شناسه خبر:53154
1400/12/15 10:10:15
سفیر باکو در تهران تشریح کرد:

آخرین وضعیت همکاری‌های ایران و آذربایجان

سپهرغرب، گروه سیاسی: سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با تشریح وضعیت اجرای تفاهم‌نامه سوآپ گازی میان ایران،‌ ترکمنستان و آذربایجان اظهار کرد: این پروژه از ابتدای ژانویه آغاز شده و همکاری‌ها در حال تداوم است.

علی علیزاده درباره آخرین وضعیت اجرای تفاهم نامه سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان گفت: همان‌طور که مستحضر هستید این تفاهم‌نامه در عشق آباد به امضا رسید و اولین تفاهم‌نامه جدیدی است که ما با دولت جدید ایران امضا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای ماه ژانویه امسال این پروژه شروع شده و همکاری‌ها در جهت مثبت در حال تداوم است.

قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس جمهور کشورمان و رییس جمهور آذربایجان در عشق آباد ترکمنستان به امضا رسید.

بر اساس این قرارداد قرار است سالانه یک و نیم تا 2 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.

پیش از این نیز وزیر نیرو کشورمان بر آمادگی برای توسعه و تداوم تبادل برق بین ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرده و گفته بود که مطالعاتی در زمینه همکاری ایران، آذربایجان و روسیه درباره برق انجام شده و این آمادگی از سوی ایران برای آغاز همکاری درخصوص سنکرون شبکه‌های برق این کشورها وجود دارد.

در همین راستا اخیرا وزرای نیرو و انرژی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در دوحه با یکدیگر دیدار داشته و یکی از محورهای اصلی گفت‌وگو میان این مقامات اتصال شبکه برق سه کشور مذکور بود.

سفیر آذربایجان در تهران نیز درباره گفتگوها مبنی بر اتصال شبکه برق میان ایران، روسیه و آذربایجان اظهار کرد: وزرای انرژی و نیرو هر سه کشور در ملاقاتی که در دوحه داشتند در این زمینه گفتگو کردند البته پیش از این نیز درباره پروژه برق مذاکرات و تبادل نظر صورت گرفته بود.

علیزاده تأکید کرد: در راستای ایجاد کریدور انرژی ایران، آذربایجان و روسیه امور در حال پیگیری و انجام است، در واقع هر سه کشور از لایحه‌ای در این مورد حمایت می‌کنند و باور داریم که در روزهای آتی این لایحه اجرایی خواهد شد.

این دیپلمات آذربایجانی همچنین درباره برنامه‌های کشورش برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران هم اظهار کرد: خوشبختانه در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش 30 درصدی در تجارت بودیم، همچنین مستحضر هستید که 132 کیلومتر از اراضی هم مرز ایران و آذربایجان از اشغال آزاد شد و این سرزمین‌ها برای همکاری با ایران چشم‌انداز و فرصت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که احداث گذرگاه‌های مرزی جدید در این مناطق در نظر گرفته شده، گفت: از شرکت‌های ایرانی برای بازسازی و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد شده دعوت به عمل آمده است، همچنین مذاکرات برای 15 لایحه بزرگ در حال انجام است. ضمن این که این اقدامات نیازمند افزایش گردش مالی و تحکیم روابط اقتصادی- مالی بین دو کشور است.

شناسه خبر 53154