شناسه خبر:53353
1400/12/21 08:54:00

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر جشنواره داستان بانه با بیان اینکه 658 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است گفت: این آثار شامل 533 اثر در بخش داستان کردی و فارسی، 95 اثر در بخش داستان کودکان و 30 اثر هم در بخش مقاله است.

فؤاد جهانی با اشاره به اینکه داوری اولیه آثار انجام شده است اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده دوازدهمین جشنواره داستان بانه روز 25 اسفند امسال برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 70 اثر به بخش پایانی جشنواره راه یافته است گفت: آرشیو مکتوب، صوتی و تصویری آثار ارسال شده هم موجود است و خوانش آثار هم به‌صورت مجازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در پایان 14 اثر به‌عنوان آثار برتر انتخاب می‌شود، ادامه داد: در بخش اصلی جشنواره سه اثر کردی و سه اثر فارسی، در بخش داستان کودکان دو اثر کردی و دو اثر فارسی و در بخش مقاله هم دو اثر کردی و دو اثر فارسی به‌عنوان آثار برتر انتخاب می‌شود.

دبیر جشنواره داستان بانه با اشاره به اینکه نخستین انجمن ادبی در سال 1368 در بانه آغاز به‌کار کرد، اظهار کرد: ظرفیت‌های مهم ادبی، برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی، فعالیت نخستین انجمن ادبی و تلاش شاعران و نویسندگان فاخر در بانه باعث شده است جشنواره داستان در این شهر برگزار شود.

جهانی در مورد سابقه برگزاری این جشنواره اضافه کرد: نخستین جشنواره داستان بانه در سال 1378 با حضور نویسندگان بانه و سردشت و با همت فعالان فرهنگی این دو شهرستان برگزار شد.

وی گفت: جشنواره داستان بانه تا دوره چهارم به‌صورت استانی و منطقه‌ای برگزار می‌شد اما چهارمین جشنواره به صورت کشوری برگزار شد، در ششمین جشنواره هم با توجه به ظرفیت‌های موجود آثاری از کشورهای مختلف پذیرفته شد.

وی اضافه کرد: جشنواره داستان بانه به لحاظ علمی ظرفیت لازم برای برگزاری به‌صورت بین‌المللی را دارد اما به لحاظ پشتیبانی و مالی آمادگی لازم را ندارد.

دبیر دوازدهمین جشنواره داستان بانه گفت: جشنواره داستان بانه در دوره‌های گذشته در سه روز برگزار می‌شد اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این جشنواره در یک روز برگزار می‌شود.

شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر در270 کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.

شناسه خبر 53353