شناسه خبر:51765
1400/11/9 11:36:15

به دنبال تشدید تنش‌ها و تهدیدات آمریکا علیه روسیه، مسکو اعلام کرد که ذخایر ارزی خود به دلار را به کاهش خواهد داد، زیرا واشنگتن با اقداماتش دلار را به «ارز پرخطر برای مبادلات بین‌المللی» تبدیل و اعتبار این پول را تضعیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری «افه» اسپانیا، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی در دومای این کشور گفت: روسیه بخش ذخایر ارز خارجی خود به دلار را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد، زیرا ایالات متحده در واقع اعتماد به پول خود را تضعیف کرده است.

رئیس دیپلماسی روسیه با حضور در مجلس دومای این کشور تصریح کرد: به دنبال کاهش وابستگی به دلار برآمده ایم و در این امر، آمریکایی‌ها به طور فعالانه به ما کمک می‌کنند، چرا که هر اقدام ممکن برای تضعیف اعتماد به این ارز را انجام داده اند.

به گفته لاوروف، آمریکا دلار را به یک ارز پرخطر برای مبادلات بین‌المللی، نه فقط با فدراسیون روسیه بلکه با همه کشورهای جهان تبدیل کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا از شرکای مسکو مانند هند، مصر، ترکیه و سایر کشورهای بزرگ جهان خواستار پایان دادن به همکاری با روسیه در حوزه‌های فنی- نظامی شده است، افزود: بنابراین روسیه عملیات تجاری با ارز ملی را مورد تشویق قرار داده است، موضوعی که موجب نگرانی کارشناسان اقتصادی و سیاسی در غرب شده است.

در پی تهدید آمریکا به اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، برخی از شرکت‌های بزرگ و غول‌های تجاری، کاخ سفید و قانون‌گذاران آمریکایی را تحت فشار قرار دادند که هنگام تنظیم تحریم‌های احتمالی علیه روسیه، جانب احتیاط را نگاه دارند.

در همین راستا، لاوروف تاکید کرد که روسیه و اوراسیای بزرگ به طور قابل توجهی ذخایر ارزی خود به دلار را کاهش داده و این موضوعی است که دور از نظر نخواهد ماند.

این مقام ارشد روس در همین رابطه توضیح داد: اپراتورهای روسی به سرعت مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول را حل کرده و بانک مرکزی با ایجاد یک نظام ارتباطات مالی، کار را پیش می‌برد.

اظهارات لاوروف در حالی مطرح می‌شود که تشدید تنشها بین آمریکا- روسیه به حدی رسیده که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا همتای روسی خود «ولادیمیر پوتین» را تهدید کرد که در صورت حمله به اوکراین «شخصا» تحریم خواهد شد.

سناتورهای دمکرات آمریکا نیز پیشتر در 13 ژانویه (23 دی ماه) لایحه تحریم‌های جدید علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین را پیشنهاد دادند که شامل اقدامات «تنبیهی» علیه بخش بانکی و دولتی روسیه و همچنین شخص رئیس جمهوری و مقامات عالی دولتی و نظامی این کشور می‌شود.

در پی این اقدام، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که تهدید رئیس جمهوری آمریکا برای تحریم رهبری روسیه، نشانگر این واقعیت است که نخبگان سیاسی آمریکا از وضع روسیه آگاهی ندارند.

«جباروف» معاون اول کمیته بین الملل شورای فدراسیون روسیه نیز گفت که تحریم احتمالی پوتین به منزله قطع روابط با آمریکا خواهد بود.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 51765