شناسه خبر:51712
1400/11/7 09:59:27
شغلی وقت‌گیر و مهم برای زنان خانه‌دار

کفش‌های مردانه در پاهای زنانه!

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش: به‌راستی که زن بودن با تمام زیبایی‌هایش سخت است. سخت است که روزها مثل یک مرد باشی و شب‌ها زن. صبح‌ها زودتر از همه بیدار شوی و شب‌ها دیرتر از همه بخوابی. به‌راستی که این روزها زن بودن مردانگی می‌خواهد!

صبح زودتر از همه از خواب بیدار می‌شوم و در حالی‌که هوا همچنان تاریک است از خانه بیرون می‌زنم و زندگی را آغاز می‌کنم. به اندازه تمام روز می‌دوم. اعتراف می‌کنم که سال‌هاست پاهایم درد می‌کند. هوا تاریک می‌شود و به خانه برمی‌گردم. لباس مردانگی‌ام را درمی‌آورم و کارهای زنانه‌ام را شروع می‌کنم. موهایم را شانه می‌زنم، صورتم را آرایش می‌کنم، لباس زیبا می‌پوشم حالا در جایگاه همسری و مادری وارد عمل می‌شوم. به‌راستی که زن بودن با تمام زیبایی‌هایش سخت است. سخت است که روزها مثل یک مرد باشی و شبها زن. صبح‌ها زودتر از همه بیدار شوی و شب‌ها دیرتر از همه بخوابی. به راستی که این روزها زن بودن مردانگی می‌خواهد!

اما این همه سختی و فشار برای چیست؟ چه کسی به زنان گفته است که با وجود ظرافت زنانگی این همه فشار را تحمل کنند؟!

متأسفانه امروزه بسیاری از زنان با وجود استطاعت مالی همسرانشان در مشاغل مختلف مشغول به کار هستند و در واقع شاغل بودن را نوعی ارزش اجتماعی تلقی می‌کنند تا جایی که زن شاغل امروز به خاطر داشتن شغلش خود را بالاتر از زنی می‌داند که در خانه بیشتر وقت خود را صرف خانه‌داری و همسرداری و تربیت کودک می‌کند. اما با وجود آنکه برخی اشتغال را ارزش می‌دانند، اگر از اکثر خانم‌های شاغل سؤال کنید که آیا از شاغل بودن خود راضی هستید می‌گویند نه؛ زیرا انجام کارهای بیرون همراه با انجام کارهای خانه چیزی جز خستگی و پیر شدن زودرس نخواهد داشت.

یکی از دلایل آن‌ها برای اشتغال ممکن است به دلیل مشکلات مالی باشد که از طرف خانواده تأمین نمی‌شود و در این صورت زنان لازم می‌بینند که برای رفع نزاع بر سر مشکلات مالی برای خود شغلی را دست و پا کنند تا دستشان در جیب خودشان باشد و یا گاهی هم ممکن است خانم‌های خانه‌دار از یکنواختی و روزمرگی کارهای خانه خسته شوند و ترجیح دهند که با اشتغال کمی از فشار‌های فکری و روحی خود بکاهند.

 

  اولویت زندگی شما اشتغال نیست

زن بودن جایگاه ویژه و نقش کلیدی در خانواده دارد اما اشتغال تا حد زیادی باعث می‌شود تا زنان شاغل نتوانند آن‌طور که باید به وظایف خود عمل کنند. آن‌ها مجبورند خود را چنان تحت فشار قرار دهند تا برای راضی نگه داشتن خانواده به خود ضربه‌های روحی و جسمی زیادی را وارد کنند. اولویت زندگی زنان اشتغال نیست؛ زنان اگر می‌خواهند شاغل باشند باید جامعه واقعاً به آن‌ها نیاز داشته باشد نه اینکه تنها به‌خاطر نوع نگاه متفاوت به زنان شاغل خود را تحت فشار و آسیب روحی و روانی قرار دهند.

 

  شغلی وقت گیر ومهم!

در سال‌های اخیر یکی از اهداف کج اندیشان برای استیلای فکری بر زنان این بوده است که زن خانه‌دار را موجودی حقیر بدانند که هیچ مهارتی غیر از انجام کارهای خانه ندارد تا جایی که در اثر عدم روحیه خود باوری و اعتماد به‌نفس در بین زنان خانه‌دار و کوچک شمردن امر خانه‌داری، امروزه ارزش‌های جنسیتی چون مادری، همسری، رفتارهای زنانه و.. ارزشمندی خود را از دست داده است.

