شناسه خبر:51703
1400/11/7 09:38:08
برای نخستین‌بار در همدان آغاز شد؛

طرح جمع‌آوری هوشمند محور پسماند خشک

سپهرغرب، گروه خبر: معاون خدمات شهری و رئیس هیئت‌مدیره سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: طرح جمع‌آوری هوشمند و IT محور پسماند خشک برای نخستین‌بار در همدان آغاز شد.

حسین مردانی در جلسه کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر همدان که به ریاست علی‌اکبر نظری برگزار شد، از طرح هوشمندانه جمع‌آوری پسماند خشک با نرم‌افزار موبایل اپلیکیشن توسط مجریان بخش خصوصی خبر داد.

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق ماده هفت قانون مدیریت پسماند مصوب سال 1383 مدیریت کلیه پسماندهای غیر از صنعتی به‌ویژه در شهرها، روستاها و حریم آن‌ها به‌عهده شهرداری و دهیاری‌ها است؛ همچنین مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه نیز به‌عهده تولیدکننده خواهد بود که درصورت تبدیل آن به پسماندهای عادی، به‌عهده شهرداری‌ها است.

وی افزود: از طرفی تفکیک پسماند خشک از مبدأ و جداسازی آن از سایر زباله‌های خانگی و شهری می‌تواند کمک شایانی به حفظ منابع و همچنین کاهش خطرات بهداشتی حاصل از روش‌های مختلف دفع پسماند کند؛ به همین جهت توسعه و گسترش طرح‌های تفکیک از مبدأ از اولویت‌های شهرداری همدان است.

معاون خدمات شهری و رئیس هیئت‌مدیره سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان ضمن تأکید بر توسعه فناوری‌های نوین و نیز مشغله‌های فراوان شهروندان، بر لزوم طراحی و اجرای طرح‌های فناورانه درخصوص جمع‌آوری پسماند خشک صحه گذاشت و اضافه کرد: با توجه به قانون کمک به سامان‌دهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیر دولتی مصوب 1399/01/20 مجلس شورای اسلامی، طرح جمع‌آوری پسماندهای خشک در دستور کار سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان قرار گرفته است.

مردانی تصریح کرد: در این روش جمع‌آوری پسماندهای بازیافتی از طریق نرم‌افزارهای موبایلی صورت می‌گیرد. این نرم‌افزارها برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده و امکان درخواست جمع‌آوری و خرید پسماندهای بازیافتی شهروندان را به‌صورت آنلاین فراهم می‌کند؛ با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توان با تعیین زمان، در هر مکانی درخواست خودرو کرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن نزدیک‌ترین خودرو به آدرس درخواستی اعزام شود و نسبت به تحویل و خرید پسماندهای بازیافتی اقدام کند.

وی افزود: این طرح هوشمند مزایای بسیار زیادی ازجمله صرفه‌جویی در وقت و انرژی، افزایش سرعت مبادله و جمع‌آوری پسماند خشک، شارژ آنلاین کیف پول الکترونیک شهروند هم‌زمان با دریافت پسماند خشک، کاهش تردد زباله‌گردها در سطح شهر، افزایش بهداشت و سلامت عمومی در محیط‌های شهری و غیره را به همراه خواهد داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان در ادامه اذعان کرد: در این طرح امکان درخواست جمع‌آوری و خرید پسماند‌های خشک شهروندان به‌صورت آنلاین براساس قیمت‌های مصوب کمیته قیمت‌گذاری پیش‌بینی شده که مبتنی بر قیمت‌های درج‌شده در سایت‌های معتبر خرید و فروش ضایعات است. ضمن اینکه انجام این طرح با فراخوان شناسایی واجدین شرایط و بررسی نرم‌افزار ایشان توسط سازمان فاوا شهرداری همدان انجام خواهد شد و به واجدین شرایط مجوز فعالیت در سطح شهر همدان اعطا می‌شود.

وی افزود: شهروندان می‌توانند با نصب نرم‌افزارهای معرفی‌شده از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان که مربوط به شرکت‌های دارای مجوز است، درخواست خود را برای جمع‌آوری پسماند خشک ارسال کنند تا در کمترین زمان نزدیک‌ترین خودرو به آدرس درخواستی آنان اعزام و نسبت به دریافت و خرید اقلام ضایعاتی آنان اقدام شود.

مردانی در پایان خاطرنشان کرد: این اقدام فناورانه به دنبال سیاست کاری حوزه معاونت خدمات شهری و سازمان‌های تابعه آن در ایجاد شهر و شهرداری الکترونیک است.

شناسه خبر 51703