شناسه خبر:51776
1400/11/10 09:01:48

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از احاله مدیریت 860 هکتار از مراتع شهرستان فامنین به بهره‌برداران و مرتعداران این شهرستان خبر داد.

«اسفندیار خزائی» روز شنبه افزود: به‌منظور حفظ و احیای مراتع با امضای سند، طرح مرتعداری روستای «مرغ‌آباد» شهرستان فامنین (860 هکتار) به شورای اسلامی این روستا محول شد.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های محوری و اولویت‌های سازمانی منابع طبیعی احاله مدیریت با هدف حفاظت اصولی از مراتع بوده، چراکه درصورت مشارکت مردم محلی و بهره‌برداران، مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: مردم و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین و مؤثرترین نقش را در حفاظت و احیای مراتع به‌عهده دارند.

خزائی با تأکید بر اهمیت حفظ مراتع و توسعه طرح‌های منابع طبیعی، گفت: تمامی دارندگان پروانه چرای دام در مراتع باید تا پایان سال جاری طرح مرتعداری تهیه کنند.

وی تصریح کرد: در غیر این صورت پروانه مرتعداری و چرای دام آنان که به‌صورت موقت و یک‌ساله بوده، باطل شده و حق بهره‌برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

خزائی با بیان اینکه اجرای طرح‌های مرتعداری به کاهش تخریب و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود، ادامه داد: اجرای این طرح‌ها از نقش مؤثری در افزایش تولید، حفظ و احیای مراتع، درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران محلی برخوردار است.

وی گفت: طرح مرتعداری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بهره‌برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه‌بر کار دامداری خود در مراتع، به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه‌بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستای خود کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

خزائی اضافه کرد: بهره‌برداران در طرح مرتعداری می‌توانند به فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی پرورش طیور و آبزیان، تولید نهال، بوم‌گردی و گردشگری، زنبورداری و دامداری اقدام کرده و به معیشت خود سروسامان دهند؛ از طرفی به حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی آن نیز کمک کنند.

شناسه خبر 51776