شناسه خبر:51879
1400/11/12 09:33:27

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان از تعداد 30 مرکز پاتولوژی، سه مرکز شیمی درمانی و چهار مرکز تشخیص زودهنگام جهت ارائه خدمات درمانی، حمایتی و مراقبتی به بیماران مبتلا به سرطان در استان خبر داد.

امید بنفشی با عنوان این مطلب که، بیماری‌های غیرواگیر از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در جوامع بشری است و در حال حاضر سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به‌عنوان دومین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع مطرح است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر میزان بروز سرطان افزایش روزافزونی داشته است و یکی از اولویت‌های مهم بخش سلامت در ایران به‌شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار سال 95، تعداد بیماران سرطانی شناسایی شده در استان یک هزار و 925 مورد است که از این تعداد 822 مورد حدود 43 درصد از سرطان‌ها در زنان و یک هزار و 103 مورد، معادل 57 درصد در مردان نیز گزارش شده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به تعداد مراکز دولتی و خصوصی برای خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به سرطان، گفت: تعداد مراکز دولتی برای خدمات‌رسانی در بخش بهداشت در استان کردستان شامل 630 خانه بهداشت، 73 مرکز خدمات شهری، 42 مرکز خدمات شهری و روستایی، 71 مرکز خدمات سلامت روستایی و 118 پایگاه سلامت است.

بنفشی تعداد مراکز دولتی برای خدمات‌رسانی به بیماران سرطانی در بخش درمان در استان را سه مرکز شیمی درمانی و چهار مرکز تشخیص زودهنگام این بیماری در شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان و قروه نام برد.

وی از 30 مرکز پاتولوژی دولتی و خصوصی ارائه‌دهنده خدمات درمانی به بیماران مبتلا به سرطان خبر داد و گفت: در حال حاضر 67 تخت بیمارستانی در استان در بخش دولتی به این بیماران اختصاص یافته است.

این مسئول به میزان بروز سرطان در استان گریزی زد و گفت: میزان بروز خام سنی انواع سرطان در کل جمعیت استان، 9.120 در 100 هزار نفر است.

بنفشی شایع‌ترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان را پستان، پوست، معده، سرطان با محل اولیه نامشخص، کولورکتال عنوان کرد.

وی شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت مردان استان را معده، پوست (غیر ملانوما)، مثانه، ریه، سرطان با مرحله اولیه نامشخص، کولورکتال و در زنان، پستان، پوست (غیرملانوما)، سرطان با محل اولیه نامشخص، مری، معده، کولورکتال نام برد.

به گفته مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستا میانگین سن مبتلایان به سرطان در استان حدود 65 سال است.

بنفشی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در استان را 267 مورد، حدود 14 درصد عنوان کرد.

وی در پایان شناسایی علائم هشداردهنده سرطان، غربالگری و مراجعه به موقع به مراکز پزشکی را مهم برشمرد و یادآور شد: مدیریت وزن بدن جهت جلوگیری از چاقی، استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست و پوشش مناسب پوست، خودداری از مصرف الکل و مواد مخدر را توصیه کرد.

شناسه خبر 51879