شناسه خبر:51641
1400/11/6 10:09:20
به همت ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی برگزار شد؛

در همایش مدافعان ارزش‌ها چه گذشت؟

سپهرغرب، گروه خبر: همایش مدافعان ارزش‌ها به همت ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی در مسجد امام جواد علیه‌السلام شهرک رضوی اراک برگزار شد که در این همایش مردم از وضعیت آلوده هوای شهر اراک گفتند، از شرایط نامطلوب بخش حمل‌ونقل عمومی گله کرده و خواهان رسیدگی مسئولان شهری به وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام شهری شدند.

چهارمین همایش مدافعان ارزش‌ها به همت ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرخی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، علیرضا کریمی شهردار کلان‌شهر اراک و جمعی از مردم برگزار و فرصتی شد تا مردم بدون واسطه مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان استانی و شهری در میان گذاشته و فرهنگ مطالبه‌گری در چارچوب ادب، اخلاق و قانون شکل بگیرد تا گفتمان امر به معروف و نهی از منکر و مطالبه‌گری صحیح در جامعه جاری و ساری شود.

در این همایش مردم از وضعیت آلوده هوای شهر اراک گفتند، از شرایط نامطلوب بخش حمل‌ونقل عمومی گله کرده و خواهان رسیدگی مسئولان شهری به وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام شهری شدند.

در این نشست مطالبه‌گری مردم اراک در مسجد امام جواد گِرد هم آمده و از شهردار خود خواستند دره گردو را سروسامان داده و مشکلات آن را برطرف کند.

همچنین در این فضای صمیمانه مردم بر لزوم توسعه فضای سبز، فضای بازی کودکان، جمع‌آوری زباله، مقابله با سگ‌گردانی، ایجاد پارک بانوان، ایجاد فضای نشاط در شهر، کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه کتابخانه‌ها و کاهش فساد اداری در شهرداری تأکید کردند و دست به مطالبه‌گری زدند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در این نشست ضمن بیان اهمیت احیای این دو فریضه در جامعه، گفت: امر به معروف یعنی تمام خوبی‌ها در جامعه جاری شود و نهی از منکر یعنی بدی‌ها نباشد و با منطقی‌ترین روش‌ها باید این دو فریضه را احیا کنیم.

فرخی ابراز کرد: یکی از وظایف شهرداری ترویج فرهنگ شهرنشینی و شهروندی و حمایت از گروه‌های مردمی با انگیزه و دغدغه‌مند در حل مشکلات اجتماعی مثل بسترسازی ازدواج، اشتغال و از بین بردن مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف شهرداری‌ها اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، عفاف و حجاب و فضاسازی شهر با نگاه امیدوارانه و هویت‌بخش است، بیان کرد: می‌توان فضای منکرات را با همراهی مردم و فرهنگ‌سازی از بین برد و جامعه را به سمت پاکی‌ها سوق داد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تأکید کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر حامی همه کسانی است که دنبال مطالبه حق و حقوق مردم در چارچوب ادب و اخلاق هستند.

   مردم نباید از مطالبه‌گری بترسند

شهردار کلان‌شهر اراک نیز درباره اهمیت این دو واجب فراموش‌شده گفت: همه مأمور هستیم این دو واجب را احیا کنیم، چون ویژگی امت پیامبر احیا و اجرای این دو فریضه است.

علیرضا کریمی بیان کرد: اگر این دو فریضه اجرا شود، آسیب‌های اجتماعی کم می‌شود؛ مردم نباید از مطالبه‌گری بترسند و مسئولان باید پاسخگو باشند، کلکم راع و کلکم مسئول، یعنی همه مسئول‌ هستند.

وی درخصوص مطالبه‌گری مردم پیرامون بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی گفت: مطلقاً حق با مردم است، ما 200 اتوبوس نیاز داریم تا زمان انتظار مردم کمتر شده و اتوبوس‌ها جدید شوند؛ زمانی که بنده به شهرداری آمدم، 70 اتوبوس داشتیم و امروز تعداد اتوبوس‌ها به 83 مورد رسیده و نزدیک به 30 دستگاه با 162 میلیارد قرارداد بستیم و در برنامه بودجه 1401 نیز هر ماه یک اتوبوس اضافه خواهیم کرد.

