شناسه خبر:51558
1400/11/4 09:43:11

سپهرغرب، گروه خبر: بارش‌های روزهای اخیر و برودت هوا نه‌تنها عملیات سوخت‌رسانی در انبارهای نفت منطقه همدان را متوقف نکرده، بلکه همت سوخت‌رسانان را در کارشان دوچندان می‌کند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان که گزارش میدانی خود از یک نصف‌شب زمستانی و کار عملیاتی سوخت‌رسانی را این‌گونه توصیف می‌کند:

در پی بارش نزولات آسمانی و ضرورت رسالت اطلاع‌رسانی و صیانت از حقوق شهروندی من (سیدصلاح‌الدین حسینی) به همراه احمد شیرانی‌اصل، رئیس واحد روابط عمومی ساعاتی پس از نیمه‌شب 28 دی‌ماه 1400 عزم خویش را برای پوشش تصویری و خبری جزم و راهی انبار نفت ایثارگران در کیلومتر 17 جاده همدان- تهران می‌شویم.

به سمت انبار نفت حرکت می‌کنیم، درحالی که هنوز ماشین‌های راهداری عملیات پاک‌سازی جاده از برف را آغاز نکرده‌اند، نفتکش‌های ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای شرکت یکی پس از دیگری نمایان می‌شوند.

در زمینی یخ‌زده و نسیمی که صورت را جانانه می‌نوازد و کولاک می‌کند، ادامه طریق می‌دهیم.

کولاک خارج از شهر دید افقی را به چند گام کاهش می‌دهد. آهسته و محتاط مسیر را طی می‌کنیم، تا جایی که از دور مخازن پُرهیبت نفت خودنمایی می‌کنند.

از باند ورودی وارد پارکینگ نفتکش‌ها می‌شویم؛ تعدادی از رانندگان پشت فرمان و با موتور روشن، آماده ورود به انبار هستند.

ساعت پنج بامداد درحالی که بر شدت سرما افزوده می‌شود و سرعت کارها کاهش می‌یابد، نفتکش‌های عازم مناطق دور و سخت‌گذر، به نوبت وارد انبار شده، منتظر بارگیری محموله نفتی برای راهی شدن به سوی مقاصد تعریف‌شده می‌شوند.

کارکنان حراست درب ورودی مدارک رانندگان را رؤیت و مجوز ورود را صادر می‌کنند.

از خودرو که پیاده می‌شوی با نخستین دم، عمق سرما را با پوست و گوشت و استخوان درک می‌کنی! قندیل‌های یخ‌زده‌ یک‌متری آویزان از لبه سقف‌های شیروانی جلب توجه می‌کنند.

از شدت سرما، خون در انگشتان دست‌ها به‌سختی در جریان است، اما جریان سوخت در خطوط انتقال فرآورده در انبار نفت، روان.

همه‌جا پوشیده از برف است؛ با دوربین عکاسی که فقط با گرفتن چند عکس شارژ کم کرده، به دنبال سوژه عکاسی می‌رویم.

کارگران زیر سکوهای بارگیری مشغول کار هستند و فرآورده را به مخازن نفتکش‌ها تزریق می‌کنند؛ دست به کار می‌شویم و صحنه‌ها را در قاب عکس قرار می‌دهیم.

کارکنان ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست و کنترل کیفیت فرآورده نیز حضور دارند و مراقبت‌های لازم را اعمال می‌کنند.

یکی دیگر از کارکنان از واحد خدمات مهندسی سوار بر یک دستگاه تراکتور که پاکتی در جلو آن تعبیه شده است را می‌بینیم که مشغول جمع‌آوری برف‌های جلوی سکوهای بارگیری برای عبورومرور راحت‌تر است.

روی سطح مخازن نفتکش‌ها را برف به ارتفاع تخمینی 50 سانتی‌متر پوشانده و تردد روی سطح لغزنده آن بسیار دشوار است؛ کارکنان پلمب‌زنی با دقت و احتیاط درب مخازن را بررسی و پلمب می‌کنند.

حیف بود صحنه‌ای از نمای بالا از انبار نفت ثبت نمی‌شد؛ به بالای مخزن 19 درآمدیم، آرام و لرزان از پله‌های فلزی آجدار و مدور مخزن بالا می‌رویم، درحالی که وزش باد و نفوذ سرمای جانسوز به عمق استخوان را شدیدتر احساس می‌کنیم.

