شناسه خبر:53355
1400/12/21 08:56:56

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احیای بنیاد و مرکز اسناد «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» با هدف اشتراک ایده‌ها و نظریات این عالم برجسته و شخصیت بزرگ در کشور خبر داد.

محمدمهدی اسماعیلی روز پنج‌شنبه در کنگره بزرگداشت سید جمال‌الدین اسدآبادی که با عنوان «مصلح شرق» در اسدآباد برگزار شد، اظهار کرد: این کنگره به نام یک شخصیت و اندیشمند بزرگ جهان اسلام در شهرستان اسدآباد به عنوان مهد علم و دانش برگزار شده است.

وی با بیان اینکه جهان اسلام از ابتدای قرن نوزدهم با پدیده جدید غرب مواجه شد، خاطرنشان کرد: غرب در شکل تمدن‌یافته خود، پس از کناره‌گیری از وحدانیت به مرحله خشن و غیرقابل مهاری رسید به گونه‌ای که در امپراطوری عثمانی و شبه قاره هند شاهد حضور غرب وحشی بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ایده بازگشت به جهان اسلام و دوره طلایی به عنوان راه عبور از انحطاط توسط سیدجمال الدین معرفی شد، گفت: زمانی‌که غرب به دنبال تقسیم جهان اسلام بود سیدجمال الدین اسدآبادی مسئله وحدت اسلامی را مطرح کرد که با این ایده تحولات جدیدی شکل گرفت و 18 کشور جدید از مجموعه امپراتوری عثمانی ایجاد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه سیدجمال الدین اسدآبادی دست استکبار را خوانده بود، افزود: برخی حاکمان به علت رخوت، توان همراهی با ایده وحدت اسلامی را نداشتند بنابراین به خاطر بی‌توجهی آن‌ها بحران‌های بزرگی در آن زمان ایجاد شد و مناطق ملوک‌الطوائفی شکل گرفت.

وی اظهار کرد: حرکت اصلاحی جهان بزرگ اسلام با پندگیری و تجربه‌اندوزی از سیدجمال در ایران ایجاد شد و امام راحل نیز به بررسی دقیق تحولات و مطالعه این ایده‌ها پرداخت، ایده‌های که طراحی دقیق آن مانع از رخنه استکبار شده و به عنوان شالوده نهضت مردم قرار گرفت که در حال حاضر پس از سال‌ها همچنان شاهد ایستادگی با اقتدار این نهضت هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فرزندان نهضت امام خمینی(ره) از جمله مقام معظم رهبری و سپهبد شهید سلیمانی مقابل انحرافات جدید ایستادند و اجازه ندادند منطقه دچار انحطاط شود.

اسماعیلی گفت: در گذشته حاکمان از آموزه‌های سیدجمال‌الدین پند نگرفتند اما پس از سال‌ها امام راحل از این پندها استفاده کرد و جلوی استبکار ایستاد به نحوی که امروز صهیونیست‌های غاصب و اشغالگر قدس احساس امنیت را در مرزهای خود از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد: سخن گفتن از سیدجمال الدین اسدآبادی به معنای دنبال کردن مسئله قومی و منطقه‌ای نیست بلکه از تجربه‌ای بزرگ و سترگ در جهان اسلام سخن می‌گوییم.

وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه بهترین نوع سرمایه‌گذاری در عرصه علم، نوآوری و فناوری است گفت: فرهنگ از علم فراتر است چراکه فرهنگ سالم کمک می‌کند که علم بر جامعه حاکم و منجر به رشد و پیشرفت شود.

«محمدعلی زلفی‌گل» در این‌باره افزود: سید جمال الدین اسدآبادی یکی از سرمایه‌های نمادین بزرگ است و باید به دنبال تربیت سرمایه‌های نمادین دیگر برای آینده ایران باشیم.

وی از سید جمال به عنوان مصلح قرن نام برد و اظهار داشت: سید جمال الدین اسدآبادی از رفتارها و حرکات سیاسی و اجتماعی برخوردار بود و بعثت مجدد در اسلام و عجین شدن دین با سیاست را پایه‌گذاری کرد که به همین دلیل نام او در تاریخ ماندگار شد.

زلفی گل هدف از برگزاری این کنگره‌ها را قدرشناسی از سرمایه‌های نمادین عنوان کرد و یادآور شد: تقویت خودباوری در جوانان و تحول در جامعه و دنیا با شکوفایی هزاران نخبه همچون سید جمال از دیگر اهداف برگزاری چنین کنگره‌هایی است.

وی ادامه داد: منابع مادی تنها سرمایه‌های ما نیستند بلکه سرمایه‌های انسانی، نخبگان و افرادی که مسیر جامعه را تغییر می‌دهند بسیار مهم هستند.

وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری دانشگاه را یک سرمایه نمادین دانست و افزود: انسان‌های موفق در هر منطقه‌ای به آن محل ارزش می‌دهند و نگاه به سید جمال الدین به عنوان سرمایه نمادین این تفکر را به جوانان القا می‌کند که آنها هم می‌توانند سیدجمال، بوعلی‌سینا و یا امیرکبیر باشند.

