شناسه خبر:51797
1400/11/10 09:36:14

سپهرغرب، گروه فرهنگی - طاهره ترابی‌ مهوش: در گفت‌و‌گو با دهیاران روستاهای شهرستان اسدآباد مشخص شد اغلب روستاهای این شهرستان از داشتن روحانی مستقر و خانه عالم به بهانه کمبود اعتبار سازمان تبلیغات اسلامی محروم هستند.

مسئله تمدن‌سازی نوین اسلامی که سال‌ها است از سوی رهبر انقلاب مطرح و به آن در سند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز اشاره شده اصلی‌ترین هدفی است که از سوی نظام دنبال می‌شود.

دراین‌بین یکی از مسائلی که باید برای تمدن‌سازی نوین اسلامی در نظر داشته باشیم، توجه به روستاها‌ است. حضور یک عالم یا به تعبیری امام و جلودار در روستا یکی از اموری است که می‌تواند بنیه دینی و فرهنگی روستا را تقویت کند.

درواقع وجود یک عالم و روحانی به‌عنوان کارشناس در این مناطق به حل آسیب‌های اجتماعی و برطرف کردن نیازهای مردم کمک بسزایی می‌کند و امروز حضور یک روحانی مجرب و باتجربه، آگاه و مدبر در مناطق به‌عنوان روحانی با همکاری و تعامل با مردم منطقه برای برنامه‌ریزی فرهنگی و مذهبی در سطح روستاها از مطالبات مهم هر منطقه‌ای است؛ زیرا مبلغان نقش مهمی در هدایت، ترویج و غنی‌سازی فرهنگی و دینی مردم ایفا می‌کنند و نباید این امر به‌هیچ‌وجه متوقف شود به دیگر سخن یکی از وظایف مهم حکومت اسلامی ضرورت پرداختن به امر دین‌مداری مردم است که به‌طور ذاتی برخی نهادها و دستگاه‌ها در این میان وظیفه سنگین‌تر و نقش پررنگ‌تری دارند. باید دید این نقش‌آفرینی تا چه اندازه زمینه ورود به عرصه دین‌داری در ساحت اجتماعی و فردی را فراهم می‌کند؟ آیا این نهادها صرفاً با اجرای برخی برنامه‌های روتین زمینه‌ساز انجام اعمال عبادی مردم هستند یا اینکه اساساً با حضور تمام‌قد متصدی امور دینی مردم بوده و موظف‌اند بهترین بستر‌سازی را برای عرصه‌های گوناگون فراهم کنند؟ بنابراین در این شماره با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا گفت‌و‌گویی را با تعدادی از دهیاران روستای اسدآباد در خصوص حضور روحانی مستقر در روستا و خانه عالم ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

دهیار روستای قاسم‌آباد لک‌لک بخش پیرسلمان با بیان اینکه این روستا از سال 90 تا 92 دارای روحانی مستقر بود و در کنار کمک سازمان تبلیغات اسلامی برای پرداخت حقوق و مزایا از طریق جمع‌آوری کمک‌های مردمی نیز ورود کرده بودیم،گفت: در روستا خانه عالم نداشتیم حتی در حوزه سکونت نیز با همکاری یکی از اهالی خانه‌ای به‌صورت رایگان در اختیار وی قرار گرفت.

محمود سمائی‌فلاحی با تأکید بر جمعیت بالای 700 نفری این روستا عنوان کرد: متأسفانه از سال 93 سازمان تبلیغات اسلامی به بهانه کاهش سهمیه و تخصیص 10 تا 12 روحانی به کل شهرستان اسدآباد و نبود اعتبار دیگر به روستای ما روحانی نفرستاد.

وی افزود: تأسف‌بارتر اینکه این روحانی معظم از بومیان منطقه بود و با شناختی که از اهالی داشت توانسته بود ارتباط تنگاتنگی با آن‌ها ایجاد کرده و با برگزاری کلاس‌های مختلف برای جوانان، نوجوانان، بانوان، برپایی حلقه صالحین و برگزاری اردوهای تفریحی، نقش مؤثری در کاهش آسیب و بزه‌های اجتماعی داشته باشد.

