شناسه خبر:53619
1400/12/26 09:37:04
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان:

سند سازگاری با کم‌آبی در اسدآباد تهیه شود

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان تأکید کرد: باید سند سازگاری با کم‌آبی در شهرستان اسدآباد تهیه شود.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان، محمد ضروری در دیدار با فعالین و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه آب شهرستان اسدآباد گفت: در بحث صرفه‌جویی و حفاظت از منابع آبی به مشارکت‌های مردمی نیاز داریم.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید احساس کنند که منابع آب منابعی استراتژیک، تجدیدناپذیر و امنیتی هستند، افزود: سمن‌ها می‌توانند پُل ارتباطی باشند، چراکه از جنس مردم هستند و می‌توانند ارتباط خوبی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی در این عرصه باشند.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان خاطرنشان کرد: سمن‌ها می‌توانند با اطلاعات و آمارهای دقیق شرایط را برای مردم شرح دهند.

ضروری به نقش آب سالم در سلامت مردم تأکید کرد و گفت: در این بین بحث‌های امنیتی، اشتغال و غیره نیز مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ضروری با تأکید بر اینکه حساسیت در حوزه آب بالا است، اظهار کرد: در این راه سازمان‌های مردم‌نهاد باید یاریگر باشند.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی باید به پایداری بحث امنیت غذایی توجه کند، گفت: پایدار بودن این بحث نیازمند تأمین منابع آبی است؛ به این سبب باید به اقدامات در این مسیر توجه شود و بازنگری صورت گیرد.

وی به سند سازگاری با کم‌آبی اشاره کرد و افزود: باید سند سازگاری با کم‌آبی در برش شهرستانی در اسدآباد تهیه و در آن وظایف دستگاه‌های مختلف شرح داده شود.

ضروری خواستار برگزاری جلساتی در این زمینه با حضور سمن‌ها شد و گفت: باید به سمت کشت‌های کم‌آب‌بر، کشت‌های مطمئن و کشت‌هایی با روش‌های به‌روز و با توجه به نیاز بازار پیش رویم.

وی خاطرنشان کرد: کشت‌های گلخانه‌ای باید در زمین‌های آبی توسعه یابند تا هم معیشت و اشتغال مد نظر باشد، هم امنیت غذایی تأمین شود و از سویی حفاظت از منابع آبی را نیز شاهد باشیم؛ اما در این عرصه همراهی و همگامی همه دستگاه‌های اجرایی و سمن‌ها نیاز است.

در ادامه این جلسه مدیر منابع آب شهرستان اسدآباد با اشاره به اقدامات سمن‌ها در حوزه آب شهرستان اسدآباد، گفت: باید در حوزه آگاه‌سازی، استفاده بهینه از منابع آبی، صرفه‌جویی، کشت محصولات کم‌آب‌بر و مواردی از این قبیل به نحوی مناسب وارد کار شویم.

اظهری ابراز کرد: باید در بحث ممانعت از کشت دوم، کشت محصولات کم‌آب‌بر، رونق کشت‌های گلخانه‌ای و غیره جهاد کشاورزی با شرکت آب منطقه‌ای همکاری کند.

وی وابستگی این شهرستان به منابع آب زیرزمینی را بیش از 95 درصد عنوان کرد و گفت: پرونده 24 حلقه چاه غیر مجاز در اسدآباد به دادستان ارجاع شده است.

اظهری از نصب 777 کنتور هوشمند روی چاه‌ها نیز خبر داد و گفت: 96 درصد پرونده چاه‌های کشاورزی در اسدآباد اصلاح و تعدیل و این شهرستان در این زمینه رتبه نخست را در استان حائز شده است.

در ادامه این جلسه مدیرعامل خانه حامی کشاورز شهرستان اسدآباد نیز با اشاره به کسری مخازن و فرونشست‌ها در اسدآباد، اذعان کرد: فرصت کمی داریم، وضعیت و آمارها نشان از وضعیت نامطلوب دشت اسدآباد دارد.

محمد احمدی خاطرنشان کرد: منابع آبی دارایی ما هستند و نباید آن‌ها را از دست دهیم.

وی ادامه داد: استدعا داریم که در حوزه آب از نیروهای سمن‌ها که با علاقه و بی‌توقع پای کار هستند، استفاده شود.

احمدی افزود: چرا در شهرستان اسدآباد کشت‌های پُرآب‌بر افزایشی و کشت کلزا کاهشی است؟

وی بر لزوم توجه به اقدامات ترویجی در این عرصه تأکید کرد و ابراز کرد: باید همه به سمت حفاظت از منابع آبی پیش رویم؛ به این ترتیب در بخش‌های ترویج، نظارت، مشارکت، آموزش و غیره در حوزه آب پای کار هستیم.

مدیرعامل خانه حامی کشاورز شهرستان اسدآباد در پایان تأکید کرد: این اقدامات محقق نمی‌شوند، مگر با مشارکت مردم.

شناسه خبر 53619