شناسه خبر:51684
1400/11/6 13:42:55

حمله پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ابوظبی، صهیونیست‌ها را شوکه کرده است. آن‌ها بیش از هر چیزی نگران تأسیسات حیاتی خود هستند.

وبگاه آمریکایی المانیتور در گزارشی به توان موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی با توجه به حمله هفته گذشته به ابوظبی پرداخت و به نقل از تحلیلگران نظامی صهیونیست، نوشت که «حوثی‌ها» توان هدف قرار دادن بندر «ایلات» و تأسیسات هسته‌ای «دیمونا» را در سرزمین اشغالی دارند.

المانیتور در این باره نوشت: «آنها در شوک عمیقی هستند. یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به حمله پهپادی در 17 ژانویه به امارات که حوثی‌های یمن مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، گفت که این یک حمله شگفت‌انگیز و جسورانه بود، اما آنها (اماراتی‌ها) موفق شدند سه پهپاد از پنج پهپاد را رهگیری کنند. یکی از آنها قرار بود به موزه لوور (در ابوظبی) و دیگری هدف استراتژیک دیگری را هدف قرار دهد. با وجود اینکه سه نفر کشته شدند و چندین تانکر سوخت منهدم شدند، اما این مقام اسرائیلی گفت که از یک فاجعه سنگین‌تر به طور معجزه آسایی جلوگیری شد.»

به نظر می‌رسد حمله ارتش و انصارالله یمن به قدری قوی و شگفت‌انگیز بود که صهیونیست‌ها باورشان نمی‌شود، چنین حمله‌ای از سوی یمنی‌ها صورت گرفته باشد، از این رو به فرافکنی روی آورده و یک مقام صهیونیستی بدون ذکر نام خود به المانیتور گفت که این حمله از سوی ایران صورت گرفته و نمی‌تواند کار یمنی‌ها باشد.

وبسایت المانیتور به نقل از تحلیلگران صهیونیست، همچنین نوشت: «جرئت و اراده حوثی‌ها، اسرائیل را نگران کرده است و قدرت عالی آن‌ها در حوزه موشکی و پهپادها یک تهدید واقعی برای اسرائیل به شمار می‌رود. به طوریکه بندر ایلات و تأسیسات هسته‌ای دیمونا در بانک اهداف حوثی‌ها قرار دارد و آن‌ها توانایی عالی برای پرتاب موشک‌ها و پهپادهایی با برد 2000 کیلومتر و اصابت دقیق به هدف دارند.»

المانیتور در ادامه نوشت که حمله به ابوظبی یک هشدار برای صهیونیست‌ها بود یمنی‌ها این توانایی را دارند که نقاط حساس‌تری را در امارات هدف قرار دهند.

به نوشته این وبسایت، به غیر از امارات متحده عربی و عربستان سعودی، به نظر می‌رسد رژیم اسرائیل بیشترین نگرانی را از حمله یمنی‌ها دارد. مقامات ارشد نظامی و دفاعی تل آویو رایزنی‌های طولانی در مورد حمله انجام داده و جنبه‌های عملیاتی و پیامدهای آن را تحلیل کرده‌اند. «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم تل آویو با ولیعهد امارات «محمد بن زاید» صحبت کرد و پیشنهاد کمک به او داد.

منابع دیپلماتیک غربی این هفته به المانیتور گفتند که اماراتی‌ها از حمله حوثی‌ها متحیر شده‌اند و مصمم هستند با ابزارهای تهاجمی پیشرفته‌ای که در اختیار دارند، تلافی کنند. اما این منابع گفتند که اماراتی‌ها ابزارهای دفاعی کافی برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای دقیق مرگبار در اختیار ندارند.

در این خصوص یک منبع امنیتی صهیوینستی که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به این سوال که آیا تل آویو سیستم دفاع ضد موشکی گنبد آهنین خود را به امارات خواهد داد یا خیر، گفت: «اینطور نیست که ما نخواهیم. سوال این است که آیا ما می‌توانیم؟. این یک موضوع پیچیده است که شامل تولید و مجوز آمریکا می‌شود و نمی‌تواند یک شبه اتفاق بیفتد.»

او سپس تأکید کرد: «هیچ راهی برای مصون ماندن امارات از این نوع حملات در مدت زمان کوتاه وجود ندارد.»

روز دوشنبه هفته گذشته و پس از هشدارهای مکرر صنعاء به ابوظبی درباره مداخله در امور داخلی یمن و تلاش برای تنش‌زایی در این کشور، رسانه‌های اماراتی خبر دادند که نقاطی در این کشور هدف حمله پهپادی قرار گرفته است. بامداد روز گذشته نیز حمله‌ دیگری به ابوظبی صورت گرفت.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 51684