شناسه خبر:53611
1400/12/26 09:29:58

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام گفت: افزون بر 50 نفر استاد راوی و راوی با استقرار در محل یادمان‌های استان پذیرای کاروان‌های راهیان نور از نقاط مختلف کشور در ایام تعطیلات نوروزی هستند.

سرهنگ یداله رحمتیان اظهار کرد: این افراد از 15 اسفندماه جاری تا 15 فروردین سال 1401 در محل یادمان‌های اصلی استان ایلام مستقر و عملیات‌های واقع شده در این اماکن را برای زائران تشریح می‌کنند.

وی افزود: استاد راویان افرادی هستند که در زمان جنگ تحمیلی دارای مسئولیت و فرماندهی بوده‌اند و بر وقوع عملیات‌ها اشراف کامل دارند و راویان نیز افراد آموزش دیده‌ای هستند که در بین آن‌ها رزمندگان دفاع مقدس نیز وجود دارد.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام یادآور شد: ایام تعطیلات نوروزی به علت اینکه عمده زائران را مسافران غیربومی و ناآشنا به مناطق عملیاتی تشکیل می‌دهند از استادراویان برای توضیح و تشریح کامل عملیات‌ها استفاده می‌شود.

رحمتیان با بیان اینکه همه روایت‌گران بومی هستند، ادامه داد: در کنار این روایتگران، بیش از 50 نفر خادم بومی و غیربومی نیز در مناطق عملیاتی و یادمان‌ها تا پایان تعطیلات نوروزی مستقر هستند.

به گفته وی تاکنون بیش از 200 نفر راوی آموزش‌دیده بومی از بین اقشار مختلف چون طلاب و فرهنگیان در استان ایلام ساماندهی شده‌اند که امسال حدود 40 نفر راوی در مناطق عملیاتی مهران آموزش‌های میدانی را در مناطق عملیاتی چون قلاویزان، سه راهی جندالله و میمک فرا گرفتند.

وی اضافه کرد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی، این برنامه در بستر فضای مجازی شاد و با حضور روایان زبده برای دانش‌آموزان تشریح شد.

با شیوع ویروس کرونا از اسفند سال 98 برنامه‌های اردویی راهیان نور تعطیل و اردوها و زیارت‌های مجازی جایگزین سفر حضوری به این مناطق شد.

شرهانی، قلاویزان، میمک، سه‌راهی جندالله و قرارگاه حضرت امیرالمومنین (ع) در بانروشان از جمله مناطق عملیاتی و یادمان‌های زیارتی استان ایلام هستند.

استان ایلام در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بیش از سه هراز شهید و 11 هزار جانباز و 300 آزاده را تقدیم کرد که به نسبت جمعیت بیشترین ایثارگر کشور را به خود اختصاص داده است.

شناسه خبر 53611