شناسه خبر:51525
1400/11/3 10:36:33

سپهرغرب، گروه سلامت: داروسازی به‌عنوان یک صنعت استراتژیک، از جایگاه ویژه‌ای در نظام سلامت کشور برخوردار است. در این بین، نقش داروخانه‌ها در زنده نگه داشتن صنعت دارو بر کسی پوشیده نیست.

امروزه صنعت داروسازی در دنیا، جایگاه مهم‌تری حتی از صنعت اسلحه‌سازی دارد و از همین رو، کارتل‌ها و کمپانی‌های بزرگ در صدد تسخیر بازار دارویی جهان هستند تا از این طریق، کشورها را وابسته محصولات خود کنند. 

شاید همین نکته، باعث شده تا داروسازان کشورمان به سمت تولید و خودکفایی اقلام دارویی بروند. به طوری که در شرایط کنونی، نزدیک به 95 درصد نیاز دارویی کشور از طریق تولیدات داخلی تأمین می‌شود و این یک افتخار است. 

در همین حال، سهم مواد اولیه در تولید دارو نیز نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده و شاید نزدیک به 70 درصد داروهای تولید داخل با ماده موثره داخلی تهیه می‌شوند.

در عین حال، شرایط کنونی صنعت داروسازی به واسطه مشکلاتی که دارد، چندان خوب نیست و اگر قرار باشد اقدامات عاجل صورت نگیرد، صنعت دارویی کشور دچار بحران خواهد شد. شاید این بحران در حال حاضر نیز بر سر صنعت سایه انداخته باشد، اما با تلاش داروسازان، چندان خودنمایی نمی‌کند.

آنچه مسلم است، یکی از حلقه‌های اصلی صنعت داروسازی داروخانه است. زیرا، اختلال در روند خدمت رسانی داروخانه‌ها به مردم، جایگاه صنعت داروسازی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. بنابراین، وقتی از صنعت حرف می‌زنیم، باید همه اجزای آن را ببینیم که داروخانه از جمله اجزای مهم صنعت داروسازی است.

 صنعت داروسازی نیاز به نوسازی دارد

رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با اشاره به اینکه اقتصاد داروخانه‌ها عمدتاً در بخش دولتی است، افزود: ادامه این روند باعث تعطیلی بسیاری از کارخانجات قدیمی حوزه دارو شده و باید سیاست درستی را در این حوزه پیش بگیریم.

محمد عبده‌زاده اظهار کرد: صنعت داروسازی مستهلک بوده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارد و سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی جامعه پزشکی باید سیاست‌ها را در حوزه‌های مختلف دارویی کشور یکی کند.

وی افزود: 80 میلیون جمعیت کشور داروخانه‌ها را دیده و بر اساس عملکرد آنها کل صنعت داروسازی کشور را قضاوت می‌کنند که سازمان نظام پزشکی باید پیش قدم در تغییر رویکردها شود.

 75 درص5د ویزیت کشور به دارو ختم می‌شود

عضو هیأت‌مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران، با اشاره به اینکه دارو طی دو سال گذشته در نهایت بیش از 25 درصد افزایش قیمت نداشته، اظهار کرد: 75 درصد ویزیت پزشکان به دارو ختم شده و بالغ بر 60 درصد افزایش هزینه در داروخانه‌ها داریم و با توجه به افزایش وحشتناک هزینه‌ها، داروخانه‌ها گردش مالی ندارند.

سیدابراهیم هاشمی افزود: اکثر شرکت‌های پخش دارو وام‌های سنگین دریافت نموده و بدهکار هستند و این در حالی است که حدوداً 13 درصد ریالی افزایش قیمت در پخش داروها داشتیم.

وی با اشاره به اینکه با کنار هم بودن می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم، ادامه داد: خطاهای استراتژیک زیادی داشتیم و ساختار دارویی کشور زخم خورده است و هر که از ارز دولتی و ترجیحی دفاع می‌کند به دنبال منافع شخصی است زیرا ا ین به نفع مردم نیست و بیمه‌ها می‌توانند فرانشیز پلکانی داشته و پوشش دهی مردم را بیشتر کنند.

