شناسه خبر:53028
1400/12/12 09:28:51

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: تا پایان امسال یک میلیون و 300 هزار رأس دام در کردستان علیه تب برفکی واکسیناسیون می‌شود.

ناصر مخدوم اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 76 هزار و 978 راس دام سنگین و 901 هزار و 197 راس دام سبک در استان به‌صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری بیش از 91 هزار رأس گاو و گوساله و بالغ بر یک میلیون و 200 هزار رأس گوسفند و بز به‌صورت کاملا رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شود.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان تأکید کرد: در این مدت، گروه‌های واکسیناسیون تب برفکی، تعداد 971 واحد اپیدمیولوژیک را با اولویت مناطق دور افتاده و مرزی تحت پوشش قرار داده‌اند.

مخدوم با قدردانی از تلاش شبانه‌روزی گروه‌های دامپزشکی بخش دولتی و خصوصی از دامداران خواست تا با گروه‌های اعزامی برای مایه‌کوبی همکاری لازم را داشته باشند.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام‌خیز و دامپرور کشور محسوب می‌شود که سالانه 25 هزار تن گوشت قرمز، 80 هزار تن گوشت مرغ و 150 هزار تن شیرخام تولید می‌شود در حالی‌که مصرف سالانه آن حدود 45 هزار تن گوشت مرغ و 17 هزار و 600 تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون رأس دام سبک (گوسفند و بز) و رأس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

شناسه خبر 53028