شناسه خبر:52089
1400/11/17 10:50:56

سپهرغرب، گروه فرهنگی: یک کارشناس مذهبی گفت: اعتبار هر نظام و انقلاب، به نوع دیدگاه‌های بنیانگذاران آن بستگی دارد و هرچه دیدگاه‌های آن‌ها با مبانی اصیل انسان سازگارتر باشد از اعتبار بالاتری برخوردار است. دیدگاه امام و رهبری بر این بود که نظام توحیدی و ولایی باید در این جامعه حاکم باشد.

از همان ابتدای انقلاب که جرقه آن در دهه فجر زده شد، دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) بر این بود که نظام توحیدی و ولایی باید در این جامعه حاکم باشد، به همین خاطر با روی کار آمدن نظام توحیدی، افکار لائیک، کمونیست و... به حاشیه کشیده شد. رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم درست همین راه را در پیش گرفت و با این تفکر و دیدگاه امامین انقلاب تفکری به جز تفکر اسلام ناب در ایران حاکم نشد.

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه اعتبار هر نظام و انقلابی، به نوع دیدگاه‌های بنیانگذاران آن بستگی دارد، گفت: هرچه دیدگاه‌های رهبران با مبانی اصیل انسان و نظام جهان هستی سازگارتر باشد از اعتبار بالاتری برخوردار خواهد بود. همچنین نظام جمهوری اسلامی ایران، الگویی اصیل برای تمام آزاداندیشان جهان است؛ زیرا با نگاه عمیق انسانیت، این نظام بر اساس مبانی اسلامی که مدافع حقیقی آزادی اندیشه است بنا شده است؛ هر چند، دیدگاه رهبران آن، اعتبارش را دوچندان می‌کند.

  دیدگاه ولایت توحیدی امامین انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام محمدهاشم شفیعی ادامه داد: از همان ابتدای انقلاب که جرقه آن در دهه فجر زده شد، دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) بر این بود که نظام توحیدی و ولایی باید در این جامعه حاکم باشد، به همین خاطر با روی کار آمدن نظام توحیدی، افکار لائیک، کمونیست و... به حاشیه کشیده شد. بر این اساس، امام از همان ابتدا از خدا و نقش خداوند متعال در این نظام سخن می‌گوید: «نهضت ایران، نهضتی بود که خدای تبارک و تعالی در آن نقش داشت.» (صحیفه نور، ج7، ص60)

وی با اشاره به بیان دیگری از امام خمینی (ره) در این زمینه افزود: ایشان در جای دیگر فرمودند: «شک نباید کرد که انقلاب اسلامى ایران از همه انقلاب‌ها جداست؛ هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام؛ و تردیدی نیست که این یک تحفه الهى و هدیه غیبى بوده که از جانب خداوند منّان براى ملت مظلوم غارت زده عنایت شده است.» (صحیفه نور، ج21، ص176)

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) این نظام را ادامه حرکت انبیاء می‌دانست، گفت: به عقیده امام انقلاب ما باید همان‌طور که پیامبر اکرم از ابتدای حرکت خود بر اساس اسلام حرکت کرد باید بر همان اساس حرکت کند. امام راحل عظیم‌الشأن در این باره فرمودند: «انقلاب اصیل ما جلوه‌ای از نهضت پر عظمت حضرت رسول الله (ص) است.» (صحیفه نور، ج11 ص258) همچنین در جای دیگری فرمودند: «این انقلاب با تأییدات غیبی الهی پیروز گردید.» (صحیفه نور، ص258)

این کارشناس مذهبی ادامه داد: همین دیدگاه را خلف صالح او رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز دارند. ایشان فرمودند: «البته دهه‌ فجر، جزو رشحات اسلام است. خیال نکنید که دهه‌ فجر منهای اسلام، چیزی است. دهه فجر منهای اسلام، یک پول هم ارزش ندارد. دهه‌ فجر، آن آیینه‌‌ای است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد.» (بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 11/10/1369) همچنین ایشان بارها با تأکید بر اینکه نباید از راه امام و شهدا منحرف شویم بر ادامه راه امام و شهدا تأکید دارند.

  دیدگاه متقابل مردمی امامین انقلاب

حجت‌الاسلام شفیعی مردمی بودن انقلاب اسلامی را از مهم‌ترین دلایل موفقیت آن دانست و گفت: با اینکه انقلاب پیروز شد ولی هرگز نباید مردمی بودن آن را فراموش کرد، لذا حضرت امام در این باره فرمود: «انقلاب ما معجزه بود از این بچه‌هاى کوچک تا آن پیرمردهایى که در بیمارستان‌ها خوابیده بودند یک صدا براى اسلام فریاد کردند این یک اعجازى بود که در ایران واقع شد همین بود که پیروز کرد این‌ها را بر یک همچون قدرت‌هایى که تخیل این در ذهن کسى در عالم پیدا نمى‌شد.» (صحیفه نور، ج6، ص219)

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز با مهم قلمداد کردن این پدیده، فرمودند: «کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که اعتمادی را که مردم ایران نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند، نسبت به نظام حکومتی خود داشته باشند. دلیل این اعتماد هم همین پدیده‌های روشنی است که جلوی چشم همه است.» (بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 16/05/1390) لذا همین طور که حضرت امام از مردم تجلیل کردند ایشان نیز از مردم تجلیل کرده و بر مردمی بودن انقلاب اسلامی تأکید می‌کنند.

  سفارش به حفظ نظام و انقلاب

این کارشناس مذهبی به تأکیدات امام خمینی (ره) بر حفظ نظام اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این نظام، نظامی اسلامی است که در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است و به دلیل روایات زیادی زمینه‌ساز ظهور جهانی حضرت مهدی (عج) خواهد بود، حضرت امام سفارشات زیادی بر حفظ نظام داشتند؛ ایشان فرمودند: «این اعجاز بزرگ قرن و این پیروزی بی‌نظیر و این جمهوری اسلامی محتاج به حفظ و نگهداری است.» (صحیفه نور، ج14، ص63) ایشان، راه حفظ نظام و جمهوری اسلامی را پشتیبانی از ولایت فقیه که استمرار حرکت انبیاء است می‌دانند.

حجت‌الاسلام شفیعی افزود: این همه تأکیدات نشان از جهانی بودن انقلاب است زیرا در جای دیگری فرمودند: «من این جشن بزرگ را... بر همه ملت‌هاى اسلامى بلکه محرومان تمام دنیا تبریک عرض مى کنم، تبریک براى اینکه این انقلاب (تنها) انقلاب ایران نیست.» (صحیفه نور، ج19، ص269) همچنین مقام معظم رهبری نیز در باره حفظ نظام فرمودند: «بزرگ‌ترین معروف‌ها در درجه‌ی اول عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ این امر به معروف است. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم.» (بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 01/01/1394)

وی در پایان گفت: هر چند انقلاب اسلامی ایران، فراز و نشیب‌های زیادی داشته است؛ ولی از آنجا که اساس آن بر مبنای اسلام و انسانیت پایه ریزی شده است حفظ آن بر هر آزاداندیشی واجب است.

شناسه خبر 52089