شناسه خبر:51890
1400/11/12 09:45:47

سپهرغرب، گروه سلامت: رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تشریح فواید زالودرمانی، زمان مناسب برای انجام حجامت و زالودرمانی را تشریح کرد.

دکتر امیرحسین جمشیدی درباره زالودرمانی اظهار کرد: سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت، زالودرمانی را پذیرفته است و سازمان غذا و دارو برای افرادی که زالوی بهداشتی تولید می‌کنند، مجوز صادر می‌کند؛ در زمان حاضر زالودرمانی در سلامتکده‌های طب سنتی انجام می‌شود.

وی افزود: وقتی که زالو خون را می‌مکد، یک‌سری مواد ترشح می‌کند که خاصیت درمانی دارند.

وی درباره خواص زالودرمانی تصریح کرد: در کشورهای دیگر دنیا نیز از زالو استفاده می‌شود و فرآورده‌های فراوانی در جهان وجود دارد که با استفاده از استخراج مواد از بزاق زالو به دست می‌آید؛ این مواد در خون‌مردگی‌ها، جلوگیری از انعقاد خون و گشاد کردن عروق استفاده می‌شود؛ بزاق زالو خاصیت آنتی‌بیوتیکی نیز دارد؛‌ مشخص شده است که مواد موجود در بزاق آن، ضد برخی باکتری‌ها، اثرات مثبتی دارند و الآن محققان در حال بررسی هستند که بتوانند از این مواد در زمینه ساخت داروها استفاده کنند.

وی گفت: یکی از مواد موجود در بزاق زالو، ماده‌ای به‌نام «هیرودین» است که از انعقاد خون جلوگیری می‌کند؛ مواد ترشح‌شده توسط زالو همچنین باعث انبساط عروق خونی و افزایش جریان خون در آن ناحیه می‌شود.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تذکر اینکه زمان انجام زالودرمانی اهمیت فراوانی دارد، تصریح کرد: باید زالودرمانی توسط فردی انجام شود که تجربه کافی داشته باشد؛ این‌که در چه ناحیه‌ای از بدن، پس از چه بیماری‌هایی و چند زالو استفاده شود نیاز به تخصص دارد.

جمشیدی در پاسخ به این سؤال که «زالودرمانی باید در فصل خاصی انجام شود؟» تأکید کرد: این‌که از زالو در کدام قسمت‌های بدن و در چه فصل‌هایی استفاده شود، توسط پزشک متخصص طب ایرانی مشخص می‌شود و بسته به خصوصیات شخص، مشخص می‌شود که چه‌زمانی باید برای فرد حجامت یا زالودرمانی انجام شود؛ با وجود این به‌طور کلی می‌توان گفت که در هوای ابری بهتر است حجامت و زالودرمانی انجام نشود.

 

شناسه خبر 51890