شناسه خبر:53045
1400/12/12 10:01:13

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان در پیامی به‌مناسبت روز جهانی حیات وحش گفت: حیات وحش دارای ارزش‌های ذاتی، زیست‌محیطی، ژنتیکی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و زیبایی‌شناسی بوده و در توسعه پایدار و رفاه انسان نقش محوری دارد.

«محسن جعفری‌نژاد بسطامی» اظهار کرد: هرساله کشورهای عضو سازمان ملل متحد، سوم مارس روز جهانی حیات وحش را برای افزایش آگاهی از وضعیت گیاهان و جانوران وحشی گرامی می‌دارند که این موضوع نشان‌دهنده ارزش‌های حیات وحش برای ادامه حیات بشر در کره خاکی است.

وی اضافه کرد: تنوع‌ زیستی، شالوده حیات بشر را تشکیل داده و همواره در تأمین نیازهای بشر، نقش اساسی بازی کرده است؛ همچنین در طول حیات بشر گونه‌های گیاهی و جانوری به‌‌منظور تأمین نیازهای غذایی مورد توجه انسان قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان خاطرنشان کرد: بر این اساس همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی، جامعه مدنی، تشکل‌های مردمی و افراد غیر دولتی، دعوت به مشارکت در این پاسداشت جهانی حیات وحش می‌شوند.

جعفری‌نژاد بسطامی گفت: در این میان جوامع محلی می‌توانند نقش بسیار مهم و مثبتی در کمک به جلوگیری از تجارت غیر قانونی حیات وحش بازی کند.

وی ادامه داد: امروزه تخریب زیستگاه و اُفت کیفیت آن‌ها، کشاورزی و توسعه ناپایدار، شکار غیر قانونی و قاچاق حیات وحش و برداشت بیش از حد، بزرگ‌ترین تهدیدها برای حیات وحش و تنوع زیستی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: امسال روز جهانی حیات وحش با شعار احیای گونه‌های کلیدی برای بازسازی بوم‌سازگان برگزار می‌شود و این شعار دربرگیرنده تمام گیاهان و جانوران حیات وحش به‌عنوان جزئی از تنوع زیستی و همچنین بخش مهمی از معیشت‌های مردم، به‌ویژه جوامعی است که با طبیعت ارتباط نزدیک دارند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: همچنین شعار روز جهانی حیات وحش بر اهمیت بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی در حمایت از دستیابی به اهداف جهانی توسعه پایدار سازمان ملل تأکید دارد.

جعفری‌نژاد بسطامی اظهار کرد: این روز فرصتی منحصربه‌فرد برای پاسداشت از حیات وحش کشور با تمام تنوع و زیبایی‌هایش بوده و نقش بسزایی در ارتقای آگاهی‌های عمومی درخصوص مزایای متعدد حیات وحش برای مردم و تهدیدات پیش روی آن ایفا می‌کند.

وی تأکید کرد: هیچگاه نباید از یاد برد که اقداماتی که ما در زمینه حفاظت از حیات وحش به همراه دیگر کشورهای جهان انجام می‌دهیم، می‌تواند ضامن بقای یک گونه و یا جلوگیری از انقراض آن باشد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان افزود: هم‌اکنون زمان اتحاد و همت برای حفاظت از تنوع زیستی و گونه‌های ارزشمند کشورمان و به حداقل رساندن تعارضات موجود بین انسان و محیط است تا برای نسل آتی سرزمینی با میراث طبیعی گران‌بها به ارث بگذاریم.

جعفری‌نژاد بسطامی گفت: توجه به ارزش‌های متنوع گونه‌های جانوری در برنامه‌ریزی‌های توسعه، ایجاد حس حمایت از حیات وحش در سطوح جامعه، جلب مشارکت‌های مردمی در مدیریت و حفاظت حیات وحش، انجام پژوهش‌های کاربردی و بنیادی به‌منظور شناخت و مدیریت گونه‌های جانوری و احیای زیستگاه و جمعیت آن‌ها و جلوگیری از تخریب زیستگاه‌ها می‌تواند شرایط مطلوبی را برای پویایی و پایداری گونه‌های جانوری کشورمان و زیستگاه‌های آن‌ها فراهم کند.

شناسه خبر 53045