شناسه خبر:51526
1400/11/3 10:37:50

سپهرغرب، گروه سلامت: روند صعودی آمارهای روزانه موارد ابتلا به کرونا در کشور، می‌تواند ما را برای روزهای پایانی سال و شروع سال نو، نگران کند. زیرا، تجربه تلخ پیک پنجم را از یاد نبرده‌ایم.

گفته می‌شود سویه اومیکرون می‌تواند آخرین حمله از نوع کرونایی باشد، البته این فقط یک احتمال و پیشگویی است که با واکنش رئیس سازمان بهداشت جهانی مواجه شد. اما، واقعیت این است که مرگبار بودن سویه اومیکرون به مراتب از دلتا کمتر است و همین نکته، باعث شده برخی افراد به آن به مثابه یک سرماخوردگی ساده نگاه کنند. این در حالی است که در شرایط کنونی، اومیکرون به سویه غالب در اروپا و آمریکا تبدیل شده و آمارهای ابتلاء در کشورهای اروپایی و البته آمریکا، به شدت نگران‌کننده است.

تجربه پیک‌های قبلی کرونا نشان داده است که وقتی یک سویه جدید در اروپا شیوع می‌یابد، به فاصله 2 ماه بعد همان سویه در کشور ما غالب می‌شود. اگر چنین فرضیه را درست بدانیم، باید در روزهای پایانی سال منتظر غالب شدن سویه اومیکرون در کشورمان باشیم. باز هم اگر این فرضیه به واقعیت تبدیل شود، سال نو را باید در خانه بمانیم.

 دلایل فاصله شیوع اومیکرون در اروپا و ایران

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به این سوال که چرا بین غالب شدن سویه اومیکرون در اروپا و ایران فاصله وجود دارد، گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل تفاوت گردش سویه جدید کرونا در کشور ما با اروپا و آمریکا، فاصله زیاد واکسیناسیون علیه کرونا است.

علیرضا ناجی افزود: واکسیناسیون سراسری در کشور ما به‌تازگی انجام شده، درصورتی‌که در کشورهای اروپایی و آمریکایی فاصله بین دو دوز واکسن بیشتر است.

وی با اشاره به عبور کشور از دو پیک سهمگین کرونا، گفت: به‌نظر می‌رسد ایمنی طبیعی حاصل شده از پیک چهارم و پنجم در کاهش آمار مبتلایان به کرونا در کشور اثر گذار بوده است.

 باید منتظر شگفتی‌های کرونا بود

کرونا از زمان شیوع تا امروز دنیا را با شگفتی‌های متعددی مواجه کرده است، بنابراین باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی خصوصاً دوز یادآور، به ایمنی نسبی دست یابیم.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به سرایت پذیری و قدرت انتقال بالای سویه اومیکرون، تاکید کرد: گریز از ایمنی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های این ویروس است بنابراین اکیداً توصیه می‌شود در برابر سویه‌های جدید ویروس با دریافت دوز بوستر به قطع زنجیره انتقال ویروس کمک کنیم.

ناجی با عنوان این مطلب که هر لحظه بعد از دریافت واکسن کرونا ممکن است به اومیکرون مبتلا شویم، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین خصوصیات اومیکرون، ایمنی‌گریزی است. بنابراین، تزریق دوز سوم واکس کرونا، بسیار اهمیت دارد.

 اومیکرون به‌زودی سویه غالب می‌شود

آن‌طور که از شواهد امر پیداست و اعضای کمیته علمی کشوری کووید 19 عنوان می‌کنند، اومیکرون ظرف هفته جاری به سویه غالب در کشور تبدیل خواهد شد و این موضوع می‌تواند یک هشدار جدی برای ما باشد که در روزهای پایانی سال، خطر اومیکرون جدی خواهد شد و می‌تواند اسباب دردسر و تکرار روزهای سخت پیک پنجم شود.

وزیر بهداشت، در روزهای اخیر در جمع رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، از وضعیت کرونایی کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های ما، عادی‌انگاری مردم است. زیرا، نباید تصور کنیم همه چیز تمام شده است.

بهرام عین‌اللهی افزود: مهم‌ترین نکته بهداشت فردی و استفاده از ماسک است. ثابت شده که استفاده مداوم از ماسک، می‌تواند تا حد زیادی از ابتلاء به اومیکرون پیشگیری کند. متأسفانه در فضاهای جمعی می‌بینیم که بخشی از مردم، از ماسک استفاده نمی‌کنند.

وی در واکنش به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد اعمال محدودیت‌ها، گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور، ما پیشنهادات کارشناسی خود را مطرح می‌کنیم و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات لازم را می‌گیرد.

وزیر بهداشت افزود: اگر در اجتماعات، از ماسک استفاده و فاصله‌گذاری رعایت شود، تا حدی می‌تواند از ابتلاء به اومیکرون جلوگیری کند.

 افزایش موارد اومیکرون

بررسی موارد آزمایش شده نشان می‌دهد از چهار هفته پیش که نخستین موارد ابتلاء به اومیکرون در کشور شناسایی شد، هر هفته به‌طور متوسط 10 درصد به نسبت ابتلاء به اومیکرون در برابر ابتلاء به دلتا افزوده شده است.

در همین حال، آمارهای روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که موارد شناسایی بیماران در روزهای اخیر سیر صعودی داشته، به‌طوری‌که در سه روز اخیر، موارد ابتلاء از 4 هزار مورد به 5 هزار و 276 مورد رسیده. این در حالی است که گفته می‌شود، حدود 50 درصد موارد کرونا در کشور مربوط به سویه اومیکرون است.

 سال نو در خانه خواهیم بود!

اگر چنین فرضیه‌ای درست باشد، باید در روزهای آینده شاهد سرعت گرفتن موارد ابتلاء به اومیکرون در کشور باشیم و اگر همین رویه تا پایان سال ادامه یابد، این احتمال هست که با غالب شدن سویه اومیکرون و شدت گرفتن پیک ششم، سال نو را در خانه بمانیم. زیرا، برای مصون ماند از قدرت پنهان اومیکرون، باید از همین حالا به فکر اعمال محدودیت‌ها بود و سختگیری‌های روزهای کرونایی را جدی‌تر گرفت.

شناسه خبر 51526