شناسه خبر:51426
1400/11/2 09:00:53

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه از کاهش تعداد اهداکنندگان روزانه خون در کرمانشاه به زیر 100 نفر خبر داد.

پژمان صالحی‌فر اظهار کرد: در استان کرمانشاه 25 مرکز درمانی وجود داشته که روزانه به‌صورت متوسط به 200 واحد خونی نیاز دارند و عمر مفید فرآورده پلاکت‌ها تنها سه روز است که برای تأمین نیاز مراکز درمانی راهی جز اهدای خون وجود ندارد.

وی افزود: طبق دستورالعمل‌های انتقال خون هر استان در روز باید معادل پنج روز کاری از تمام گروه‌های خونی ذخیره داشته باشد تا بتواند نیاز خود را تأمین کند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: احتیاج به همه گروه‌های خونی یک نیاز همیشگی مراکز درمانی و انتقال خون بوده، اما به این دلیل که گروه‌های خونی منفی را درصد کمتری در جامعه دارند، بیشتر نیازمند این نوع گروه خونی هستیم.

صالحی‌فر گفت: گروه خونی (او منفی) یک گروه خونی استراتژی محسوب می‌شود؛ زیرا در مواقع ضروری که برخی از بیماران خاص همچون بیماران سرطانی در فواصل زمانی کم یا زیاد نیازمند مداوم به خون هستند و یا بیماران تصادفات شهری و برون‌شهری که خون بسیاری از دست داده‌اند، بدون نیاز به تعیین گروه خونی می‌توانند از گروه خونی او منفی خون دریافت کنند.

وی با اشاره به شرایط جوی نامناسب در چند روز اخیر، بیان کرد: تعدادی از بیماران همیشه و در هر شرایطی نیازمند خون هستند، مانند بیماران تالاسمی و سرطانی که باید چند روز یک‌بار خون دریافت کنند که طی روزهای گذشته به‌دلیل برودت هوا و سرما میزان مراجعات مردم برای اهدای خون بسیار کاهش یافته است.

صالحی‌فر ادامه داد: به‌دلیل کاهش مراجعات مردم برای اهدای خون، به بیماران نیازمند ذخایر خونی استان از 200 واحد خون در روز، کمتر از 100 واحد خون رسیده است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به خطرآفرین بودن کاهش ذخایر خونی، تأکید کرد: کمبود خون در استان کرمانشاه به‌دلیل نیازمند بودن بسیاری از بیماران خطرآفرین بوده و از مردم تقاضا داریم نسبت به اهدای خون بی توجه نبوده و برای کمک به هم‌نوعان خود درصورت داشتن شرایط، جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

وی بیان کرد: مرکز اهدای خون کرمانشاه هرروز از ساعت 7:30 صبح الی 19 به‌صورت دو شیفت و در روزهای جمعه از 8:30 صبح الی 13 ظهر دایر است.

شناسه خبر 51426