شناسه خبر:53030
1400/12/12 09:34:24

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: حجم کنونی آب ذخیره‌شده سدهای استان یک میلیارد و 205 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.5 درصد بیشتر است.

آرش آریانژاد با اشاره به اینکه ظرفیت مخزن سدهای استان دو میلیارد و 727 میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: دبی ورودی آب سدها در سال جاری 186 متر مکعب بر ثانیه است که این رقم در سال گذشته در همین موقع 99 متر مکعب بر ثانیه بود.

وی دبی آب خروجی سدهای استان را در حال حاضر 13 مترمکعب بر ثانیه و سال گذشته 32 مترمکعب اعلام و اضافه کرد: با این وجود میزان پر بودن سدها در سال جاری 44.2 درصد و سال گذشته 56.9 درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به کاهش بارش‌ها در اسفند امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، یادآور شد: البته هنوز رواناب حاصل از ذوب شدن برفها در استان اتفاق نیفتاده و در صورت ذوب شدن برف‌های بالادست سدها، احتمال افزایش حجم آب نیز وجود دارد.

آریانژاد ادامه داد: میزان بارش متوسط استان در سال آبی جاری تا امروز 244 میلی‌متر بوده که نسبت به دراز مدت هفت درصد کاهش دارد، ضمن اینکه متوسط بارش در اسفند ماه امسال نیز 29 میلی‌متر بوده است و اسفند سال گذشته تا همین موقع دو میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده بود.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی‌متر است، بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر است، میزان بارش در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان 9 مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

 

شناسه خبر 53030