شناسه خبر:52256
1400/11/21 09:24:34

سپهرغرب، گروه خبر: 12 پروژه‌ آب‌رسانی در شهرستان ملایر با حضور مسئولان استانی افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت آبفای استان همدان، روز گذشته آیین افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های آب‌رسانی شهرستان ملایر با حضور فرهاد بختیاری‌فر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان، حجت‌الاسلام احد آزادیخواه و هادی بیگی نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و حسین فارسی سرپرست فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در این مراسم ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: امیدواریم همه ما در راستای اهداف بلند انقلاب اسلامی به‌ویژه خدمت به مردم گام‌های محکمی برداریم و موفق باشیم.

فرهاد بختیاری‌فر با اشاره به افتتاح و کلنگ‌زنی 12 پروژه‌ آب‌رسانی شهرستان ملایر، گفت: یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آب‌رسانی در سطح استان، مجتمع سد کلان ملایر است که نمایندگان محترم این شهرستان اعتبار خوبی برای آن تأمین کردند و ما قدردان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال 14.5 میلیارد تومان از محل اعتبار مجتمع‌های ملی برای مجتمع سد کلان ملایر جهت آب‌رسانی به 37 روستا تأمین شد که به میمنت ایام خجسته دهه فجر آب‌رسانی از این مجتمع را آغاز می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تأکید بر اینکه عملیات اجرایی آب‌رسانی به 37 روستا در این پروژه دیده شده است، افزود: امروز هم‌زمان اصلاح شبکه و انشعابات آب شرب روستای جوراب را به همراه احداث مخزن 600 متر مکعبی در برنامه کلنگ‌زنی داریم.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی خط انتقال آب شرب روستای حاجی‌آباد با اعتبار 950 میلیون تومان که جزء پروژه‌های سد کلان ملایر است، گفت: امروز عملیات کلنگ‌زنی خط انتقال آب شرب روستای کهکدان نیز با اعتبار سه میلیارد و 62 میلیون تومان انجام خواهد شد.

بختیاری‌فر با بیان اینکه آغاز احداث مخزن آب روستای علمدار علیا نیز یکی دیگر از پروژه‌های آب‌رسانی مجتمع سد کلان است، افزود: حفر و تجهیز چاه آب شرب روستای حرم‌آباد نیز از اقدامات پیش‌بینی‌شده در مرحله نخست آب‌رسانی به مجتمع سد کلان است.

وی به اصلاح شبکه و انشعاب آب هشت روستای شهرستان ملایر شامل روستای اوچ تپه، طجر سامن، دهلق، کماسا، جوراب، توسک علیا و سفلی کیکله و ده چانه اشاره کرد و گفت: طبق قراردادی اصلاح شبکه هشت روستا هم‌زمان با اعتبار 825 میلیون و 500 هزار تومان انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به کلنگ‌زنی اصلاح شبکه و انشعابات آب شرب شهر ازندریان و شهر سامن ملایر طی مراسم، افزود: حفر و تجهیز چاه آب شرب روستای مهدی‌آباد نیز در دستور کار است.

وی از بهره‌برداری دو پروژه آب‌رسانی در شهرستان ملایر طی مراسم نیز خبر داد و گفت: اصلاح شبکه و انشعابات آب شرب روستای آورزمان با یک میلیارد و 392 میلیون تومان انجام شده است.

بختیاری‌فر با اشاره به اصلاح 12 کیلومتر شبکه توزیع آب و اصلاح 750 فقره انشعاب آب در این پروژه، بیان کرد: اصلاح شبکه و انشعابات آب شرب و تجهیز و فنس‌کشی چاه روستای نمازگاه نیز با اعتبار 372 میلیون و 400 هزار تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: اصلاح 101 کیلومتر شبکه توزیع، اصلاح 25 فقره انشعاب آب، فنس‌کشی محوطه چاه به مساحت 120 متر مربع و تجهیز چاه با عمق 85 متر و دبی 10 لیتر بر ثانیه از اقدامات صورت‌گرفته در این پروژه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات در شهرستان ملایر سد کلان بوده و هدف ما خدمات‌رسانی به مردم از طریق تأمین آب شرب پایدار است، اضافه کرد: درصدد هستیم تعداد روستاهای زیر پوشش سد کلان را افزایش دهیم تا روستاهای بیشتری از آب سالم و پایدار برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه درمجموع 32 باب مخزن با ظرفیت چهار هزار متر مکعب در مجتمع سد کلان احداث می‌شود، گفت: 10 کیلومتر خط انتقال پیش‌بینی شده که برآورد آن آماده شده است.

