شناسه خبر:52334
1400/11/24 09:54:17

شرایط نامساعد اقتصادی و تنش‌های به‌وجودآمده در حوزه اقتصاد باعث شده که امور مهم ذیل حوزه اجتماعی به کنج انزوا کشیده شود و مدیران و دست‌اندرکاران مربوطه کمتر مورد عتاب مطالبه‌گران قرار بگیرند و صدالبته که فشارهای اقتصادی بر دوش جامعه خود زمینه‌ساز بسیاری از معضلات اجتماعی است.

به‌طور مثال طی دهه اخیر که شبکه‌های اجتماعی به شکل وسیعی گسترش پیدا کرده و مخاطبین بسیاری را تحت تأثیر قرار داده است، در کنار مزایای بسیار آن، معایب متنابهی را نیز به همراه خود آورده است. گویی گسترش این شبکه‌ها پیش‌نیازی با عنوان فرهنگ‌سازی لازم داشته که مدیران مربوطه یا فراموش کردند یا مقصرانه به آن ملتزم نبوده‌اند که شبکه‌های مجازی اجتماعی حتی مخاطبین خردسال را جذب کرده‌اند! غافل از اینکه هدایت و مدیریت درستی بر این پدیده صورت بگیرد. حالا سؤال این است که آیا اصولاً ساختار مناسبی در بدنه دستگاه‌های دولتی یا مردمی برای مدیریت شبکه‌های مجازی اجتماعی وجود دارد و یا هنوز و مثل همیشه دولت‌ها از ملت عقب هستند و همین‌طور که مقام معظم رهبری همواره گله‌مند بوده‌اند، شبکه‌های مجازی اجتماعی ول و رها و بی‌سروسامان هستند؟و مدیران مربوطه به‌دلیل فقدان ساختار و قانون، احساسی از وظیفه در خود نمی‌بینند؟

گسترش شبکه‌های مجازی اجتماعی سرعت جهانی شدن جوامع را صدچندان کرده است و خواسته یا ناخواسته برگ برنده در این کارزار به دست کسانی بوده که در جذب و همراهی مخاطبین موفق‌تر هستند. برندگان این کارزار به‌خوبی موفق خواهند شد تا در جنگ روایت‌ها آن روایتی که مطلوب خودشان است، به خورد مخاطبین خود بدهند و باور آنان را به نحو مطلوب خود تغییر دهند و بازنده کسانی هستند که در جبهه حق بوده، اما نتوانسته‌اند روایت درستی از واقعیت‌ها و حقیقت‌ها ارائه کنند.

واقعیت این است که مأموریت بزرگ بهره‌مندی از شبکه‌های مجازی اجتماعی و مقابله با هجمه‌های معاندانه در جبهه حق معطل مانده است و فعالیت‌های صورت‌گرفته در مقابل انبوه فعالیت‌های جبهه مقابل ناچیز به نظر می‌رسد و این مهم نیازمند ساختار مناسب در دولت بوده که در برش استانی آن نیز نیازمند کنشگری فعال‌تر مدیران و مسئولین مربوطه است. خلأ بزرگی که اگر سریعاً جبران نشود، به‌زودی با بحران هویتی عظیمی در لایه‌های خردسال، کودک، نوجوان وجوان جامعه مواجه خواهیم شد.

همچنین آزادسازی ظرفیت عظیم مردمی در سمن‌ها و ساختارهای مردمی از دیگر ضرورت‌هایی است که خلأ آن در مدیریت استان احساس می‌شود. با تغییر دولت و به تبع آن تغییر نگاه سیاسی حاکم، ضرورت دارد که مدیریت اجتماعی استان با تغییر نگاه خود، سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی را در جهت هویت‌بخشی به جامعه فعال کند. خوشبختانه با رهنمود‌های مقام معظم رهبری و فرمان آتش به اختیار در زمان فعالیت دولت قبل، هزاران کانون خودجوش فرهنگی مذهبی و سیاسی در بدنه جوان جامعه فعال شده و درحال جهاد در جبهه حق هستند و این مدیریت استان در دولت مردمی و انقلابی جدید است که باید ابتدا نقش خود را در این زمینه پیدا کرده و سپس امکانات استان را برای تسهیل و تقویت این حرکت‌های جهادی بسیج کند.

شناسه خبر 52334