شناسه خبر:53328
1400/12/19 09:47:43
مدیر کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری همدان

دخالت در انتصابات مدیران ظلم به مردم و دولت

سپهرغرب، گروه سیاسی - طاهره ترابی‌مهوش: سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری همدان با تاکید براینکه موضوع دخالت برخی از نمایندگان، گروه‌ها و احزاب در انتصابات قابل کتمان نیست گفت: حتی در برخی مواردی که احساس می‌شود روند انتصاب به کندی پیشرفته و یا انتخاب فرد انتظار می‌رفت انجام نشده خود مبین برخی دخالت‌ها و سهم‌خواهی است، حال آن‌که این مهم علاوه بر ظلم به مردم ظلم به دولت نیز هست زیرا زمانی که می‌شد صرف تمرکز برای خدمت‌رسانی درست وحل مشکلات کرد را از ما می‌گیرد.

انتخاب و انتصاب مسئولان رده‌های مختلف اداری و اجرایی یکی از مسائل مهم و ضروری و از وظایف خطیر هر حکومتی و از مفاهیم بنیادین در اندیشه سیاسی است، زیرا؛ مهمترین عامل دوام یک نظام سیاسی، شایستگی مسئولان آن است.

درواقع اگر مدیران شایسته و تربیت‌یافته در رأس سازمان‌ها قرار گیرند،کیفیت فعالیت‌های سازمانی به طور فزاینده‌ای بهبود خواهد یافت. زیرا امروزه شایسته‌سالاری و استفاده از مدیران کارآمد یکی از اصول اساسی و عوامل موفقیت سازمان‌ها در حرکت به سوی پویایی، توسعه، تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع به شمار می‌رود. بنابراین انتخاب افراد در رده‌های‌مختلف سازمانی باید بر اساس معیارهایی باشد تا افراد شایسته جهت تصدی پست‌های سازمانی انتخاب شوند.

در همه سازمان‌ها گزینش، آموزش و تربیت حرفه‌ای مدیران خوب و اثربخش یکی از مشکلات اساسی است، زیرا؛ مشاغل مدیریتی نوعا پیچیده بوده وانجام موفقیت‌آمیز و اثربخش آن در سازمان نیازمند مجموعه‌ای از شایستگی‌ها، مهارت‌ها، توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص است، که فقط در یک سیستم و فرهنگ شایسته‌سالار محقق خواهد شد زیرا از نظر کارشناسان، یکی از علل مهم ایجاد ناکامی در کسب اهداف کلیدی در سازمان‌های دولتی، نبود مدیران شایسته در نظام اداری عنوان شده است.

بنابراین از آن‌جایی که توان مدیریتی، عامل مهمی در بهبود سطح عملکرد و تعالی سازمان‌ها محسوب می‌شود، بنابراین انتخاب مدیران توانمند و انتصاب آن‌ها به پست‌های مدیریتی برای سازمان‌ها و ادارات اهمیت بسیار دارد لذا دراین بین با تغییر دولت‌ها نخستین کار پیش‌روی دولت در استان‌ها پس از انتخاب استاندار انتصاب مدیران همسو با اهداف دولت و درعین حال کارآمد است که دراین بین همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا گفتگویی را با مسلم مخفی سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری همدان دراین باره ترتیب دهیم که در ادامه میخوانید:

سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری همدان با بیان اینکه پس از انتخابات ریاست جمهوری و استقرار دولت سیزدهم و درپی آن معرفی دکتر علیرضا قاسمی فرزاد به عنوان استاندار همدان که چیزی حدود بیش از چهار ماه از این انتصاب می‌گذرد مهم‌ترین موضوع و مسئله‌ای که در رأس برنامه‌های استاندار بحث انتصاب و انتخاب مدیران بود گفت: هر دولتی پس از استقرار برای نیل به اهداف، برنامه‌ها و تحقق وعده‌های داده شده به مردم به دنبال انتخاب افراد همسو با سیاست‌های خود را در مناصب مختلف مدیریت به کار بگیرد تا هم خدمت‌رسانی بهتر داشته و هم به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.

مسلم مخفی افزود: براین اساس شاهد آغاز این روند در استان همدان نیز بودیم که مدیر ارشد استان این مهم را از طریق مشورت با نخبگان، متخصصان و افراد مطلع در انتصاب مدیرانی همچون فرمانداران، مدیران کل و بخشداران و معاونین فرمانداران و غیره دنبال کرد و پس از بررسی گزینه‌های مختلف و مصاحبه بافراد تعدادی از انتصابات به نتیجه رسید.

سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری همدان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌هایی که از ابتدا در استان همدان مطرح و به عنوان یک گلایه‌مندی از سوی مردم مطرح می‌شد بحث حضور مدیران غیربومی ناکارآمد در استان بود،اذعان کرد: درواقع مردم، نخبگان و گروه‌های سیاسی عمده دلیل مشکلات را وجود مدیران غیر بومی می‌دانند.

وی با تاکید بر توجه به ویژگی‌هایی مانند انقلابی بودن، کار آمدی و فسادستیزی برای انتصاب مدیران ادامه داد: در کنار این موارد بومی‌بودن و استفاده از سرمایه‌های انسانی استان برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای ازسوی استاندار مورد توجه ویژه قرارگرفت.

مخفی با اشاره به اینکه البته این رویکرد پیرو منویات مقام معظم رهبری و سیاست اعلامی رئیس‌جمهور در انتخاب مدیران بومی در هر استان از اهمیت دو چندانی برخوردار شد افزود: تاکنون تقریبا 70 مورد انتصاب جدید در استان داشتیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز می‌توانیم اعلام کنیم که همه انتصابات صورت پذیرفته بومی بوده‌اند تشریح کرد: در روند انتصابات آتی استان نیز همین رویکرد دنبال خواهد شد.

سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری همدان با بیان اینکه موضوع دیگری که در عرصه انتصابات از سوی مدیریت ارشد استان مد نظر است بحث کادرسازی برای آینده است گفت: با توجه به این موضوع در صورت امکان در برخی پست‌ها از نیروهای جوان‌تر بهره بردیم و حتی در برخی از شهرستان‌ها که صلاح بر انتخاب مدیران با تجربه بوده توصیه شده که در کنار این مدیران با تجربه از نیروهای جوان در مدیریت‌های میانی بهره ببرند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها کندی در انتصابات را مطرح کرده و آن را مانعی پیش‌روی تحول هرچه سریع‌تر استان در مسیر توسعه می‌دانند گفت: ما نیز علاقمند هستیم که هرچه سریعتر انتصابات انجام و هیچ دستگاه و نهادی بلاتکلیف نماند اما مسئله اینجاست که باید این حق را به مدیر ارشد استان داد که در انتخاب افراد تامل و حساسیت لازم را به کار ببندد زیرا انتصاب فردی که صلاحیت، تعهد و تبحر لازم را ندارد برای استان زیانبار خواهد بود براین اساس استاندار تاکید دارد که کارآمدی و نیز صلاحیت شخصیتی افراد مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری همدان ادامه داد: البته دراین باب اگر مقایسه‌ای با دیگر استان‌ها داشته باشیم انتصاب 70 مدیر طی چهارماه و اندی می‌توان گفت به نظر نمی‌رسد که روند انتصابات دراستان کند باشد و این عدد دراین مدت، معقول قابل دفاع است.

مخفی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه عده‌ای معتقدند در بحث انتخاب افراد برای مناصب این اشخاص به لحاظ کارآمدی از وضعیت میانه برخوردار بوده وحتی در برخی موارد امکان انتخاب افراد کارآمدتر نیز فراهم بوده تصریح کرد: مسئله اینجاست که برای هر پست و هر انتصابی افراد متعددی معرفی می‌شود اما تلاش ما براین اصل تکیه داشت که در انتخاب اشخاص هم کارآمدی و هم دیگر مولفه‌ها یی که برای دولت سیزدهم از اهمیت برخوردار بوده مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: همگان براین امر واقف هستندکه در انتخاب یک مدیر شاخص‌های مختلفی مورد توجه قرار می‌گیرد اما مسئله اینجاست که در انتخاب یک مدیرکل در استان صرفا نظر استاندار ملاک نیست بلکه نظر وزارت خانه متبوع نیز مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا یقینا این افراد مجری نظرات و ماموریت‌ها تخصصی وزارتخانه ای در استان نیز خواهد بود.

سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری همدان با بیان اینکه درواقع انتخاب یک مدیر کل برای یک دستگاه اجرایی حاصل تعامل و هم فکر بین مدیر ارشد استان و ورزاتخانه متبوع است تشریح کرد: آنچه مسلمن است با رایزنی و فکری و تعامل عنوان ش ده دراین بین در مواردی گاهی فرد مورد نظر استاندارو گاهی فرد مطلوب وزارتخانه برای این مسند انتخاب می‌شود.

مخفی با تاکید بر اینکه اصل آن است که افراد متخصص در مسند‌ها مورد نظر به کار گرفته شوند تشریح کرد: خوشبختانه به زعم ما در انتصابات انجام شده شاهد این اتفاق بوده‌ایم البته دراین بین ممکن است افرادی هم به این انتصابات نقد وارد کنند که این مهم نیز قابل پذیرش است زیرا افراد در جنبه‌ها مختلف از لحاظ داشتن توانایی و صلاحیت متفاوت هستند.

وی در واکنش به این موضوع که برخی‌های معتقد در روند انتصابات حزب اصلاح طلب برش بیشتری در انتخاب و معرفی افراد و حتی نگهداشت نیروهای پیشین داشته اند،تصریح کرد: ملاک در انتخاب افراد کارآمدی، تمکین از ارزشهای نظام اسلامی و آرمانهای دولت سیزدهم( پاک دستی و فساد ستیزی ) است نه نتصاب وی به یگ گروه و یا حزب.

مخفی با بیان اینکه دراین بین موضوع و بحثی با عنوان دخالت در انتصابات نیز مطرح است که قابل کتمان نیست و استان همدان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نمی‌توان آن را از سوی برخی افراد و گروه انکار کرد افزود: حذر کردن از این مهم حتی مورد تذکر مقام معظم رهبری، بزرگان و دلسوزان و حتی احزاب سیاسی و فعالان رسانه ای نیز بوده است.

وی با تاکید براینکه استان همدان نیز از موضوع مستثنی نبود و حتی در برخی مواردی که احساس می‌شود روند انتصاب به کندی پیشرفته و یا انتخاب فرد به شایستگی که انتظار می‌رفت انجام نشده خود مبین برخی دخالت‌ها و سهم خواهی‌ها است، عنوان کرد: این مهم علاوه بر ظلم به مردم ظلم به دولت نیز هست زیرا زمانی که می‌شد صرف تمرکز برای خدمت‌رسانی درست و حل مشکلات کرد را از ما می‌گیرد.

سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری همدان با تاکید براینکه منطبق با مفاد قانونی حق انتصاب مدیران با مدیر ارشد استان بوده و وی در قبال کارآمدی و ناکارمدی این افراد، باید نسبت به مردم و ریاست جمهوری پاسخگو باشد اظهارکرد: سوال من این است که آیا نماینده، فرد و گروه و حزبی که با فشار به دنبال انتصاب افراد هستند آیا درصورت ناکارآمدی پاسخگو خواهند بود.

شناسه خبر 53328