 داروخانه ویترین پزشکی کشور است

دبیر انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه هر گاه فاصله دولت با صنف داروسازی زیاد شد، دچار چالش‌های متعدد شدیم، گفت: یکی از چالش‌هایی که اخیراً با آن مواجه هستیم آئین نامه تأسیس داروخانه است که مبانی حقوقی آن زیر سوال است و شرایط به گونه‌ای رقم خورده که مبارک نیست.

وی افزود: داروخانه ویترین پزشکی کشور است و هر بیماری که به مجموعه درمانی مراجعه می‌کند در نهایت با یک نسخه به داروخانه رفته که می‌تواند محل رضایت یا عدم رضایت بیمار باشد.

سعیدلو ادامه داد: داروسازان با مشکلات متعددی مواجه هستند و بر اساس چرخه اقتصادی و با ضرایب غیرکارشناسی از آنها مالیات دریافت می‌کنند.

 هجوم داروسازان به مراکز استان‌ها

احمد آدینه عضو داروسازی شورای عالی نظام پزشکی نیز به مشکلات متعدد حوزه داروسازی از جمله آئین‌نامه تأسیس داروخانه اشاره کرد و گفت: طبق این آئین‌نامه همه متقاضیان تأسیس داروخانه به شهرهای بزرگ روی آورده و متقاضی مناطقی هستند که از نظر اقتصادی مرفه‌تر باشند؛ لذا مناطق کمتر برخوردار کماکان محروم خواهند ماند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف نظام سلامت عدالت در دسترسی به خدمات است، تصریح کرد: بر اساس آن خدمات دارویی داروخانه‌ها باید به‌طور متناسب در کشور پخش شود و اگر این مهم را به افراد واگذار نمائیم تا بر اساس درآمد اقتصادی خود محل داروخانه را تعیین و تصمیم‌گیری کنند، طبیعی است که به مناطق کمتر برخوردار نمی‌روند.

 تبعات تجمع داروسازان در شهرهای بزرگ

عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی، به مهم‌ترین مشکلات حوزه داروسازی از جمله آئین‌نامه جدید تأسیس داروخانه اشاره کرد و گفت: اگر آئین‌نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها اصلاح نشده و نگاه کارشناسی در آن حاکم نباشد، شهرهای کم‌برخوردار خالی از مجموعه داروسازی خواهد شد و با اجرای این آئین نامه تجمع داروسازان را در شهرهای بزرگ خواهیم داشت که این امر ضریب دسترسی به دارو را با مشکل مواجه خواهد کرد.

یدالله سهرابی با اشاره به اینکه آئین نامه جدید باعث بروز مشکل و ایجاد اخلال در دسترسی مردم به دارو خواهد شد، افزود: مطابق با قانون چهارم، پنجم و ششم توسعه و نیز احکام دائمی باید سطح بندی خدمات را داشته باشیم و در آئین نامه جدید نیز به دنبال ایجاد عدالت در ارائه خدمات هستیم تا داروسازان جوان و سایر همکارانی که سال‌های متمادی در داروخانه‌ها مشغول به فعالیت بوده‌اند، بتوانند به کار خود ادامه دهند.

 نباید جزیره‌ای عمل کنیم

عضو شورای عالی نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که حوزه داروسازی بسیار پرپیچ و خم است و فارغ‌التحصیلان این رشته پتانسیل‌های مختلفی دارند که باید از آن استفاده بهینه شود، گفت: مؤسس داروخانه باید به یک سود متعارف برسد.

محمود فاضل از دارو به عنوان یک کالای اقتصادی و استراتژیک نام برد و تصریح کرد: بحث‌های سیاسی و حاکمیتی روی این حوزه تأثیر گذار بوده و تنظیم روابط و تناسب بیان این دو مهم کار دشواری است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در توزیع و پخش دارو وجود دارد، گفت: تمام صنعت داروسازی ممکن است توسط مشکلاتی که در داروخانه‌ها وجود دارد، قفل شود لذا باید وضعیتی ایجاد شود که بتوانیم به مردم خدمت رسانی انجام دهیم.

فاضل از داروخانه به عنوان در دسترس‌ترین حرفه در بین رشته‌های پزشکی نام برد و اظهار کرد: دولت و وزارت بهداشت می‌توانند از این حوزه به عنوان بهترین پایگاه در کنار دیگر پایگاه‌های سلامت استفاده کرده تا بتوانند منویات سیاست‌گذاران حوزه سلامت را پیاده‌سازی کنند.

شناسه خبر 51525