شناسه خبر:51453
1400/11/2 09:57:47

سپهرغرب، گروه شهر: لیسبون پرتغال میزبان یک فضای جدید موسوم به «Bio Lab» برای ارائه خلاقیت و نوآوری همه شهروندان، کارآفرینان و مؤسسات آموزشی است که قصد دارند در زمینه بیوتکنولوژی، تحقیق یا آزمایش کنند.

این ابتکار توسط شورای این شهر و با مشارکت دانشکده علوم دانشگاه لیسبون و انجمن تحقیق و توسعه علوم انجام شده است.

Bio Lab که بخشی از فضای شهرداری را به خود اختصاص داده است در وب‌سایت شهر به‌عنوان یک اکوسیستم نوآوری باز و چند رشته‌ای توصیف شده است که هدف آن توانمندسازی شهروندان لیسبون از طریق راه‌حل‌های نوآورانه در زمینه بیوتکنولوژی است.

این مجموعه مأموریت‌هایی مانند آموزش، آزمایش، نمونه‌سازی، ایجاد کسب‌وکار در حوزه بیوتکنولوژی از طریق ساخت بیولوژیک، تولید زیستی و مهندسی سیستم‌های زیستی را دارد.

علاوه بر این، شبکه‌ای به نام Bio Lisbo نیز در این پروژه نظر گرفته شده است که یک ساختار چند ذی‌نفعی را شامل می‌شود و هدف آن جمع‌آوری و همسو کردن دانش و زنجیره ارزش در شهر لیسبون است؛ در واقع دلیل ایجاد این شبکه، انعطاف‌پذیرتر کردن شهر و مشارکت مؤثر در اهداف توسعه پایدار ملل متحد است.

مفهوم نهایی این طرح به شهروندان، مدارس متوسطه، مؤسسات آموزش عالی و سازمان‌های دولتی و خصوصی اجازه می‌دهد تا از طریق دانش علمی راه‌حل‌های جدیدی را برای شهر لیسبون ایجاد کنند و به زیست‌پذیرتر کردن شهر کمک کنند.

فضای اختصاصی این آزمایشگاه برای اجرای برنامه‌های جاه‌طلبانه و کارگاه‌های آموزشی تحت عنوان موضوعات متنوع و با هدف آموزش شهروندان برای مفهوم نوظهور شهر آینده در نظر گرفته شده است. برای مثال، یکی از این کارگاه‌ها به ساخت بیوپلاستیک اختصاص دارد که از گیاه یا سایر مواد بیولوژیکی ساخته می‌شود.

شناسه خبر 51453