زلفی‌گل با تاکید بر اینکه باید هر ساله از سرآمدان و برترین‌ها تجلیل شود، گفت: ما باید این هنر را داشته باشیم که برای آینده و قدرت پیدا کردن نظام و کشور، سرمایه نمادین ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما از این طریق قدرت نرم نظام را رشد می‌دهیم که دلبسته امام و شهدا و خدمتگزار مردم برای پیشرفت نظام باشند.

زلفی‌گل با بیان اینکه بسیاری از کشورها به دنبال هویت برای خود هستند، ادامه داد: ما از این هویت برخورداریم و باید قدردان آن باشیم که بزرگترین سرمایه‌ کشور در حال حاضر مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ را پویش، پیرایش و پالایش کنیم، یادآور شد: باید نوع نگاه خود را در کشور تغییر دهیم و فرهنگ باید به گونه‌ای باشد که همانطور که یک دانشمند را قدر می‌دانیم باید قدر سرمایه‌گذاران را نیز بدانیم.

وزیر علوم‌، تحقیقات و فناوری گفت: با برنامه‌ریزی باید هزاران شخصیت بزرگ همچون سید جمال داشته باشیم و در این راستا باید از جوانان موفق تجلیل کرد.

زلفی گل یادآور شد: تمام اهداف زمانی به نتیجه می‌رسد که وحدت حکمفرما باشد و برای پیشرفت باید همه همسو باشند و از افرادی که امکان رشد دارند حمایت شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج جهاد تبیین، خاطرنشان کرد: بر این اساس باید سرمایه‌ها را قدر دانست و نسبت به معرفی توفیقات و داشته‌ها و همچنین تقویت خودباوری جوانان اقدام کرد.

زلفی‌گل با بیان اینکه اگر کشورهای مختلف پای میز مذاکره با ایران می‌نشینند نشان‌دهنده پیشرفت ایران است، گفت: ایران پس از انقلاب اسلامی 20 میلیون تحصیل کرده دارد و پیشرفت‌های قابل توجهی را در چهار دهه اخیر داشته و دانشمندان بزرگ دنیا پذیرفته‌اند که دانشمندان ایرانی در دنیا حرف برای گفتن دارند.

وی تاکید کرد: دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی یکی از ظرفیت‌های ویژه این شهرستان است، و باید در راستای دیپلماسی فرهنگی و علمی، توسعه زبان‌های خارجی و توسعه دیدگاه‌های سید جمال گام بردارد و ما نیز حمایت لازم را خواهیم داشت که این دانشگاه به یکی از دانشگاه‌های اثرگذار در کشور تبدیل شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: رویکرد «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» اصلاح اجتماعی بود و این اقدام را با اصلاح نخبگان و حاکمان آغاز کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «حبیب‌الله شعبانی موثقی» در این‌باره اظهار کرد: فلسفه بعثت انبیا یکی از مسائل مهم در قرآن کریم است که هدف و مسیر اصلی پیامبران را اصلاح جامعه، مبارزه با فساد و تحقق عدالت می‌داند.

وی با تاکید بر اینکه آرمان علمای قرن‌های اخیر آرمان انبیای الهی است، اضافه کرد: در جامعه اسلامی تا قرن هفتم تمدنی بزرگ شکل گرفت که در آن زمان اروپا مبتلا به قرون وسطی بود، اما با حمله مغول، جوامع اسلامی دچار انحطاط شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان با بیان اینکه جریان اصلاحات در اسلام از نیمه دوم قرن سیزدهم آغاز شد، خاطرنشان کرد: سید جمال‌الدین اسدآبادی یکی از افرادی بود که حرکت اصلاح‌گری را آغاز کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی تصریح کرد: اصلاح دینی اولین حرکت اصلاح‌گران آن دوران بود و در این راستا سید جمال‌الدین اسدآبادی و همراهان او در گام نخست افراد دین‌مدار را اصلاح کردند.

وی تاکید کرد: از نظر و دیدگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی، بازگشت به اسلام واقعی، قرآن، سنت و سیره پیامبران از روش‌های اصلاح دینی بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان با بیان اینکه سید جمال‌الدین اسدآبادی با نظر و دیدگاه‌های غرب به خوبی آشنا بود گفت: بر اساس دیدگاه این عالم، مصلحان اجتماعی برای اصلاح جامعه باید درد مردم را به صورت محسوس درک کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی اظهار کرد: سیدجمال‌الدین معتقد بود که تقسیم جوامع اسلامی تنها تقسیم اعتباری بوده و واقعی نیست و یکی از کلیدواژه‌های این عالم، ایجاد وحدت اسلامی بود.