امام خمینی (رحمه‌الله علیه) جمله زیبایی می‌گویند: «معلمی شغل انبیاست» سپس می‌فرمایند: «مادری بالاترین شغل‌هاست»(1). ایشان می‌فرمایند: مادری شغل است یعنی وقت‌گیر است، صبوری و مدیریت و مهارت می‌خواهد. مادری بالاترین شغل است چراکه یک مادر خانه‌دار با تمام وجود برای فرزندش وقت می‌گذارد و او را به بهترین نحو تربیت می‌کند.

همسر بودن هم شغلی کمتر از مادر بودن نیست چراکه کانون خانواده را گرم نگه داشتن و عشق و احساسات را به یک نفر تزریق کردن هنر می‌خواهد.

رهبر انقلاب در خصوص نقش و جایگاه زنان می‌فرمایند: برای یک مرد بزرگ، همسر کاری را می‌کند که مادر برای یک بچه کوچک آن کار را می‌کند؛ و زنان دقیق و ظریف، به این نکته آشنا هستند. طبیعت مرد، طبیعت خام‌تری نسبت به زن است و در میدان خاصی، شکننده‌تر است و مرهم زخم او، فقط و فقط نوازش همسر است حتی نه نوازش مادر!

مسائل مادری، همسری، خانه و خانواده، مسائل بسیار اساسی و حیاتی هستند. یعنی شما اگر بزر‌ترین متخصص پزشکی یا هر رشته دیگری بشوید، چنانچه زن خانه نباشید، این برای شما یک نقص است.

 

  به همسر خانه‌دارتان اهمیت دهید

مردانی که زنانشان خانه‌دار هستند گاهی به همسرشان به گونه‌ای نگاه می‌کنند که گویی صبح تا شب پای تلویزیون نشسته‌ و در حال تخمه شکستن هستند! وقتی هم که از سرکار می‌آیند کافی‌است که همسرشان بگوید که امروز خسته شده‌ام! با تعجب می‌گویند: «تو که صبح تا حالا خونه بودی استراحت می‌کردی من باید بگم خسته‌ام که از صبح تا شب سرکارم!» اما آقای عزیز این طور نیست که فکر می‌کنید!

وقتی شما صبح تا بعد از ظهر محل کارتان هستید، نمی‌دانید در خانه چه می‌گذرد. نمی‌بینید که همسرتان بچه‌ها را صبح‌ها به مدرسه می‌برد و ظهر‌ها هم دنبال آن‌ها می‌رود، همسر شما نظافت خانه را انجام می‌دهد و آشپزی می‌کند و ظاهراً فهرست خریدهای خانه هم با اوست.

شما روزی را برای استراحت دارید اما کار همسر خانه‌دار شما، بدون تعطیلی است و تمام هفت روز هفته را به‌صورت 24 ساعته مشغول خانه‌داری و همسرداری و فرزندداری است؛ اینجاست که همسر شما نیاز دارد تا از طرف شما درک شود. او دوست دارد تا همانطور که با تمام عشق برای همسر و فرزندانش مایه می‌گذارد و به امور خانه‌داری می‌پردازد از طرف همسرش مورد تقدیر و تشکر قرار بگیرد.

همسر شما برای بهتر همراه شدن با شما نیاز به دریافت انرژی مثبت از طرف شما دارد. او زنی بوده که همیشه هر کجا احتیاجی به او داشته‌اید به میزان تواناییش برایتان کم نگذاشته است و تا آخرین نفس همه‌جوره در کنارتان بوده است اما این زن همیشه مقاوم از یک جایی به بعد با رفتار و گفتار شما، با نادیده انگاشته شدنش، با وظیفه دانستن خانه‌داری او و... هشدار می‌دهد که به اندازه قبل پر انرژی نیست... بعد از یک مدتی می‌بینید که همسر شاداب شما دیگر مثل قبل نیست اما با این وجود باز هم در لحظات مهم کنارتان است.

**هدی‌سادات پاکنهاد

شناسه خبر 51712