شناسه خبر:52408
1400/11/25 09:39:40
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان:

موقعیت جغرافیایی غار «دودزا» تعیین و اعلام می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: با توجه به بازدید مشترک دستگاه‌های مسئول از محل غار «دودزا» در محدوده مرزی استان‌های همدان و زنجان، تا یک هفته آینده گزارش‌های کارشناسی درخصوص موقعیت جغرافیایی این غار به دبیرخانه کارگروه غارشناسی ارائه می‌شود.

محسن جعفری‌نژاد بسطامی روز یک‌شنبه در جلسه کارگروه غارشناسی استان همدان بیان کرد: غار دودزا در محدوده مرزی استان‌های همدان و زنجان (شهرستان کبودراهنگ) واقع شده که موقعیت جغرافیایی آن برای ثبت ملی این اثر مورد اختلاف این دو استان است.

این مقام مسئول افزود: با توجه به ضرورت بررسی و رفع اختلاف درخصوص موقعیت جغرافیایی غار دودزا در تقسیمات کشوری و پلاک‌های ثبتی استان‌های همدان و زنجان، گروهی از مسئولان اجرایی از محل این غاز بازدید کرده و گزارش کارشناسی خود درخصوص موقعیت این غار را تهیه و به‌زودی ارائه خواهند کرد.

به گفته وی براساس مصوبات کارگروه غارشناسی استان همدان و با توجه به اختلاف نظر درخصوص موقعیت جغرافیایی غار «دودزا» بین استان‌های همدان و زنجان، دبیرخانه کارگروه ملی و استانی غارشناسی تا تعیین تکلیف نهایی از تصمیم‌گیری و اظهار نظر در خصوص این غار خودداری می‌کند.

دبیر کارگروه غارشناسی استان همدان افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از محل اعتبارات طرح‌های پژوهشی نسبت به تأمین اعتبار لازم برای تدوین طرح مدیریت غارهای «علیصدر» و «سراب» و حرایم آن‌ها اقدام می‌کند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان نیز چندی پیش در این خصوص گفت که ثبت ملی غار «دودزا» به نام همدان درحال بررسی است.

علی مالمیر با بیان اینکه بعضی از این آثار در مرز استان‌ها و شهرستان‌ها واقع می‌شوند و طبیعتاً ممکن است یک پرونده ثبتی را استانی پیگیری کند درحالی که اختلاف نظر بر سر تقسیمات کشوری و محل استقرار اثر ثبت‌شده وجود دارد، افزود: قانون‌گذار در این خصوص پیش‌بینی کرده که در حوزه تقسیمات کشوری با استعلام از وزارت کشور مشخص می‌شود که یک اثر در حوزه جغرافیایی کدام استان و کدام شهر است و طبیعتاً براساس آن نظر تصمیم گرفته می‌شود.

به گفته وی درصورتی که در بررسی‌ها مشخص شود اثر در این استان نیست و در استان هم‌جوار است، پرونده اصلاح و به‌نام استانی که اثر در آن واقع بوده، ابلاغ می‌شود.

استان همدان دارای 42 دهنه غار است که از این تعداد بیش از 10 دهنه در مناطق حفاظت‌شده شرا، ملوسان، لشگردر و خانگرمز واقع شده و مسئولیت حفاظت و نگهداری از غارهای موجود در مناطق چهارگانه و میراث طبیعی جهانی برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست و در خارج از این مناطق برعهده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

شناسه خبر 52408