از ارتفاع 11 متری تکاپوی داخل انبار را به تصویر می‌کشیم.

بر فراز مخازن و در طول افق، ماه تابان را که تازه نیمه جمادی‌الثانی را رد کرده، می‌بینیم که رخ می‌نماید. از آن بالا کوه الوند باصلابت‌تر از همیشه، با پوششی یک‌دست از سپیدی، منظره‌ای چشم نواز را به‌صورت یخ‌زده هدیه می‌دهد.

بیش از چند دقیقه ماندن در بالای مخزن غیر قابل تحمل است.

اتاقک آهنی کنار محوطه و مخازن مقری می‌شود برای گرم کردن خود و بازگشت به حالت عادی و ادامه کار.

در این فاصله بهروز ملک‌محمدی، رئیس انبار نفت ایثارگران به جمع ما اضافه شده و با لبخندی از سر قدردانی و بیان خسته‌نباشید، می‌گوید: انبارهای نفت منطقه همدان در همه شرایط جوی علاوه‌بر تأمین سوخت مورد نیاز استان، مبدأ ارسال فرآورده‌های نفتی به مناطقی ازجمله کردستان، کرمانشاه، میاندوآب، قزوین و در پاره‌ای از اوقات نیز به فراخور نیاز، رشت، زاهدان، ایلام، ارومیه و دیگر استان‌های کشور است.

وی ادامه می‌دهد: این رسالت مهم، کارکنان را موظف کرده در هر شرایط آب‌وهوایی و حتی در شرایط اضطرار به‌صورت دوشیفته به یاری دیگر همکاران خود در محل کار حاضر شوند تا عملیات سوخت‌رسانی لحظه‌ای با وقفه همراه نشود.

بعد از اندکی تجدید قوا، دوباره وارد معرکه می‌شویم. وقت تعویض شیفت است و کارکنان فعلی جای خودشان را به کارکنان نوبت صبح می‌دهند. به گفته خودشان مسیر 20 کیلومتری از دل شهر تا انبار را یک‌ساعته آمدند؛ یکی از آن‌ها گفت این شغل تعطیلی‌بردار نیست و باید در زمان مقرر در محل کار حاضر شویم.

کم‌کم آسمان رنگ باز کرده و خورشید از پس ابر‌های سفید نمایان می‌شود.

بخار بازدم کارگران خبر از اختلاف فاحش دمای درون و بیرون بدن می‌دهد.

سطح آب استخر آتش‌نشانی یک پارچه راکد و بی‌حرکت و ذرات یخ کناره‌های دیوار آن زیر تابش نور خورشید همانند منشور بلورین، تبلور همت سوخت‌رسانان را به ذهن متبادر می‌کند.

برخلاف تکاپو و شلوغی محوطه سکوهای بارگیری، در آن سوی انبار سکوت سردی بر محوطه مخازن استوار حاکم است و انگار همه در خواب زمستانی فرو رفته‌اند. لوله‌های انتقال، زیر برف مدفون شده و اشکال هندسی زیبایی را به‌وجود آورده‌اند.

همچنان که عملیات در جریان است، با فراخوانی که از طریق بی‌سیم رئیس انبار اعلام می‌شود، چندثانیه‌ای همه عوامل و دست‌اندرکاران حاضر در انبار نفت (تا جایی که خللی در عملیات انجام نشود) جلوی سکوی بارگیری جمع می‌شوند و به رسم سپاس با هم عکسی به یادگار می‌گیریم تا یادمان باشد لذت خدمت‌رسانی به مردم شریف و گرم و در تحرک نگاه داشتن محافل خانواده‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و هر آنچه سوخت مصرف کند، از ماندگارترین خاطرات طول این خدمت به حساب می‌آید.

این گذر نیم‌روزی در متن کار و در کنار خادمان وظیفه‌شناس شرکت پخش فرآورده‌‌های نفتی منطقه همدان نشان در جریان بودن عملیات سوخت‌رسانی در همه زمان‌ها و شرایط است و چرخش چرخ‌های توسعه، آبادانی و رفاه با تلاش و فعالیت سوخت‌رسانان بی‌ادعا تحقق می‌یابد.

در پایان خطاب به این عزیزان این‌طور ادای دِین می‌کنیم: «اینجا همه جانانه خدمت می‌کنند».

گزارش تصویری این بازدید را در ادامه ببینید:

شناسه خبر 51558