شناسه خبر:52328
1400/11/24 09:46:14

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال 36 طرح به وسعت 52 هزار و 732 هکتار از مراتع این استان با هدف حفظ و احیای مراتع و مدیریت اصولی به نمایندگان مرتع‌داران و بهره‌برداران واگذار شد.

سعدی نقشبندی اظهار کرد: تاکنون با هدف حفظ و احیای مراتع و مدیریت اصولی بیش از 222 سامانه عرفی از مراتع استان با مساحت حدود 496 هزار و 730 هکتار به بهره‌برداران واگذار شده است.

وی اضافه کرد: تا زمانی‌ که مشارکت مردم و بهره‌برداران وجود داشته باشد مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود و این مهم یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار کرد: بدون تردید مجریان طرح‌های مرتعداری و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین و مؤثرترین نقش را در حفاظت از مراتع به عهده دارند و در راستای حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری این استان در دستور کار قرار گرفته است.

نقشبندی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تمامی دارندگان پروانه چرا تا پایان سال 1400 باید طرح مرتع‌داری تهیه کنند زیرا پروانه‌های چرای دام صادره برای افراد واجد شرایط، مجوز موقت استفاده از مراتع است و برابر قوانین موجود پس از تهیه طرح‌های مرتعداری و احاله مدیریت، علاوه بر معافیت پرداخت عوارض سالیانه چرای دام، مدیریت بهره‌برداری در قالب اجرای طرح‌های تهیه شده مصوب به کاهش تخریب پوشش گیاهی و حفظ آب و خاک و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین اجرای این طرح‌ها موجب افزایش تولید علوفه مورد نیاز دام با پیش‌بینی عملیات احیایی و اصلاحی در مراتع و درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران با در نظر گرفتن سایر ظرفیت‌های موجود در مراتع خواهد شد.

وی افزود: طرح مرتع‌داری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که مجریان طرح‌های مرتعداری می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع با توجه به سایر ظرفیت‌های موجود در مراتع همانند توسعه گیاهان دارویی و صنعتی، آبزی‌پروری و زنبورداری، گردشگری به سایر فعالیت‌های اقتصادی متناسب با طرح در قالب طرح‌های مرتعداری تلفیقی نیز بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان افزود: بهره‌برداران در طرح مرتع‌داری می‌توانند ضمن استفاده از ظرفیت‌های موجود در خصوص بیمه مراتع در مقابل حوادث طبیعی و خشک‌سالی اقدام و در قالب مدیریتی منسجم به حفظ و توسعه مراتع و منابع طبیعی کمک شایانی کنند.

شناسه خبر 52328