بختیاری‌فر با بیان اینکه 132 کیلومتر شبکه توزیع آب و 9 باب هم ایستگاه پمپاژ در این پروژه مد نظر است، افزود: اصلاح شبکه روستای جوراب بخشی از عملیات 132 کیلومتر شبکه توزیع آب و اصلاح شبکه توزیع بوده که آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم با پیگیری‌های نمایندگان محترم مردم شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی بتوانیم مجتمع آب‌رسانی سد کلان را طی سال‌های آینده به اتمام برسانیم، گفت: اتمام کلی طرح آب‌رسانی مجتمع سد کلان ملایر 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و امسال 14.5 میلیارد تومان اعتبار داشت که 8.5 میلیارد تومان از اعتبارات ملی و 6 میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات استانی گرفته شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تأکید بر اینکه از 14.5 میلیارد تومان اعتبار امسال سد کلان ملایر 60 درصد تخصیص داده شد اما تقریباً چهار برابر این رقم کار تعریف و قرارداد منعقد شده است، عنوان کرد: عملیات اجرایی بخشی از پروژه‌ها آغاز و برای مابقی نیز به‌زودی قرارداد منعقد می‌شود که امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانیم در تأمین آب شرب پایدار برای اهالی محترم روستاهای زیر پوشش مجتمع آب‌رسانی سد کلان اقدامات خوبی انجام دهیم.

سرپرست فرمانداری شهرستان ملایر نیز در این مراسم اظهار کرد: در ایام‌الله دهه فجر به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و خون شهدای گران‌قدر 140 پروژه با اعتباری بالغ‌بر یک‌هزار و 200 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات تعدادی از پروژه‌ها نیز آغاز خواهد شد.

حسین فارسی با بیان اینکه پروژه آب‌رسانی به روستاهای زیرمجموعه سد کلان یکی از پروژه‌های مجتمع‌های ملی است که با پیگیری نمایندگان محترم مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به نتیجه رسید، گفت: درحقیقت طی هشت سال گذشته در حوزه آب‌رسانی به روستاها و موضوع مجتمع آب‌رسانی در ملایر ضعیف عمل کرده بودیم و آنچه حق ملایر بود، اختصاص نیافت که خوشبختانه با پیگیری آقای بختیاری‌فر و نمایندگان محترم چندین مجتمع در ملایر تعریف شد و تقریباً به 100 روستا آب‌رسانی از این طریق انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: با وجود تمام مشکلات و تحریم‌هایی که دشمنان علیه مردم ایران اسلامی دارند که می‌خواهند نوعی ناامیدی را در کشور تزریق کنند، اما تمام مسئولان از هر روزنه‌ای برای خدمات‌دهی به مردم شریف شهر و روستا استفاه می‌کنند که قدردان هستیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با قدردانی از تلاش‌های شرکت آبفای استان همدان جهت عملیات آب‌رسانی به روستاهای این شهرستان، اظهار کرد: در حوزه آب و فاضلاب کار نکرده زیاد داشتیم و شهرستان در این حوزه عقب مانده بود که خوشبختانه طی چندسال اخیر جبران شده است.

احد آزادی‌خواه با بیان اینکه یک مجتمع آب‌رسانی دهلق داشتیم که آن هم نیمه‌کاره بود اما درحال حاضر مجتمع آب‌رسانی سد کلان با حدود 40 روستا به‌سرعت پیشرفت فیزیکی دارد و این یک تحول بزرگی در شهرستان ملایر است، عنوان کرد: تقریباً فاز اول مجتمع آب‌رسانی شهید سلیمانی به جریان افتاده و مردم از آب شرب سالم بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب، دولت و حکومت آب سالم را به درب منازل اهالی این روستاها رساند، گفت: پروژه‌هایی نیز درحال انجام است که تأکید می‌کنیم با سرعت بیشتری انجام شود تا موضوع آب در شهرستان حل شده و شاهد تحول چشمگیر باشیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درحال حاضر آب‌های پشت سد نگهداری می‌شود درحالی که سال‌ها این آب‌ها بخار می‌شد و از آن‌ها استفاده نمی‌شد، افزود: درحال حاضر آب سد کلان ملایر از تمام آب شرب‌های استان سالم‌تر و باکیفیت است.

وی با اشاره به اینکه آب شرب سالم و حقابه روستاهای پایین‌دست سد کلان ملایر در اولویت است، گفت: امیدوارم حقابه به‌موقع به باغداران داده شود تا آب سد کلان هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه آب شرب سالم به داد مردم برسد.

آزادیخواه در پایان سخنانش بیان کرد: اگر امکان آب‌رسانی به تمام روستاها از سد کلان وجود داشته باشد، این اتفاق می‌افتد.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه امسال تلفیق بودجه تجربه جالبی بود، اظهار کرد: در کشور نزدیک به 100 مجتمع آب‌رسانی مصوب شده بود که بنا بود از این تعداد فراتر نرود، اما پیگیری‌های زیادی شد تا اینکه مجوز چند پروژه بزرگ آب‌رسانی برای ملایر را گرفتیم.

هادی بیگی با بیان اینکه عملیات آب‌رسانی یک مجتمع آغاز شد و بنا است به 37 روستا آب‌رسانی شود، گفت: مدت‌زمان اجرای این پروژه پنج سال خواهد بود که امیدواریم هرسال شاهد پیشرفت چشمگیری باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های سفر ریاست‌جمهوری قرار است که اعتبارات این پروژه در دو سال آینده بسته شود؛ تلاش ما بر این است که کار با سرعت انجام شود.

شناسه خبر 52256