شناسه خبر:52734
1400/12/4 09:14:20

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سهمیه کشت چغندر قند همدان در سال زراعی جاری پنج هزار هکتار تعیین شد.

غلامحسین تقوی در جلسه بررسی وضعیت کشت چغندر در فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: به‌منظور اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از هدررفت منابع از سوی وزارت جهاد کشاورزی، سهمیه کشت محصول چغندر قند در سطح استان پنج هزار هکتار تعیین و ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت جهاد توسعه کشت‌های بهاره کم‌آب‌بر ازجمله چغندر قند است که با توجه به ظرفیت مناطق مختلف کشور صورت می‌گیرد، گفت: بیش از 90 درصد کشت چغندر قند همدان در جنوب استان انجام می‌شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: عمده کشت چغندر قند استان با توجه به شرایط جغرافیایی مطلوب در شهرهای نهاوند و اسدآباد و تاحدودی در تویسرکان صورت می‌گیرد که باید برای جلوگیری از اتلاف منابع، الگوی کشت در این شهرستان‌ها رعایت شود.

وی با بیان اینکه از مجموع سهمیه استان دو هزار و 200 هکتار به نهاوند، یک‌هزار و 400 هکتار به اسدآباد و 500 هکتار نیز به تویسرکان اختصاص داده شده است، گفت: در سال زراعی گذشته الگوی کشت چغندر در استان رعایت نشده است.

تقوی ابراز کرد: در سال زراعی گذشته سهمیه ابلاغی کشت چغندر در استان همدان هفت هزار و 500 هکتار تعیین شد که متأسفانه به‌علت عدم توجه به قرارداد از سوی کشاورزان این میزان به 9 هزار و 300 هکتار رسید که همین مسئله با توجه به شرایط بارندگی سال گذشته و کمبود آب، مشکلاتی را برای شهرستان به‌لحاظ منابع آب ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در کشت چغندر قند باید شرایط آب‌وخاک حفظ شود، افزود: کشاورزان باید به‌گونه‌ای کار خود را مدیریت کنند که بیش از قرارداد امضاشده اقدام به کشت نکنند؛ چون علاوه‌بر اتلاف منابع آب، مشکلاتی نیز به‌لحاظ فروش آن گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به کارخانه‌های طرف قرارداد خرید محصول چغندر از کشاورزان استان، گفت: امسال نیز با 6 کارخانه قند هگمتانه همدان به‌عنوان کارخانه مادر، قزوین، لرستان، نقش جهان و بنیاد اصفهان قراردادی امضا شده که کشاورزان استان می‌توانند محصول خود را تحویل آن‌ها دهند.

وی با بیان اینکه تلاش داریم که سهمیه سطح زیر کشت را افزایش دهیم، افزود: البته ما در سال زراعی جاری به‌خاطر مشکلات آب سطح کشت را کاهش داده‌ایم، اما دلیلی ندارد که میزان تولید کاهش یابد؛ بلکه باید با استفاده از شیوه‌های نوین و مهندسی و همچنین شیوه‌های ترویجی میزان تولید را افزایش دهیم تا جبران کاهش سطح زیر کشت را در بر داشته باشد.

تقوی افزود: منطقه جنوب استان به‌ویژه شهرستان نهاوند قطب اصلی کشاورزی است که اگر ما آن‌ها را از کشاورزی استان حذف کنیم، چیزی برای گفتن نخواهیم داشت؛ بنابراین باید کارهای علمی خود را در این مناطق پیاده کنیم.

وی گفت: متأسفانه دلالان نتیجه زحمات کشاورزان را به یغما می‌برند، به همین دلیل برای جلوگیری از سوء استفاده این بخش موضوع به‌صورت کارشناسی در دستور کار جهاد کشاورزی و فرمانداری قرار گیرد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه برای کاهش مصرف آب لازم است تغییراتی در شیوه‌های آبیاری داده شود، گفت: یکی از مواردی که باید برای جلوگیری از هدررفت آب به‌کار گرفته شود، بحث سامانه‌های نوین آبیاری است که حتماً در دستور کار قرار گیرد.

 

شناسه خبر 52734