شناسه خبر:52981
1400/12/11 09:24:13

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق گفت: ایجاد منطقه آزاد در بانه و مریوان مورد حمایت مسئولان استان سلیمانیه است، چرا که این منطقه می‌تواند برکات و آثار فراوان اقتصادی برای مردم اقلیم به ارمغان بیاورد.

هه‌وال ابوبکر در نشست مشترک مسئولان استان کردستان و سلیمانیه عراق با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد یک کار بزرگ و سنگ بنای کارهای بزرگ دیگر در آینده است، گفت: ایجاد این منطقه برای استان سلیمانیه از اهمیت خاصی برخوردار است و م‌یتواند بخش صنعت و معدن ما را بیش از گذشته فعال کند.

وی با بیان اینکه مسئولان اقلیم کردستان عراق و سلیمانیه بر استفاده و بهره‌برداری از منابع و توانمندی‌های خود تاکید دارند، اظهار کرد: با توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود در اقلیم کردستان عراق می‌توانیم با همکاری جمهوری اسلامی ایران گام‌های بلندی در جهت رونق تولید و مبادلات اقتصادی برداریم.

استاندار سلیمانیه عنوان کرد: ایجاد منطقه آزاد در بانه و مریوان مورد حمایت مسئولان استان سلیمانیه است، چرا که این منطقه می‌تواند برکات و آثار فراوان اقتصادی برای مردم اقلیم به ارمغان بیاورد.

هه‌وال ابوبکر با بیان اینکه در اقلیم کردستان عراق و ایران دو شیوه حکمرانی متفاوت وجود دارد، افزود: نقطه نظرات دیدگاه‌ها و پیشنهادات را در سلیمانیه مورد بررسی جدی تر قرار خواهیم داد.

وی در پایان از استانداران کردستان و کرمانشاه دعوت کرد در اولین فرصت و برای تعمیق هرچه بیشتر روابط اقتصادی به استان سلیمانیه سفر کنند.

در این‌ نشست همچنین دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز ضمن ارائه گزارشی از روند اجرایی شدن منطقه آزاد بانه و مریوان گفت: سالیانه حدود هفت میلیارد دلار تبادلات مرزی از باشماق مریوان صورت می‌گیرد که با فعال شدن منطقه آزاد این تبادلات بصورت چشمگیری می‌تواند افزایش پیدا کند.

سعید محمد افزود: ما تدوین طرح جامع منطقه آزاد بانه و مریوان را در دست اقدام داریم و تمایل داریم نظرات اقلیم کردستان عراق را تیز در این طرح جامع لحاظ کنیم.

وی افزود: ایجاد منطقه آزاد مشترک میان ایران و استان سلیمانیه مورد تاکید و قبول ما است که این امر علاوه بر توسعه اقتصادی سبب ایجاد امنیت پایدار در منطقه نیز خواهد بود.

سرکنسول ایران در اقلیم کردستان عراق نیز گفت: از اقلیم کردستان عراق انتظار داریم در امنیت‌بخشی بیشتر و انسداد مرزهای مشترک همکاری بیشتری داشته باشند.

شوشتری سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق اظهار کرد: قطعا روابط ما بیش از آن چیز که الان وجود دارد ظرفیت برای توسعه دارد و قطعا پروژه منطقه آزاد بانه و مریوان و منطقه ویژه اقتصادی را فراهم خواهد کرد.

وی گفت: صحبت ایجاد شهرک صنعتی مشترک از اسناد همکاری دو طرف ایران و اقلیم از گذشته بوده و جای خوشبختی است که نخست وزیر اقلیم کردستان در نامه‌ای به سازمان سرمایه‌گذاری اقلیم موافقت خود برای ایجاد منطقه مشترک با ایران اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد شهرک مشترک در تفاهم نامه‌های قبلی بوده و امیدواریم موضوع یاداشت تفاهم برای منطقه اقتصادی مشترک را امضا کنیم.

سرکنسولگری ایران در سلیمانیه عراق عنوان کرد: ایران آمادگی هر نوع همکاری و مساعدت برای ایجاد منطقه مشترک اقتصادی را دارد و امیدواریم این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن جلو برود.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های فراوانی در منطقه آزاد تجاری و در هر دو طرف ایران و عراق داریم که این ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی فرهنگی و اقتصادی می‌توان به آن اشاره کرد.

شوشتری گفت: این جلسه نشان داد که جدیت در هر دو طرف برای کارهای مشترک وجود دارد و با توجه به اینکه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این کار فراهم شده است گام بلند برای انجام این کار برداریم.

وی عنوان کرد: بالغ بر 7.2 دهم میلیارد دلار مبادلات مرزی در مرز باشماق صورت می‌گیرد که این میزان باید به 20 میلیارد دلار برسد و آرزوی ما این است که مرز باشماق به یکی از مرزهای مهم دنیا تبدیل شود.

وی گفت: در سال 2019 یک میلیون و 200 هزار نفر از مرز باشماق تردد کرده‌اند ولی در سال 2021 به 300 هزار نفر کاهش پیدا کرده که به نظر می‌رسد باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی و زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری فراهم شود.

شوشتری تصریح کرد: به این باور داریم هرکس از ایران به عراق و از عراق به ایران می‌اید سفیر است و این می‌تواند به عمق فرهنگ هر دو طرف کمک کنند.

وی گفت: یکی از مباحث مهم در ایران و عراق موضوع امنیت و همچنین موضوع قاچاق کالا است، شاید این دو موضوع به عنوان دو مانع جدی است و اگر این دو مانع برداشته شود می‌توان به ارتقا این منطقه امیدوار بود.

شوشتری اظهار داشت: انتظار ما از اقلیم کردستان عراق این است که در امنیت‌بخشی بیشتر و انسداد مرزها همکاری بیشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که افرادی در مرز سیرانبند برای تجار مشکل ایجاد می‌کنند و اعلام می‌کنند که مرز سیرانبند رسمیت ندارد.

شوشتری ادامه داد: به نظر می‌رسد که افق روشن است و می‌شود و انتظار داریم این نشست‌ها به بستری برای ایجاد هماهنگی‌های بیشتر در حوزه‌های مختلف تبدیل شود.

شناسه خبر 52981