شناسه خبر:52585
1400/12/1 08:27:59

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان گفت: در حال حاضر دورترین نقاط و صفری‌ترین نقاط مرزی کردستان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و اکنون میزان برخورداری گاز در کردستان به 98.7 درصد رسیده است که 12 درصد از میانگین کشوری جلوتر است و این به همت مسوولین تحقق یافته است.

احمد فعله‌گری اظهار کرد: قبل از انقلاب موضوعی به نام گازرسانی وجود نداشت و تنها عده‌ای خاص با عنوان کالای لوکس از آن بهره‌مند بودند که به برکت انقلاب اسلامی و بعد از جنگ تحمیلی، گازرسانی به مناطق مختلف کشور و از جمله کردستان آغاز شد و در سال 71 گاز به سنندج رسید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دورترین نقاط و صفری‌ترین نقاط مرزی کردستان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و اکنون میزان برخورداری گاز در کردستان به 98.7 درصد رسیده است که 12 درصد از میانگین کشوری بیشتر است و این به همت مسوولین و اهتمام کارکنان شرکت گاز استان تحقق یافته است.

وی ادامه داد: اکنون در بیشتر نقاط استان گازرسانی در حال انجام است و مناطق کوهستانی و صعب‌‌العبور بودن استان مانع از گازرسانی به مناطق روستایی و کوهستانی استان نشده است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان ادامه داد: جدای از تمامی شهرهای کردستان، تا این لحظه هم یک هزار و 450 روستای استان گازدار شده‌اند.

فلعه‌گری خاطرنشان کرد: 585 هزار مورد در کردستان مشترک گاز هستند و جدای از مصارف خانگی، در حمل‌ونقل، تولید برق و بخش صنعتی استان نیز از این نعمت خدادادی استفاده دارد.

وی ادامه داد: بیش از یک هزار و 100 نفر از همکاران شرکت گاز در کردستان برای گازرسانی و پیشگیری از قطعی گاز در سطح استان تلاش می‌کنند و همه آن‌ها بومی استان هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان یادآوری کرد: خطوط انتقال در کردستان بسیار قوی است که می‌تواند تمامی صنایع و مراکز تولیدی استان را پوشش دهد ضمن اینکه دسترسی به خطوط نیز آسان است.

فعله‌گری گفت: گاز در عمق سه هزار متری دریا استخراج می‌شود و از جنوب با خطوط طولانی به کردستان و سایر مناطق کشور می‌رسد و این به دلیل بسترسازی بسیار قوی است که انجام شده است.

وی ادامه داد: در گذشته برای تأمین گرمایش و نیز پخت‌وپز از سوخت‌های فسیلی و درختان جنگلی استفاده می‌کردند و اکنون به برکت گازرسانی به نقاط مختلف استان، این موضوع حذف شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان یادآوری کرد: امسال در حالی‌که سرمای شدید بر استان حاکم شد و دمای هوا به حدود بیش از منفی 30 درجه رسید، مصرف گاز طبیعی در استان 35 درصد افزایش پیدا کرد اما به کمک همکاران گاز هیچ نقطه‌ای از استان قطع نشد و دلیل آن هم برطرف‌کردن نقاط ضعف در سیستم گازرسانی استان بود.

فعله‌گری خاطرنشان کرد: تمام واحدهای صنعتی و تولیدی با بیش از دو هزار و 300 واحد و نیز نیروگاه برق سنندج از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

وی اذعان کرد: رعایت صرفه‌جویی هم به لحاظ شرعی، اخلاق و سرمایه‌ای ملی لازم است که این ذخایر به آیندگان هم برسد.

وی ادامه داد: امسال براساس مصوبه هیئت وزیران، تعرفه گاز تا حدودی برای عده‌ای خاص افزایش یافت و با توجه به اینکه کردستان جز اقلیم یک و دو کشوری که سرد است هر واحد مسکونی می‌تواند تا 300 مترمکعب با قیمت 410 ریال در ماه مصرف کند و اگر مصارف بالاتر رود تعرفه نیز بصورت پلکانی افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان حدود 44 درصد مصرف گاز در کردستان هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته‌اند ولی مصارفی که بیشتر از 500 مترمکعب بالاتر رود قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

فعله‌گری عنوان کرد: حدود 10 درصد مشترکان گاز در کردستان جزو مشترکان پرمصرف هستند که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند و صرفه‌جویی نمی‌کنند بنابراین نیاز است این افراد نیز رعایت کنند که خدمات گاز به تمامی مردم استان برسد.

وی همچنین گفت: شرکت گاز برای اصلاح موتورخانه‌های مسکونی، تجاری و اداری از منابع شرکت هزینه می‌کند افراد متقاضی می‌توانند به سامانه شرکت گاز مراجعه و ثبت‌نام کنند تا کارکنان شرکت گاز برای اصلاح موتورخانه آن‌ها اقدام نمایند.

وی اذعان کرد: اشتراک مددجویان زیرپوشش بهزیستی و کمیته امداد هم رایگان است بنابراین این خانواده‌ها می‌توانند با معرفی‌نامه این دو نهاد حمایتی به شرکت گاز مراجعه کنند که از این امتیاز رایگان منتفع شوند.

این مسئول در بخش پایانی خواستار رعایت الزامات ایمنی گاز شد و گفت: افرادی که در طول این چند سال دچار گازگرفتگی شده‌اند به دلیل دودکش نامناسب بخاری و یا نشتی گاز بوده است که می‌طلبد به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

شناسه خبر 52585