شناسه خبر:52851
1400/12/7 09:42:42

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از بومی‌سازی دستگاه پایش خوردگی به روش مقاومت الکتریکی در این واحد صنعتی توسط متخصصان داخلی و به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

روح‌اله نوریان با بیان اینکه دستگاه‌های پایش خوردگی برای تعیین سرعت خوردگی و در نتیجه تخمین عمر باقی مانده تجهیزاتی که در سرویس قراردارند استفاده می‌شوند، افزود: پایش خوردگی به دو روش لحظه‌ای و دوره‌ای صورت می‌گیرد که با استفاده از این روش‌ها می‌توان سرعت خوردگی را محاسبه کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از کوپن‌های وزنی خوردگی رایج‌ترین روش اندازه‌گیری خوردگی دوره‌ای می‌باشد، اظهار کرد: در روش دوره‌ای، سرعت خوردگی طی یک دوره زمانی مشخص و به‌صورت متوسط اندازه‌گیری می‌شود.

مدیر عامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه در روش لحظه‌ای سرعت خوردگی با استفاده از دستگاه مربوطه در هر لحظه اندازه‌گیری می‌شود، تصریح کرد: روش‌های متعددی برای اندازه‌گیری خوردگی به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین وجود دارد و ضخامت‌سنجی معمولی، پلاریزاسیون خطی، مقاومت الکتریکی و غیره ازجمله روش‌های متداول اندازه‌گیری سرعت خوردگی به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین می‌باشند.

نوریان با بیان اینکه در روش مقاومت الکتریکی، سرعت خوردگی با اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی یک المان که در داخل پراب و در معرض محیط خورنده قرار دارد اندازه‌گیری می‌شود، گفت: خوردگی باعث خورده شدن سطح و کاهش ضخامت المان و در نتیجه افزایش مقاومت الکتریکی آن می‌گردد.

وی ادامه داد: دستگاه پایش خوردگی با ارسال جریان الکتریکی، مقاومت این المان را در هر لحظه می‌تواند اندازه‌گیری و سپس با استفاده از فرمول مربوطه تبدیل به ضخامت شده و با داشتن ضخامت اولیه و ثانویه و طول دوره زمانی بین این دو، نرخ خوردگی به‌دست می‌آید.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه در گذشته برای اندازه‌گیری سرعت خوردگی به روش مقاومت الکتریکی از دستگاه و پراب‌های خارجی استفاده می‌شد، گفت: به دلیل خراب شدن این دستگاه و عدم امکان تعمیر آن، پیشنهاد ساخت دستگاه توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت و ساخت آن با هماهنگی بازرسی فنی این شرکت شروع شد.

نوریان با بیان اینکه عملکرد این دستگاه پس از انجام تست‌های آزمایشگاهی متعدد مورد تأیید متخصصان فنی این واحد صنعتی قرار گرفت، افزود: ازجمله مزایای این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی، سرعت خوردگی بلافاصله پس از اندازه‌گیری توسط دستگاه نشان داده می‌شود و نیازی به استفاده از نرم‌افزار جانبی برای تحلیل و تبدیل داده‌ها نمی‌باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی بسیار کمتر می‌باشد، اظهار کرد: ارائه خدمات پس از فروش در داخل کشور، مشاوره فنی و دریافت بازخورد از عملکرد دستگاه و اعمال اصلاحات لازم مطابق با نظر کاربر ازجمله مزایای دیگر این دستگاه می‌باشد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تصریح کرد: با توجه به تجربیات و دانشی که از ساخت این دستگاه به‌دست آمده است، ساخت پراب‌های هیدروژنی و دستگاه اندازه‌گیری سرعت خوردگی به روش پلاریزاسیون خطی (LPR) توسط این شرکت و با همکاری بازرسی فنی پالایشگاه در دست اقدام می‌باشد.

شناسه خبر 52851