شناسه خبر:52113
1400/11/18 10:24:37

سپهرغرب، گروه خبر: مردم برخی از روستاهای شهرستان قروه در کردستان ازجمله روستاهای جداقایه، سلطان‌آباد و دوسر، این روزها همانند بیشتر نقاط کشور درگیر مشکل کم‌آبی هستند مشکلی که زندگی را برای مردم منطقه طاقت‌فرسا کرده اما آنان به همت دولت سیزدهم برای رفع کم‌آبی امیدوار هستند.

مردم این سه روستای شهرستان قروه چشم‌انتظار تدبیر مسئولان برای رفع مشکل بی‌آبی و کم‌آبی روستاهای خود هستند و انتظار دارند با تلاش و همت آنان این مشکل رفع شود.

کاهش بارندگی، عدم صرفه‌جویی در مصرف آب، عدم رعایت الگوی صحیح کشت، حفر چاه‌های غیر مجاز و استحصال بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی با حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز باعث کاهش آب‌های زیرزمینی و کمبود آب شرب در شهرستان قروه شده است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان قروه ضمن تأیید مشکلات مربوط به کم‌آبی در سه روستای جداقایه، سلطان‌آباد و دوسر گفت در حال حاضر آبرسانی به این روستاها به‌صورت سیار انجام می‌شود.

جبار کلوندی، افزود: روستاهای جداقایه و سلطان‌آباد تحت پوشش خدمات امور آب و فاضلاب قروه نبودند اما با این وجود طبق روال چند سال گذشته، آب‌رسانی به این روستاها جهت تأمین آب شرب به‌صورت سیار انجام می‌شود.

به گفته وی روستای دوسر تحت پوشش امور آب و فاضلاب است ولی با توجه به آلودگی منابع آب روستا به آرسنیک، آبرسانی آب شرب این روستا به‌‌صورت سیار و 24 ساعته انجام می‌شود.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان قروه با بیان اینکه برای هر سه روستای مذکور پروژه‌هایی تعریف شده است افزود: احداث مخزن، خط انتقال، شبکه توزیع و تجهیز چاه از برنامه‌های مد نظر برای رفع مشکلات کم‌آبی این سه روستا است و در صورت تأمین اعتبار و انجام پروژه‌ها، آب‌رسانی سیار به روستاهای مذکور حذف خواهد شد.

  هیچ روستایی با کمبود شدید آب آشامیدنی در قروه مواجه نیست

کلوندی گفت: با این وجود، در حال حاضر هیچ روستای شهرستان قروه با کمبود شدید آب مواجه نیست، 54 روستا قبل از ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، با مشکل کمبود آب مواجه بودند که با حفر و تجهیز 10 حلقه چاه، مشکل آن‌ها رفع شد.

وی علت اصلی کاهش آب در روستاها و شهرها را افت شدید منابع آب زیرزمینی دانست و از مردم‌ خواست با توجه به این موضوع و همچنین کاهش دبی تولیدی چاه ها، الگوی مصرف و استفاده بهینه از آب را رعایت کنند.

وی با اشاره به اقدامات امور آبفا در سال جاری برای مقابله با بحران آب در روستاهای شهرستان قروه گفت: تحت پوشش در آوردن روستاهای قزلجه کند و شکوه‌آباد با 535 اشتراک، به مدار آوردن شبکه توزیع به طول 20 کیلومتر و احداث خط انتقال آب به طول هفت کیلومتر از جمله این اقدامات است.

به گفته مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان قروه به مدار درآوردن 11 کیلومتر خط انتقال آب روستاهای باریک - سوتپه و اتصال آن به چاه و مخزن و رفع مشکل آب روستاهای سوتپه، آب باریک و حسن‌آباد محمد نظر، تجهیز و به مدار آوردن ایستگاه پمپاژ شیروانه جهت آب‌رسانی به روستای قاورمخ دره و به مدار آوردن مخزن روستاهای طوغان، قاورمه دره، فیروزآباد و قزلجه کند از اقدامات امور آب و فاضلاب شهرستان قروه جهت آبرسانی پایدار از طریق منابع آب سالم و بهداشتی در سال جاری است.

کلوندی در ادامه از به مدار آوردن یک دهنه قنات با دبی سه لیتر در ثانیه در روستای نیازبلاغ جهت افزایش آب روستاهای احمدآباد و نیازبلاغ، تعویض، تجهیز و تقویت پمپ چاه روستاهای میهم‌سفلی، ولی‌آباد، شکوه‌آباد، قاسم‌آباد و تقی‌آباد از توابع شهرستان قروه خبر داد.

وی در ادامه از توسعه شبکه آب روستای جداقایه به طول 2.5 کیلومتر، نصب 70 فقره انشعاب آب و شست‌و‌شوی شبکه آب به طول 10.5 کیلومتر در روستاهای شوراب حاجی، شوراب خان و میهم سفلی و شست‌و‌شوی 17 باب مخزن در روستاهای آصف‌آباد، شجاع‌آباد، میهم علیا و شانوره و واگذاری 680 فقره انشعاب آب خبر داد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان قروه به اقدامات انجام شده در بخش شهری نیز اشاره کرد و گفت: اصلاح توسعه شبکه آب به طول 2.6 کیلومتر، اصلاح توسعه شبکه فاضلاب به طول 2.6 و واگذاری هزار و 610 فقره انشعاب آب و فاضلاب از جمله این اقدامات است.

کلوندی کل اعتبار هزینه‌شده در بخش‌های شهری و روستایی در سال جاری را حدود 250 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: 106 روستا از 124 روستای شهرستان تحت پوشش امور آب و فاضلاب قرار گرفته‌اند و ضریب بهره‌مندی روستاهای شهرستان از آب آشامیدنی 86 درصد است که حدود هشت درصد از متوسط استانی بالاتر است.

وی همچنین از شناسایی 40 فقره انشعاب غیرمجاز خبر داد و گفت: از این‌ تعداد سه مورد به دادگاه معرفی شد و 37 مورد نیز به انشعابات مجاز تبدیل شد.

  افتتاح دو پروژه تأمین آب شرب روستایی در قروه

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان قروه در بخش دیگری از سخنانش از افتتاح دو پروژه تامین آب شرب روستایی در روستاهای شکوه‌آباد و قزلجه کند خبر داد و افزود: در روستای شکوه‌آباد از طریق خط انتقال به طول 1.2 کیلومتر و انجام شبکه توزیع به طول 8.5 کیلومتر، 295 فقره انشعاب با حجم مخزن 30 مترمکعب با اعتباری افزون بر 25 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ملی انجام شده است.

کلوندی به افتتاح پروژه روستای قزلجه کند نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه با خط انتقال پنج کیلومتر، شبکه توزیع 9 کیلومتر و 240 فقره انشعاب با حجم مخزن 400 متر مکعب، با اعتباری افزون بر 40 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ملی به بهره‌برداری رسید.

قروه در 90کیلومتری شرق سنندج مرکز استان واقع شده است.

شناسه خبر 52113