شناسه خبر:52665
1400/12/2 09:45:38

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: مدیر کتاب‌فروشی درخت بخشنده با انتقاد از ورود ناشران به عرصه توزیع و فروش کتاب، گفت: به‌تازگی برخی از ناشران کتاب‌های چاپ اول خود را روی سایت‌شان می‌فروشند که این کار به موزعان و کتاب‌فروشان ضربه می‌زند و حیات آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

رخساره پارسا با بیان اینکه همه زنجیره‌های صنعت نشر به هم پیوسته هستند و هر کدام کارکرد جداگانه‌ای دارند، گفت: زمانی که ابتدای زنجیره مشکل داشته باشد، به‌مرور سایر حلقه‌ها نیز آسیب می‌بینند و موجب از هم گسیختگی این زنجیره در دراز مدت می‌شود.

وی افزود: وقتی ناشری کتاب تولید می‌کند و با تخفیف 30 تا 35 درصدی کتاب را بر روی سایت خود می‌فروشد و با در نظر گرفتن امکاناتی مثل ارسال رایگان خرید کتاب را برای مشتریان جذاب‌تر می‌کند بخش عمده مردم به سمت خرید کتاب از ناشران سوق پیدا می‌کنند.

پارسا با بیان اینکه در نخستین گام موزعان و بعد کتاب‌فروشان از این موضوع آسیب می‌بینند، عنوان کرد: در این میان کتاب‌فروشی محلی به مراتب بیشتر از سایر کتاب‌فروشی‌ها آسیب می‌بیند زیرا بدون هیچ پشتوانه‌ای و به‌صورت مستقل مشغول کار هستند.

وی با اشاره به رویکرد جدید برخی ناشران برای کتاب‌های چاپ اولی، گفت: برخی از ناشران ترجیح می‌دهند چاپ اول کتاب‌هایشان را خودشان بفروشند؛ به‌طوری که با بسته‌بندی کامل و به صورت رایگان برای مخاطبانشان ارسال می‌کنند.

پارسا تاکید کرد: این درحالی است که بسیاری از مشتریان ما بارها به کتاب‌فروشی مراجعه می‌‌کنند و خواستار نسخه‌ای از کتاب هستند و وقتی می‌گوییم هنوز برایمان نیامده است، تعجب می‌کنند و ما باید توضیح بدهیم که کتاب تا به دست موزع و بعد ما برسد طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه گاهی تعداد مراجعه زیاد می‌شود و ما در مقابل چنین پدیده‌ای نمی‌دانیم چکار باید کنیم، گفت: بسیاری از مواقع که سایت ناشر را چک کردم و دیدم که چنین طرحی گذاشته مجبور می‌شوم مشتری‌ را که مصر به خرید کتاب است، به سایت ناشر ارجاع بدهم که چنین کاری به‌مرور به صنعت نشر ضربه می‌زند.

مدیر کتاب‌فروشی درخت بخشنده با طرح این موضوع که ناشران در چنین اقداماتی نسبت به نقش موزعان و کتاب‌فروشان بی‌توجه هستند، ادامه داد: زمانی که مخاطب را به سمت سایت ناشر ارجاع می‌دهم از آن‌ها می‌شنوم که ارسال‌ها طولانی مدت و گاهی حتی یک ماهه است، زیرا بخش زیادی از ناشران در این طرح‌ها با شیوه‌های پستی ارزان قیمت کتاب ارسال می‌کنند.

پارسا با بیان اینکه من نیز به عنوان کتاب‌فروش مجبور به فروش اینترنتی شده‌ام، گفت: من نیز مجبور به رقابت در این بازار شده‌ام و به‌نظرم این کار اصلا زیبا نیست. بهتر است که هر فردی در زنجیره صنعت نشر کار خودش را انجام بدهد و من کتاب‌فروش باید منتظر باشم تا موزع کتاب را به موقع به دست من برساند تا بفروشم.

به گفته وی، وقتی یک کتاب خوش‌فروش از یک مترجم یا نویسنده پرمخاطب منتشر می‌شود، باید گستره توزیع خوب و مناسبی داشته باشد و در همه جای کشور به‌صورت متوازن توسط مراکز پخش توزیع شود تا مخاطب یک کتاب‌فروشی محلی هم به این کتاب دسترسی داشته باشد.

پارسا با بیان اینکه من گلایه خود را بارها به مدیران نشر در این زمینه اعلام کرده‌ام، گفت: متاسفانه صدای ما شنیده نمی‌شود که چنین کارها و اقداماتی به بدنه صنعت نشر از جمله موزعان و کتاب‌فروشان آسیب می‌زند؛ به‌خصوص الان که در ماه پایانی سال قرار داریم و اغلب موعد چک‌های پایان سال است.

 از تهران به سمت پردیس رفتم تا درخت بخشنده زنده بماند

پارسا همچنین درباره جابجایی این کتاب‌فروشی نیز توضیح داد: مرداد ماه سال گذشته به بیماری کرونا مبتلا شدم و 45 روز کتاب‌فروشی تعطیل شد و اوایل امسال از تهران به پردیس آمده‌ام تا درخت بخشنده زنده بماند و آن را حفظ کنم.

وی با بیان اینکه اکنون در فاز 2 شهر پردیس فعال هستیم، ادامه داد: اینجا قبلا کتاب‌فروشی نبوده و مردم استقبال نسبتا خوبی کردند اما چون تبلیغات نشد و من نیز به تنهایی از پس هزینه تبلیغات بر نمی‌آیم، زیاد اطلاع‌رسانی نشد.

پارسا درباره توزیع کتاب در این محدوده نیز توضیح داد: متاسفانه فقط یک پخش کننده کتاب برای ما در پردیس کتاب می‌آورد و من برای تامین و تهیه سایر کتاب‌ها مجبور هستم خودم از تهران کتاب بیاورم، اما من به‌خاطر سرپا ماندن درخت بخشنده همه این سختی‌ها را تحمل می‌کنم.

شناسه خبر 52665