شناسه خبر:52899
1400/12/8 09:16:29

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه در 11 ماه سپری‌شده از سال جاری هشت هزار و 755 رأی مجازات جایگزین حبس در استان صادر شده است، گفت: این نوع مجازات‌ نقش مؤثری در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و استفاده بهینه از توان و ظرفیت زندانی‌ها برای خدمات‌رسانی به جامعه داشته است.

«پرویز توسلی‌زاده» روز شنبه با اشاره به تأکیدات رئیس قوه قضائیه در راستای صدور احکام جایگزین حبس، اظهار کرد: مجازات‌ جایگزین حبس براساس قانون مجازات اسلامی شامل دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است.

وی با بیان اینکه این آرا برای کسانی صادر می‌شود که جرایم سبک مرتکب شده‌اند، افزود: مجازات حبس آسیب‌های فراوانی به همراه دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آسیب به اعضای خانواده و بعد شخص زندانی است؛ ازاین‌رو تمام تلاش خود را در دادگستری کرمانشاه به‌کار می‌گیریم تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، در صدور آرا از مجازات جایگزین حبس بهره گیریم.

   کسب رتبه 4 کشوری در سند تحول قضائی توسط دادگستری استان

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در ادامه سخنانش گفت: براساس گزارش معاونت راهبردی قوه قضائیه و در اجرای مبحث دوم از فصل سوم سند تحول قضائی، با عنایت به اهمیت نظارت بر روند اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای و تحولی قوه قضائیه، دادگستری کل استان کرمانشاه توانست «در ارزیابی و تحلیل نظام‌مند آمار عملکرد دادگستری‌های سراسر کشور»، رتبه چهار کشوری در بازه زمانی دی‌ماه 1399 تا دی‌ماه 1400 را کسب کند.

توسلی‌زاده با تبریک به مجموعه قضائی استان کرمانشاه و تقدیر از خدمات و زحمات همه قضات و کارکنان، افزود: این موفقیت درحالی به‌دست آمده است که دادگستری استان کرمانشاه در پایان تیرماه 1398 در رتبه 21 کشوری بوده است.

وی گفت: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در چارچوب سند تحول قضائی در گام نخست، طی مهرماه 1399 رتبه دادگستری استان کرمانشاه از 21 به 15 در کشور ارتقا یافت.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه اضافه کرد: تا پایان مهرماه 1400 رتبه استان کرمانشاه با ارتقای سه‌پله‌ای به رتبه 12 کشوری رسید.

توسلی‌زاده تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش فراوان و براساس برنامه‌های مدون و اعلام‌شده به همه مجموعه قضائی استان، در چارچوب سند تحول قضائی ازجمله تشکیل کمیته‌های ده‌گانه سند تحول قضائی، آموزش مستمر قضات و کارمندان دادگستری استان، نظارت و بازدید میدانی دوره‌ای و مستمر از همه حوزه‌ها و واحدهای قضائی استان، فراهم کردن تمام زیرساخت‌های لازم و البته همراهی و همدلی کارکنان اعم از قاضی و کارمند، در ابتدای دی‌ماه 1400 توانستیم ضمن ارتقای هشت‌پله‌ای، به رتبه چهارم کشوری دست پیدا کنیم.

براساس این گزارش، رتبه‌بندی مذکور بر مبنای شاخص‌هایی مانند: «عملکرد بر پایه ورودی»، «عملکرد بر پایه شعب فعال»، «وضعیت پرونده‌های معوق»، «وضعیت اتقان آرا»، «وضعیت صلح و سازش» و «وضعیت زمان رسیدگی» صورت گرفته و دادگستری کل استان کرمانشاه که در سال 1398 حائز رتبه 21 کشوری بود، در دی‌ماه 1400 توانست در میان 31 استان کشور، رتبه چهارم را به‌دست آورد.

شناسه خبر 52899