شناسه خبر:51743
1400/11/9 09:24:23

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: فرماندار بهار با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان بهار را شناخت و براساس آن برای جذب سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی کرد: مانعی پیش روی توسعه شهرستان به معنای واقعی وجود ندارد، بلکه در بخش‌های مختلف می‌بایست تلاش برای بهبود شرایط را دوچندان کرد؛ درواقع آنچه به‌عنوان پتانسیل و ظرفیت در شهرستان وجود دارد را باید در مسیر توسعه بهبود ببخشیم.

امروزه شهرها و استان‌ها برای دستیابی به پیشرفت همه‌جانبه باید به یک اصل اساسی توجه کنند و آن چیزی نیست جز استفاده صحیح از مؤلفه‌های توسعه که در زمینه‌های انسانی، کشاورزی، فرهنگی، صنایع دستی، ماشینی، گردشگری، اجتماعی و سیاسی وجود دارند.

دراین‌بین شهرستان بهار منابع عظیمی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های پیشرفت و توسعه را دارا است؛ به‌طوری که اگر برای این پتانسیل‌ها برنامه‌ریزی شود، می‌توان براساس این ظرفیت‌ها بخش بزرگی از مشکلات استان را حل کرد. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا مسئولین اولویت رشد و توسعه این شهرستان را مشخص کرده‌اند یاخیر؟

به‌طور مثال شهر لالجین به‌عنوان پایتخت جهانی سفال در شهرستان بهار با تعداد تقریبی چهار هزار سفالگر، ظرفیتی بی‌نظیر برای استان در حوزه اشتغال‌زایی و گردشگری فراهم کرده است، اما شاهد آن هستیم که از این ظرفیت به قدر کفایت استفاده نشده و علاوه‌بر نبود امکانات رفاهی همچون هتل برای گردشگران، تبلیغات گسترده‌ای هم جهت جذب گردشگر ندارد.

در حوزه صنعت نیز وجود شهرک صنعتی بهاران ظرفیتی را برای توسعه شهرستان بهار فراهم کرده، اما با بررسی وضعیت شاهد آن هستیم که بسیاری از واحدهای صنعتی نیمه‌فعال هستند که حکایت از موانع در این زمینه دارد.

بنابراین سؤالی که در این حوزه پیش می‌آید آن است که آیا مدیران ارشد شهرستان‌ها از مشکلات و موانع این واحدهای صنعتی مطلع هستند و آیا توانسته‌اند این مشکلات را به واحدهای ذی‌ربط ارجاع دهند؟

از سوی دیگر وجود کشت‌های متنوع و اساسی همچون سیب زمینی ظرفیت‌های بالایی را برای رشد صنایع تبدیلی این شهرستان فراهم کرده که علاوه‌بر درآمدزایی برای کشاورزان و اهالی شهرستان، می‌تواند عامل مهمی جهت اشتغال منطقه محسوب شود؛ اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که مدیران بهار چه اقداماتی جهت جذب سرمایه‌گذار و راه‌اندازی صنایع تبدیلی برای شهرستان‌ها انجام داده‌اند و یا درنظر دارند؟

از طرفی شاهدیم این محصول استراتژیک، یعنی سیب زمینی را با همان شرایط قدیمی کشت و برای آن همان میزان آب را مصرف می‌کنند؛ درصورتی که مرکز تحقیقات بسیاری در مرکز و استان در راستای استفاده از محصولات کم‌آب‌بر تأسیس شده است.

بر این اساس با توجه به انتخاب روح‌الله نباتی به‌عنوان فرماندار این شهرستان، بر آن شدیم تا درخصوص برنامه‌ریزی و اهداف تعریف‌شده در توسعه هرچه بهتر این شهرستان پُرپتانسیل گفت‌وگویی را با وی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار شهرستان بهار با تأکید بر ظرفیت بی‌شمار این شهرستان در مسیر توسعه، عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت آیت‌الله رئیسی یک دولت مردمی و درعین‌حال به دنبال ساختن ایران قوی است، ما نیز در این مسیر گام خواهیم برداشت.

روح‌الله نباتی با تأکید بر اینکه موضوع اقتصاد و معیشت را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، اذعان کرد: تمام سعی ما بر این است که وضعیت شهرستان را در عرصه اقتصادی ارتقا دهیم.

وی با تأکید بر اینکه شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان از دیگر مباحثی است که دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در این مسیر به سمت و سوی جذب سرمایه‌گذار و افزایش این مهم در شهرستان حرکت خواهیم کرد.

نباتی با اشاره به اینکه فعال کردن صنایع نیمه‌تعطیل در شهرستان از مهم‌ترین موضوعاتی است که در دست پیگیری خواهد بود، تشریح کرد: برداشتن موانع پیش روی تولید از دیگر مباحثی است که به دنبال تحقق آن هستیم.

