شناسه خبر:52913
1400/12/8 09:35:00

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست فرمانداری اسدآباد از ابطال 446 فقره پرونده چاه مجاز کشاورزی در دشت این شهرستان خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر آب سفره‌های زیر زمینی دشت اسدآباد 21 متر اُفت کرده است.

حسین‌علی شرکائی در جلسه حفاظت از منابع آب این شهرستان اظهار کرد: با ابطال این تعداد پرونده چاه مجاز کشاورزی در دشت اسدآباد، کمک بسیاری به منابع آب زیرزمینی شهرستان خواهد شد.

وی با بیان اینکه دشت اسدآباد هیچگونه آبی از دشت‌های حوزه آبخیز مجاور دریافت نمی‌کند و این دشت جزء سرچشمه رودخانه‌های دیگر محسوب می‌شود، افزود: طی چند سال اخیر 21 متر سطح آب سفره‌های زیرزمینی دشت اسدآباد اُفت کرده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان گفت: به‌لحاظ اینکه هیچ‌گونه آبی از هیچ سمتی وارد دشت اسدآباد نمی‌شود، منابع زیرزمینی دشت را به‌عنوان منابع آب استراتژیک می‌دانیم.

شرکائی تعداد چاه‌های شناسایی‌شده غیر مجاز این شهرستان را 300 حلقه برشمرد و افزود: از این تعداد چاه‌های شناسایی‌شده غیر مجاز تاکنون 259 حلقه مسدود شده و 12 حلقه چاه غیر مجاز نیز مشمول چاه فرم یک هستند که به این چاه‌ها برای مصارف صنعتی و مصارف وابسته به کشاورزی مجوز داده خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به هدف‌گذاری انسداد 10 حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان طی سال جاری و تحقق انسداد توافقی تعداد هشت حلقه از چاه‌های هدف‌گذاری‌شده، یادآور شد: 24 حلقه پرونده برای انسداد به دادسرا معرفی شده که حکم آن‌ها صادر شده و در دست اقدام است.

این مقام مسئول در ادامه ‌از یک‌هزار و 85 حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: تاکنون 777 دستگاه کنتور هوشمند در شهرستان اسدآباد نصب شده است.

سرپرست فرمانداری اسدآباد از لایروبی استخر شماره یک سد تغذیه مصنوعی خندان شهرستان با حجم خاک‌برداری به میزان یک‌هزار متر مربع خبر داد و یادآور شد: گشت مشترک به‌واسطه ممنوعیت کشت دوم و مدیریت کشت‌های پُرمصرف آب، ترویج و آموزش کشاورزان از طریق جهاد کشاورزی، مراقبت و مدیریت چاه‌های کشاورزی در میزان مصرف، شناسایی چاه‌های غیر مجاز، انجام اقدامات محدودکننده، مد نظر بودن هدررفت آب و فرسودگی لوله‌های آب توسط امور آب‌ و فاضلاب شهرستان و توسعه آبیاری نوین اراضی کشاورزی ازجمله مواردی است که از نقش مؤثری در مدیریت منابع آب دشت اسدآباد برخوردار است.

شرکائی با تأکید بر در دستور کار قرار گرفتن شناسایی چاه‌های غیر مجاز شهرستان، گفت: با توجه به تعدد کارواش‌های سطح شهرستان، نسبت به سامان‌دهی آن‌ها اقدام شود.

شناسه خبر 52913