دهیار روستای قاسم‌آباد لک‌لک بخش پیرسلمان ادامه داد: جالب‌تر اینکه طی سه سال حضور، روحانی مستقر در روستا توانست در مباحث احکامی، شرعی و موضوعاتی همچون لزوم پرداخت زکات، روستا توفیقات فراوانی را کسب کند به‌نحوی‌که از طریق برگزاری طرح زکات و جمع‌آوری آن از کشاورزان و مشارکت کمیته امداد توانستیم طی این مدت کتابخانه و باشگاه ورزشی در روستا احداث کنیم. همچنین به‌منظور تأمین خانه عالم به‌صورت موقت به حالت مهمانسرا، طبقه دوم محل دهیاری را ساختیم اما با رفتن روحانی از روستا و عدم تأمین اعتبارات این ساختمان نیمه‌کاره ماند.

سمائی‌فلاحی با تأکید بر اینکه طی این سال‌ها پیگیری‌های مجدانه در خصوص لزوم حضور روحانی و ساخت خانه عالم، به نتیجه نرسید تا اینکه بالاخره سال گذشته پیرو جلسه‌ای که در فرمانداری داشتیم و در مصوبه خروجی آن سازمان تبلیغات ورود در این امر را به خودیاری اهالی روستا منوط کرد، افزود: با توجه به اهمیت این امر مشارکت‌های مردمی به مبلغ 30 میلیون تومان جمع‌آوری و سپس با حضور در محل سازمان خواهان پیگیری این مسئله شدیم که در نهایت سال گذشته کلنگ خانه عالم در روستا زده شد اما پس از آن مسئولان (فرماندار و مدیر سازمان تبلیغات شهرستان) به معنای واقعی سواره شدند و ما پیاده و دیگر پشت سرشان را نیز نگاه نکردند.

وی با تأکید بر اینکه قرار بود دستگاه‌های متولی در ساخت‌وساز ورود کرده و ما نیز از طریق مبلغ جمع‌آوری‌شده که امکان افزایش آن نیز حتی تا 60 میلیون تومان نیز بود در عرصه خرید امتیازات و وسایل ضروری خانه عالم ورود کنیم گفت: متأسفانه علی‌رغم گذشت این مدت هنوز شاهد اتفاق خوبی در خصوص ساخت‌وساز نبوده و نیستیم.

دهیار روستای موسی‌آباد بخش مرکزی اسدآباد، دهستان جلگه با تأکید بر جمعیت حدود یک هزار و 700 نفری این روستا گفت: خوشبختانه در این روستا هم روحانی مستقر است و هم خانه عالم وجود دارد.

صفی‌الله محمدی با تأکید بر اینکه وجود روحانی در روستا منجر به پررنگ‌تر شدن شعائر دینی در بین اهالی روستا شده اذعان کرد: خوشبختانه با حضور روحانی مراسم‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی در روستا با شکوه کامل برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سابقه 15 ساله استقرار روحانی در این روستا عنوان کرد: متأسفانه طی سال‌های اخیر (چیزی حدود کمتر از دو سال) سازمان تبلیغات به بهانه نداشتن بودجه از پرداخت حقوق و مزایا امتناع می‌کند. بنابراین این مهم با کمک و مشارکت اهالی روستا در حد توان انجام می‌شود که متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی و تورم این مبلغ جمع‌آوری‌شده به‌صورت ماهانه کفاف هزینه معیشت عالم روستا را نمی‌دهد.

دهیار روستای حسام‌آباد بخش مرکزی دهستان دربندرود نیز با بیان اینکه متأسفانه این روستا نه روحانی و نه خانه عالم دارد گفت: چندباری روحانی در روستا حاضر شد اما ازآنجایی‌که امکان تأمین محل سکونت برای وی مهیا نشد روحانیون از استقرار در روستا امتناع کردند.

علی ضحاکی با اشاره به جمعیت دو هزار و 200 نفری این روستا با تأکید بر اینکه پیش از شیوع کرونا حداقل بنا به مناسبت‌های مذهبی همچون محرم، صفر و رمضان برای مدتی از ظرفیت روحانیون از طریق جلب خودیاری در روستا به‌صورت موقت بهره‌مند می‌شدیم که متأسفانه با بروز کرونا این فرصت نیز از ما سلب شد ابراز کرد: طی دوسال گذشته حتی یک روز نیز روحانی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه زمینی برای ساخت خانه عالم نیز به سازمان تبلیغات معرفی کردیم اما این سازمان به بهانه نداشتن بودجه هنوز در این عرصه ورودی نداشته است اذعان کرد: تنها پاسخی که به ما داده می‌شود اینکه در صورت تخصیص اعتبار اولویت با روستای شما است.