فرماندار بهار با تأکید بر اینکه تکمیل زنجیره‌های تأمین و ارزش براساس ظرفیت‌های موجود در شهرستان از دیگر برنامه‌های مهم بهار جهت پیگیری است، ابراز کرد: این مهم را از طریق هدایت تسهیلات به این سمت‌وسو و درعین‌حال تکمیل فرآیندهای اقتصادی دنبال خواهیم کرد.

نباتی در پاسخ به این سؤال که برای رونق هرچه بیشتر شهر جهانی سفال در عرصه گردشگری و درعین‌حال تحقق وعده‌های داده‌شده درخصوص ایجاد زیرساخت‌هایی همچون دهکده و نمایشگاه دائمی سفال چه رویکردی را دنبال خواهید کرد؟ گفت: شیوع بیماری کرونا طی چندسال اخیر متأسفانه بخش‌های مختلف حوزه گردشگری را دچار آسیب جدی کرده که شهر جهانی سفال نیز از این مهم بی‌بهره نبوده است.

وی ادامه داد: با بهبود شرایط کرونا سعی خواهیم کرد که بحث گردشگری را به‌صورت جدی پیگیری کنیم.

مدیر ارشد اجرایی بهار با تأکید بر اینکه در شهرستان چندین پتانسیل بزرگ وجود دارد، اظهار کرد: صنایع دستی و گردشگری شهر لالجین، کشاورزی و صنایع تکمیلی و تبدیلی در شهرهای بهار و مهاجران و درعین‌حال ظرفیت کم‌نظیر شهر صالح‌آباد در عرصه ترانزیتی، موضوعات و درواقع اولویت‌هایی است که باید برای بهبود کیفیت و ارتقای آن‌ها در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی کنیم.

نباتی با تأکید بر لزوم شناخت ظرفیت‌ها و درعین‌حال موانع پیش روی تحقق جایگاه واقعی شهرستان در بحث توسعه اذعان کرد: در بستر شناخت این ظرفیت‌ها امکان برنامه‌ریزی فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وجود برنامه‌ریزی شرایط را برای جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های‌ مختلف فراهم می‌کند، عنوان کرد: هدایت تسهیلات به این بخش‌ها و درعین‌حال تسهیل فضای کسب‌وکار و همچنین رفع موانع از پیش روی تولیدکنندگان، رغبت حضور در عرصه سرمایه‌گذاری و درعین‌حال ایجاد اشتغال را میسر کرده و در رسیدن به اهداف، کمک می‌کند.

فرماندار بهار با بیان اینکه تحقق این فرآیند منجر به توسعه شهرستان در بخش‌های مختلف خواهد شد، ابراز کرد: متأسفانه امروز موضوع بسته‌بندی و صنایع مرتبط با آن در بخش‌های مختلف صنایع دستی و کشاورزی، جزء حلقه‌های مفقوده تولید به حساب می‌آید.

وی تأکید کرد: بعد از سامان‌دهی صنایع بسته‌بندی، تبدیلی و تکمیلی، باید موضوع صادرات محصولات و کالا از شهرستان را نیز در دستورکار قرار دهیم.

نباتی با اشاره به اینکه مانعی پیش ‌روی توسعه شهرستان به معنای واقعی وجود ندارد بلکه در بخش‌های مختلف می‌بایست تلاش برای بهبود شرایط را دوچندان کرد، گفت: درواقع آنچه به‌عنوان پتانسیل و ظرفیت در شهرستان وجود دارد را باید در مسیر توسعه بهبود ببخشیم.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه درخصوص ظرفیت کشاورزی، صنعتی و صنایع دستی بهار عنوان شد، این منطقه با توجه به ظرفیت‌های خاکی و اقلیمی، می‌تواند یکی از شهرستان‌های مطرح استان باشد. اما باید زیرساخت‌های تحقق و درعین‌حال رسیدن به این مهم را با درنظر گرفتن پایداری این توسعه و نیز مباحثی همچون رعایت ضوابط زیست‌محیطی و حفاظت از خاک و کاهش مصرف آب، مورد توجه قرار داد؛ زیرا طی یک دهه گذشته ‌بخشی از این ظرفیت‌ها خود به معضلی بزرگ برای شهرستان در نبود برنامه‌ریزی بدل شده‌اند، به‌نحوی که امروز صنایع آلاینده شهرک بهاران و یا مصرف آب فراوان در حوزه تولید کشاورزی و نیز آلودگی پسماند سفال لالجین، بیش از ظرفیت آن‌ها خودنمایی می‌کند.

شناسه خبر 51743