خبر:51347
1400/10/29 09:56:12

سپهرغرب، گروه شهر: ارتقای فناوری و تغییر انتظارات مردم از شهرها، مدیران و سرمایه‌داران را به اتخاذ تدابیری برای انجام بهتر تجارت سوق داده است. شهرنشینان فعال‌تر از قبل در مدیریت شهری مشارکت می‌کنند و برای دست‌یابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه از یکدیگر پیشی می‌گیرند.

افزایش قابلیت اتصال، تجزیه و تحلیل در زمان واقعی و مشارکت زنجیره ارزش، مفاهیمی اساسی به‌شمار می‌رود که شیوه‌های جدید عملکرد شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تمام این مفاهیم باید در شهرها اعمال شود تا به آن‌ها در دگرگون‌سازی فرهنگ از طریق افزایش شفافیت کمک کند. شیوه‌های مختلفی برای چگونگی طراحی یک محیط شفاف در شهرها وجود دارد که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها پرداخته می‌شود.

  سهیم‌سازی شهروندان

شفافیت متکی بر محور اعتماد و اشتراک است. اینکه مدیران، مردم را از دسترسی به اطلاعات مهم در زمینه عملکردهای شهری برخوردار کنند منافع زیادی نیز برای خود آن‌ها و شهر در پی خواهد داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش اعتماد و در نتیجه نشاط بیشتر شهروندی اشاره کرد. از سوی دیگر، دسترسی شهروندان به اطلاعات شهری می‌تواند به بالا بردن نرخ مشارکت آن‌ها در فرآیندهای تصمیم‌گیری شهری کمک کند و حتی آن‌ها را به ارائه نوآوری‌های بی‌شمار در زمینه بهبود وضعیت شهرنشینی سوق دهد. در واقع، طی این مراحل، شهروندان ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند که همین امر در افزایش اعتماد میان مردم و مدیران شهری سهیم است و می‌تواند به ایجاد شهرهای زیست‌پذیرتر منجر شود.

مقامات شهری به‌منظور افزایش حس مشارکت در میان شهروندان می‌توانند، محرک‌های خلاقانه‌ای به کار گیرند و مردم را به ایده‌پردازی در یک زمینه و حتی پیاده‌سازی پروژه‌های شهری سوق دهند.

  ایجاد یک پرتال مرکزی

مدیران شهرها به سرعت در حال ایجاد پرتال‌های اینترنتی تعاملی هستند تا اهداف و پیشرفت‌های خود در امور مالی، اطلاعات بودجه‌ای و آمار را به تصویر بکشند. این روزها، متفاوت با گذشته نمی‌توان شهروندان را در هاله‌ای از ابهام نگه داشت و اطلاعات مربوط به اهداف، اقدامات و مخارج شهری را به آن‌ها ارائه نداد. برخورداری از یک پرتال قدرتمند که اطلاعات را به‌روز در اختیار شهروندان قرار می‌دهد، می‌تواند اعتماد دو جانبه و شفافیت شهرداری را به تصویر بکشد.

این پرتال‌های جدید، تصویری آنی از چگونگی عملکرد دولت محلی در جنبه‌های مختلف شهری ارائه می‌دهد و در نتیجه، حس اعتماد، آزادی و تیم کاری را در میان ساکنان شهری تقویت می‌کند. در واقع، برخورداری یک شهر از یک پرتال منجر به افزایش آگاهی و دانش شهروندان می‌شود و این امر به سهم خود نقش مهمی در بالا بردن نرخ مشارکت آن‌ها ایفا می‌کند. البته مدیران شهری به‌منظور افزایش اثربخشی پرتال باید برای افزایش ارتباطات میان مردم بکوشند، از حوزه‌های مختلف پرتال برای افزایش مشارکت اطلاعات توسط شهروندان مطمئن شوند و به انجام پروژه‌های پرسش و پاسخ در آن بپردازند.

  بهبود استفاده از اطلاعات

اگرچه بسیاری از مدیران شهری دارای برنامه‌هایی هستند که برای گرفتن اطلاعات عملکردی مؤثر واقع می‌شود با این حال، تنها تعداد کمی از آن‌ها در ارائه مستنداتی فراتر از گزارش‌های پایه موفق عمل می‌کنند. داده‌های خام به تنهایی و بدون نقاط مبنا، تفاسیر و اقدامات مقایسه‌ای مضاعف بی‌مفهوم است ضمن اینکه اثربخشی اطلاعات تنها از طریق ایجاد تغییرات و بهبود فرآیندها برای چگونگی عملکرد امکان‌پذیر می‌شود.

مدیران ابتدا باید سیستم‌ها، ابزارها و قابلیت‌های موجود در یک شهر را درک کنند تا بتوانند به ثبت داده‌های عملکرد کاری بپردازند و سپس مکانیسمی به وجود آورند تا این داده‌ها را به اطلاعات ارزشمند در زمان واقعی تعبیر کنند و در نهایت از آن برای تصمیم‌گیری‌های بهتر شهری بهره برند.

  درک ارتباط میان تلاش و پیامدها

داده‌هایی که از هر فرآیند یا سیستم تولید می‌شود ممکن است بسیار غافل‌گیرکننده و حتی غیرقابل مدیریت باشد. تمرکز بر کیفیت بسیار حائز اهمیت و لازم است برنامه‌ریزان شهری یا سایر افراد مسئول، داده‌ها را به اطلاعاتی مفید و معنادار برای شهر تبدیل کنند. بدون شک، برای مقامات محلی انجام مطالعات و ارزیابی‌های کافی جهت درک شاخص‌های مهم برای شهر و ساکنان آن می‌تواند نتایج مثبت زیادی را در پی داشته باشد.

درک ارائه خدمات و سپس شناسایی شاخص‌های عملکرد که چهارچوب ارائه موفق آن خدمات را نشان می‌دهد نیز می‌تواند به برنامه‌ریزان شهری در بهبود مدیریت خود در این زمینه بسیار کمک کند. مدیران شهری باید به پیگیری داده‌ها در مناطقی بپردازند که در آن، یک کارمند شهری می‌تواند به طور مستقیم جریان فرآیند را خواه از طریق تعامل عمومی، انتقال بین‌بخشی یا ورودی داده‌ها تحت تأثیر قرار دهد. جمع‌آوری اطلاعاتی که تلاش‌ها را به نتایج ربط می‌دهد بسیار مهم است و زمانی که این ارتباط تعریف شود می‌توان استانداردهایی را برای تلاش‌های کارآمدتر جهت بهبود نتایج شکل داد.

شناسه خبر 51347