دهیار روستای گذرکجین نیز با بیان اینکه متأسفانه این روستا نیز فاقد خانه عالم و به تبع آن روحانی مستقر است، گفت: با این وجود چند روحانی بومی از شهرستان اسدآباد داریم که در مناسبت‌ها به روستا می‌آیند.

کرمی با اشاره به اینکه متأسفانه پیگیرهای ما به جایی نرسید و تنها پاسخ داده‌شده این بود که برای اطلاع از شرایط از روستا بازدید خواهیم کرد گفت: این روستا از جمعیت هزار و 200 نفری برخوردار است.

وی با بیان اینکه حقوق روحانیون موقت توسط این اداره کل پرداخت می‌شود خاطرنشان کرد: متأسفانه اهالی از توان مالی مناسبی برخوردار نیستند که بتوانند در مشارکت‌های مالی برای این مهم سهیم شوند.

دهیار روستای گذرکجین با تأکید بر اینکه حتی حضور موقت این روحانیون نیز در برگزاری کلاس‌های شرعی و احکام و نیز بهبود شرایط فرهنگی روستا تأثیرگذار است ابراز کرد: علاوه بر این حضور روحانی در پررنگ‌تر شدن و تقویت داشته‌های دینی نیز تأثیرگذار بوده به نحوی که اهالی در طول این مدت به‌صوت پررنگ‌تری در نماز جماعت شرکت می‌کنند.

دهیار دو روستای شمس‌آباد اشتردین و دوبراله نیز با بیان اینکه متأسفانه در روستای شمس‌آباد علی‌رغم استقرار وحانی خانه عالم نداریم گفت: روحانی این روستا زاده همین روستا است و درحال حاضر بیشتر در منزل خویشاوندان خود در روستا ساکن می‌شود.

روشنعلی حمیدی با تأکید بر اینکه حضور روحانی در روستای شمس‌آباد با توجه به جمعیت قابل توجه حداقل 900 نفری این روستا بی‌تأثیر نیست ابراز کرد: متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌ها به دلایل نامعلوم هنوز خانه عالم در روستا از سوی سازمان تبلیغات دنبال نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که حقوق و مزایای روحانی موقت روستا از چه محلی تأمین می‌شود؟ ابراز کرد: بخشی از آن در روستای شمس‌آباد توسط اهالی و بخشی نیز توسط سازمان تبلیغات تأمین می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در روستای دوبراله نه خانه روستا و نه روحانی مستقر وجود ندارد اذعان کرد: این درحالی است که روحانی مستقر در روستا‌ها اصلی‌ترین پایگاه تبلیغی و ترویجی و بازوان توانای فرهنگی و منادیان دینی در این گونه مناطق هستند.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد طرح گسترش روحانی در کشور به‌ویژه در مناطق روستایی، از طرح‌های مهم سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی بوده و اجرای این طرح که برگرفته از منویات مقام معظم رهبری و ضرورت‌های جبهه فرهنگی، تبلیغی است در شهرستان‌های استان همدان با نواقص بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کند. حال آنکه ارائه خدمات دینی و مذهبی یکی از رسالت‌های مهم سازمان تبلیغات اسلامی در استان‌ها است که متأسفانه بنابر آنچه از زبان دهیاران بیان شد متأسفانه این مهم با کمترین توجه دنبال می‌شود.

حال خطاب به این سازمان باید گفت مناطق روستایی این روزها بنا به هجمه فرهنگی در بستر فضای مجازی و زیرساخت‌های الکترونیکی جزء آسیب‌پذیرترین بخش‌ها محسوب می‌شوند؛ پس نباید و نمی‌توان به بهانه نداشتن اعتبار، آموزه‌های دینی و اعتقادی را که مبنایی برای تقویت باورهای دینی، فرهنگی و اجتماعی دراین‌گونه مناطق است به فراموشی سپرد و از این طریق از انجام وظیفه ذاتی شانه خالی کرد.

شناسه خبر 51797