وی مبارزه با استکبار را مانع اصلی انحطاط جوامع اسلامی عنوان کرد و افزود: رشد هر جامعه‌ ای در سایه پیشرفت عقلانی نخبگان جامعه حاصل می‌شود و بر اساس این دیدگاه، سید جمال‌الدین به دنبال مبارزه با جهل رفت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان خاطر نشان کرد: اصلاح جامعه بر اساس اصلاح مردم صورت می‌گیرد که پایه و زمینه آن اصلاح نخبگان و حاکمان است و برای به حرکت در آوردن و اصلاح حاکمان باید از مردم بهره گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه نقش سید جمال‌الدین، تربیت مصلحین دینی و اجتماعی از میان نخبگان بود گفت: امام خمینی (ره) مصلح بزرگ اجتماعی و دینی است که نقطه حرکت را به درستی تشخیص داد و هم اینک اصلاح‌گری و نگاه مصلحانه در همه بخش‌ها کشورمان دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: انتظار از سرزمین‌های دارای مفاخر بزرگ زیاد است بنابراین شهرستان اسدآباد باید مصلحین متعددی در بخش‌های مختلف داشته باشد.

استاندار همدان سید جمال‌الدین اسدآبادی را پرچم دار مبارزه با استکبار عنوان کرد و گفت: این بزرگمرد اسلام باید به جهان معرفی شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه معرفی آثار این شیخ بزرگ به ماه‌ها زمان نیاز دارد اظهار کرد: برگزاری چنین کنگره‌هایی فرصتی است که سید جمال‌الدین اسدآبادی بیش از پیش معرفی شود.

وی ادامه داد: سید جمال‌الدین اسدآبادی پرچم مبارزه با استبداد و استکبار را به دست گرفت و توفیقات زیادی را به دست آورد.

استاندار همدان با بیان اینکه سید جمال تلاش کرد که حاکمان را به مسیری درست هدایت کند یادآور شد: امام خمینی(ره) نیز تلاش خود را با نصیحت حاکمان آغاز کرد و با وجود اصلاح‌ناپذیری حاکم وقت، حرکت اصلاحی را با توده مردم آغاز کرد.

وی ایجاد خودباوری در جامعه را از دیگر اقدامات سید جمال و امام خمینی(ره) دانست و افزود: سید جمال علاوه بر سخنرانی‌ها و افشاگری‌ها در مصر، ضربه سختی را بر اقتصاد و روابط انگلستان وارد کرد.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه سید جمال توانست تاثیر شگرفی را بر مصر، هند و ایران بگذارد یادآور شد: مکاتبات سید جمال با ایران منجر به صدور فتوای تحریم تنباکو در کشور شد.

وی با بیان اینکه طبق بیانات شهید مطهری، نهضت‌های شکل گرفته در 100 سال اخیر از حرکات سید جمال ریشه گرفته است افزود: بزرگداشت پرچم‌دار مبارزه با استکبار ضروری است و باید تلاش کنیم سید جمال‌الدین اسدآبادی به مردم دنیا معرفی شود.

کنگره بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی با عنوان «مصلح شرق» از روز چهارشنبه در شهرستان اسدآباد زادگاه سیدجمال الدین آغاز شد و این کنگره در روز نخست میزبان معاون پارلمانی رئیس جمهور بود.

دومین روز کنگره بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی با عنوان روز پایانی و اختتامیه همایش نیز از صبح امروز(پنج‌شنبه) با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فناوری، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار همدان در شهرستان اسدآباد برگزار شد.

گفتنی است با حضور وزیر علوم،تحقیقات و فناوری فاز دوم مرکز اسناد و پژوهش‌های ملی سید جمال اسدآبادی در دانشگاه سید جمال افتتاح و راه اندازی شد.

رئیس دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی در افتتاح این مرکز با بیان اینکه فاز اول مرکز در سال گذشته افتتاح شده است، اظهار کرد: مرکز اسناد سیدجمال پژوهی امروز یکی از جامع‌ترین، کاملترین و نفیس‌ترین مجموعه‌های سیدجمال پژوهی ایران بوده که در این مرکز تمامی اسناد چاپی، کتابی، رسانه‌ای و مقالات و هر آنچه که در بحث سیدجمال بوده از سال 1300 ه. ش از دوران رضا شاه پهلوی تاکنون در آن گرد آوری شده است.

حسین مرادی مخلص در ادامه خاطر نشان کرد:این‌ مرکز و مجموعه نفیس و جامع یکی از حلقه ‌های گمشده‌ای بود که خیلی زودتر از آن باید راه اندازی می‌شد و امروز تحقق این حلقه مفقوده محقق شد.

رونمایی از شجره‌امه سید جمال الدین اسدآبادی، رونمایی از غرفه سید جمال الدین اسدآبادی بنیان گذار و پدر علم روزنامه نگاری نوین در جهان اسلام و رونمایی از کتاب 403 قلم از دیگر مواردی بود که در دانشگاه سبد جمال با حضور دکتر زلفی گل وزیر علوم،تحقیقات و فناوری انجام شد.

شناسه خبر 53355