شهردار اراک با اشاره به لزوم توسعه فضای سبز، افزود: توسعه فضای سبز یکی از سیاست‌های شهرداری است، در این زمینه شهرداری 350 میلیارد بودجه درنظر گرفته؛ برخی فضاها برای توسعه دارای مشکلاتی هستند که تلاش داریم آن‌ها را برطرف کنیم.

کریمی ادامه داد: برای ایجاد فضای نشاط و ورزش برای جوانان در مناطق مختلف باید زمین‌ها را بررسی و برای جوانان فضای ورزشی ایجاد کنیم؛ شهرداری برای پارک دوست‌دار کودک برنامه دارد، هرچند همه برنامه‌های کودکان با شهرداری نیست، اما سیاست شهرداری ایجاد دو پارک مهارتی با جذب سرمایه‌گذار و پارک دوست‌دار کودک است.

وی عنوان کرد: در حوزه رسیدگی به وضعیت زباله‌گردها باید گفت این شرایط برگرفته از وضعیت اقتصادی کشور است؛ شهرداری تصمیم گرفت آن‌ها را به‌کار گیرد، اما قبول نمی‌کنند و می‌گویند درآمد ما از این کار، از کار در شهرداری بیشتر است و این نیاز به کار فرهنگی دارد و همه کار با شهرداری نیست.

شهردار اراک درباره سگ‌گردانی نیز بیان کرد: چیزی که امروزه در جامعه رواج پیدا کرده، قبلاً در فرهنگ ما نبود که به‌علت ضعف کار فرهنگی در این رابطه است و با برخورد فیزیکی اصلاح آن امکان‌پذیر نیست و باید فرهنگ‌سازی کرد؛ البته شهرداری درباره جمع‌آوری سگ‌های ولگرد وظیفه دارد که برخی سمن‌ها به این کار اعترض دارند و متأسفانه به آن‌ها غذا می‌دهند و باعث ازدیادشان می‌شوند.

کریمی درباره آلودگی هوا اظهار کرد: متأسفانه با ورود صنایع آلاینده، آلودگی هم وارد شهر شد که قبلاً میزان آلودگی را ارزیابی نمی‌کردند، اما امروزه مسئول ارزیابی محیط‌زیست است و مسئول جلوگیری از صنایع آلاینده با ارزیابی محیط‌زیست، دادستانی است. متأسفانه در 10 ماه گذشته 145 روز آلوده داشتیم که 6 ماه اول سال به‌علت خشک‌سالی کویر میقان بود و یکی دیگر از منشأهای آلودگی نیروگاه است که در فصل سرد مازوت می‌سوزاند.

وی در ادامه گفت: بحث آلودگی هوا یک بحث مدیریتی است و اگر مسئولان بخواهند، می‌شود و بن‌بست وجود ندارد.

شهردار اراک درباره اشراف ساختمان‌ها به پارک بانوان ابراز کرد: هیچ اشرافی در ساختمان‌ها در پارک بانوان وجود ندارد و این دروغ است؛ البته پارک بانوان به‌واسطه کرونا نتوانست خدمات خوبی به مردم ارائه دهد، پارک بانوان کنونی در شرق اراک است و اگر منطقه مناسبی در غرب اراک پیدا کنیم، پارک بانوان شماره دو را نیز راه‌اندازی می‌کنیم.

کریمی درباره هزینه‌کرد زیاد بودجه فرهنگی با بازدهی کم گفت: در شادی و نشاط ما روز جمعه اول بهمن‌ماه جام پرچم را با حضور دو هزار نونهال با نام شهید سلیمانی شروع کردیم و تا دهه فجر ادامه دارد که شاد و با خرج کم بود.

شناسه خبر 51641