شناسه خبر:52079
1400/11/17 10:17:35

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان مریوان گفت: عامل مرگ چند قطعه پرنده در تالاب دریاچه بین‌المللی زریبار مسمومیت غذایی است.

ابراهیم همت‌بلند اظهار کرد: در چند روز گذشته لاشه هفت قطعه پرنده مهاجر و بومی در تالاب دریاچه زریوار پیدا شد که به دلایل نامعلومی تلف شده بودند.

وی افزود: بعد از انجام آزمایش روی این پرندگان که شامل دو قطعه باکلان یا قره‌قاز، سه قطعه حواسیل شب و دو قطعه کشیم کوچک بودند مشخص شد مسمومیت غذایی علت مرگ آن‌ها است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان مریوان یادآور شد: به احتمال فراوان این پرندگان از غذاهایی که مردم در اطراف دریاچه رها کرده بودند مصرف کرده و باعث مرگ آنها شده است.

*اعلام نتیجه منفی بیماری آنفلوانزای فوق حاد در پرندگان تلف شده دریاچه زریبار

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مریوان نیز اظهار کرد: در چند روز گذشته لاشه چند قطعه پرنده مهاجر تلف شده در تالاب دریاچه زریوار به شبکه دامپزشکی تحویل شد.

مسعود خاتمی از همکاران اداره حفاظت محیط زیست مریوان در شناسایی و تحویل این پرندگان مهاجر تلف شده در تالاب دریاچه زریوار به شبکه دامپزشکی تشکر کرد و گفت: با انجام آزمایش‌های لازم و به‌موقع، موضوع آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان منتفی شد و آزمایش‌ها نشان داد علت اصلی مرگ این پرندگان مسمومیت غذایی است.

وی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است که پرندگان مهاجر به‌عنوان ناقل بیماری باعث شیوع آن در منطقه خواهند شد.

این کارمند اداره حفاظت از محیط زیست تأکید کرد: شبکه دامپزشکی به‌صورت مستمر، تالاب دریاچه و سد مخزنی گاران محل مهاجرت پرندگان وحشی و واحدهای روستایی و مرغداری‌های صنعتی در شعاع چند کیلومتری این دو محل را مورد پایش قرار داده و مراقبت‌های فعال و غیرفعال را در دستور کار قرار داده است.

خاتمی اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون علایمی مبنی بر وجود بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در شهرستان مریوان مشاهده نشده است.

**بیماری بز کوهی منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در دست بررسی است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سروآباد اظهار کرد: در راستای بررسی و پیگیری گزارش شورای شهر اورامان و اداره حفاظت از محیط زیست سروآباد مبنی بر مشاهده علائم بیماری در گونه بز کوهی از گونه‌های بومی حیات وحش منطقه، موضوع به‌صورت ویژه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت.

سیروس امامی افزود: با وجود صعب‌العبور بودن مسیر بلافاصله کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان سروآباد به محل اعزام شدند و پس از معاینه بالینی، احراز علایم و شرایط موجود ضمن مشورت با دامپزشکان فعال حوزه حیات وحش کشور اقدامات تشخیصی و درمانی لازم شامل نمونه‌گیری‌های آزمایشگاهی، تجویز، تهیه و مصرف اقلام دارویی مورد نیاز انجام شد.

وی یادآور شد: تمام اقدامات به‌صورت رایگان توسط شبکه دامپزشکی شهرستان تحت شرایط و ضوابط بهداشتی با همکاری کارکنان محیط زیست و شورای شهر اورامان انجام شد و روند مراقبت فعال و اقدامات درمانی و پیشگیرانه لازم جهت بهبودی کامل و بازگشت این گونه به طبیعت و ممانعت از شیوع احتمالی بیماری تا حصول نتایج قطعی ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، در چند روز گذشته به دلیل بارش سنگین برف در منطقه و سرمای هوا گونه‌های کمیاب بزکوهی به طرف شهر هورامان تخت و روستاهای تابعه برای یافتن غذا و آب پناه آورده اند و مردم منطقه به خوبی با این حیوانات رفتار کرده‌اند.

شهرستان‌های مریوان و سروآباد با جمعیت بیش از 250 هزار نفری در غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده‌اند.

شناسه خبر 52079