شناسه خبر:53239
1400/12/17 09:26:29

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری قروه گفت: مدیریت طرح‌های مرتعداری در پنج روستا به مساحت هفت هزار هکتار از مراتع این شهرستان به بهره‌برداران و مرتعداران واگذار شد.

بهزاد شریفی‌پور روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران شهرستان قروه به‌مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: در سال‌های قبل مراتع 25 روستا با مساحت 32 هزار هکتار در قالب طرح‌های مرتعداری با عنوان احاله مدیریت به بهره‌برداران واگذار شده است.

از ابتدای اجرای رفع تداخلات 42 پلاک با مساحت 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی با اراضی ملی ابلاغ شده و 27 پلاک در سطح 55 هزار هکتار در دست اقدام است.

به گفته وی طرح بزرگ حدنگاری که شامل تعیین کاربری و سنددار کردن زمین‌های منابع طبیعی است، در 153 روستا در مساحت 167 هزار هکتار انجام و سند تک‌برگ گرفته شده است که در بهمن‌ماه سال جاری جشن پایان آن برگزار شد؛ این درحالی است که طی سال‌های گذشته 70 درصد شهرستان سند نداشت.

شریفی‌پور افزود: 69 فقره پرونده قضائی اراضی ملی در سال جاری برای افرادی که به عرصه‌های منابع طبیعی در مناطق مختلف شهرستان قروه دست‌درازی کرده بودند تشکیل و 59 هکتار از اراضی ملی این شهرستان از زمین‌خواران پس گرفته شد.

وی اظهار کرد: امسال 10 فقره قاچاق چوب شناسایی و کشف و در این راستا 29 تُن چوب ضبط شد و متخلفان به مراجع قضائی معرفی شدند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قروه اظهار کرد: در سال جاری 93 هکتار پروژه‌های بیولوژیکی در بالادست روستاها با مشارکت محلی انجام شده و همیاران طبیعت در قالب تیم‌های اطفای حریق محلی به تعداد 93 تیم جهت ارتقای پوشش‌های حفاظتی سازمان‌دهی شده‌اند.

شریفی‌پور از تهیه و تحویل تعداد 155 دستگاه آتش‌کوب و تحویل آن به دهیاران روستاهای بحرانی جهت پیشگیری، کنترل و اطفای حریق در مراتع و مزارع شهرستان گفت و تصریح کرد: گشت‌زنی مداوم و مستمر در عرصه‌های طبیعی و سرکشی به معادن و سایر طرح‌های واگذاری اراضی ملی در جهت جلوگیری از دست‌اندازی و تعدی به منابع ملی، از دیگر موارد برای حفاظت از منابع طبیعی است.

وی افزود: مدیریت کنترل سیلاب و کاهش هدررفت جریان‌های سطحی و نیز کنترل فرسایش و ممانعت از انتقال رسوب به پایین‌دست، عملیات اجرایی آبخیزداری در دو حوضه شیخ‌جعفر و آجی‌چای قروه در آذرماه سال جاری آغاز شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری قروه این حوضه را از سرشاخه‌های مهم سفیدرود برشمرد و گفت: 10 هزار هکتار حوضه شیخ‌جعفر و 21 هزار حوضه آجی‌چای است که درمجموع حوضه بخش غربی قروه را تشکیل می‌دهد.

وی اظهار کرد: در حوضه آبخیزداری آجی‌چای به‌دلیل بحث زباله جنیان هیچ عملیاتی انجام نشده، اما در حوضه آبخیزداری شیخ‌جعفر 130 میلیارد ریال از اعتبارات ملی طی سال جاری درنظر گرفته شده است.

این مقام مسئول افزود: حوضه آبخیز چمقلو-جامه شوران با مساحت هفت هزار و 300 هکتار شامل هشت زیرحوضه با پنج روستا از سرشاخه‌های زیرحوضه تلوار با هدف مدیریت خطر سیلاب، کاهش هدررفت جریان‌های سطحی، کنترل فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی و اکوتوریسم است.

این مقام مسئول اضافه کرد: این حوضه شیخ‌جعفر و آجی‌چای 6 رشته قنات، 13 دهنه چشمه و42 حلقه چاه را هم در خود جای داده که نخستین هدف تثبیت پوشش گیاهی و آخرین نسخه در خروجی حوضه برای مهار آب‌های سطحی است که مدیریت جامعی را شامل می‌شود و تنها به معنای احداث سازه نیست.

شناسه خبر 53239