شناسه خبر:53024
1400/12/12 09:21:31

سپهرغرب، گروه خبر: جوان ملکشاهی با تکیه بر خود توانسته ضمن راه‌اندازی کارخانه موزائیک‌سازی برای پنج نفر نیز اشتغال ایجاد کند و اکنون برای توسعه نیاز به حمایت مسئولان دارد.

چندین سال است که سیاست کلی کشور بر اساس جهش تولید و تحقق جهش تولید است اما آیا اقدامی جهت تولید در سال‌های اخیر بوده؟ آیا پشتیبانی در این خصوص صورت گرفته؟

اندیشه حمایت از تولیدات ملی صرفاً اندیشه‌ای نو پدید و مخصوص ایران نبوده بلکه از حیث اقتصادی بیشتر کشورهای پیشرفته کنونی دنیا که بالاترین رشد اقتصادی و درآمد سرانه را هم دارند در تاریخ توسعه اقتصادی خویش از این اندیشه به‌صورت عملی حمایت کردند؛ در این خصوص باید به گونه‌ای عمل شود که از لحاظ کیفیت مایه مباهات تولیدکننده شود.

در کارخانه موزائیک‌سازی شهرستان ملکشاهی نوع موزائیک تولید شده مشابه موزائیک‌هایی است که در استان‌های اصفهان و همدان نیز به تولید می‌رسد.

جعفرزاده مدیر کارخانه همراه با یکی از همکاران خود قریب به دو سال است که این طرح را وارد شهرستان ملکشاهی کرده‌اند.

  نوع موزائیک تولید شده در کارخانه پلیمری است

به گفته وی نوع موزائیک‌های این کارخانه پلیمری است و تفاوت آن با مشابه قدیمی در این است که پلیمری تنوع زیادی دارد و می‌توانند طرح‌ها و قالب‌های زیادی را پوشش دهند.

علاوه بر موزائیک، نمای ساختمان، نرده، جدول، باغچه و... را هم می‌توانند تولید کنند.

این کارخانه از سال 98 در شهرستان ملکشاهی محله دارب‌آباد خیابان شهید شیرودی میدان باهنر واقع شده است.

  کمبود نقدینگی مانعی برای توسعه کارخانه

وی علت اصلی توسعه ندادن خط تولید را کمبود نقدینگی و پرهیز مسئولان از دادن تسهیلات دانست و گفت: هیچ نهادی در خصوص به راه انداختن خط تولیدشان به آن‌ها کمک نکرده و فقط با گرفتن وام‌های 17 و 18 درصدی توانسته‌اند کار خود را پیش ببرند.

این تولیدکننده به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان موفق در استان ایلام اضافه کرد: نیازمند مساعدت مسئولان هستیم تا خط تولید خود را گسترش دهیم و جوانان مشغول در کارگاه را از پنج نفر به 10 نفر یا بیشتر برسانیم.

  مجوز صادرات سنگ مصنوعی

تقاضای یکی دیگر از کارکنان این کارگاه این بود که با توجه به نزدیکی مرز ایلام و عراق مجوز صادرات سنگ مصنوعی را به آن‌ها بدهند.

عباس‌زاده یکی از کارگران کارگاه موزائیک‌سازی در خصوص تأمین دستگاه، سیمان و قالب‌های بیشتر را داشت تا خط تولید خود را گسترش دهند.

در پایان به سراغ میرزایی رئیس بنیاد علوی رفتیم.

  درخواست وام منوط بر طرح توجیهی است

رئیس بنیاد علوی شهرستان ملکشاهی گفت: خواسته‌های مشابه از این دست بسیار بوده و روند اداری و دریافت مجوزها از این قرار است که ابتدا برای گرفتن وام طرح توجیهی بیاورند؛ یعنی کار آن‌ها توجیه داشته باشد سپس درخواست وام بدهند.

بهزاد میرزایی، افزود: بعد از این درخواست طبق اولویت‌بندی که افراد زیادی در صف برای گرفتن این وام هستند این لیست به تهران ارائه داده می‌شود و بستگی به موافقت تهران در خصوص عدم نیازسنجی و توجه به ظرفیت‌های موجود با تقاضای افراد موافقت می‌شود.

وی گفت: بسیاری از مردم شهرستان ملکشاهی با کمک این بنیاد توانسته اند پنج تا 6 کارگاه متمرکز قالی‌بافی را دایر کنند.

رئیس بنیاد علوی شهرستان ملکشاهی به وام‌های متفرقه که در بحث چیت‌سازی، کارگاه پلاستیک‌سازی و... داده‌اند اشاره کرد و افزود: کارشناسان ما در بخش بازدید باید تأیید کنند که آیا این وام در مسیر درستی استفاده می‌شود یا خیر‌.

با توجه به ظرفیت تولید در استان این مورد نیازمند همت و اراده بالای مسئولان است که با سرمایه‌گذاری‌های خود و صدور مجوزهای لازم می‌توانند علاوه بر رونق تولید به اشتغال در استان کمک کنند.

شناسه خبر 53024