شناسه خبر:53818
1401/1/17 09:22:08

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه کردستان گفت: اعتبارات هزینه‌ای این دانشگاه امسال در مقایسه با سال قبل 40درصد افزایش یافته است که این افزایش با توجه به فعالیت‌های مطلوب و مستمر در زمینه‌های عمرانی، آموزشی و پژوهشی و دیگرعرصه‌ها بوده است.

رحمت صادقی در مراسم ویژه نوروز در دانشگاه کردستان با حضور اساتید و کارکنان این دانشگاه اظهار کرد: در سال‌های گذشته بیماری کرونا خسارت زیادی به خانواده دانشگاه کردستان زد و در ایام کرونا تعدادی از بهترین‌های دانشگاه کردستان از میان اساتید، کارمندان و دانشجویان را از دست دادیم که یاد و خاطره همه آن‌ها را زنده نگه می‌داریم.

وی با اشاره به فعالیت بخش‌های مختلف دانشگاه در سال گذشته، اضافه کرد: در حوزه آموزش مجازی زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقویت شد که بر اساس ارزیابی وزارتخانه در این رابطه جزو بهترین دانشگاه‌های کشور بودیم.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به تأسیس مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی در دانشگاه، افزود: جذب هیئت علمی، توسعه رشته‌ها در مقاطع مختلف با استفاده از روش معمول، طرح تعاون و استاد وابسته، با قدرت در دانشگاه کردستان ادامه یافت.

صادقی افزود: همچنین جذب حدود 50 هیئت علمی، راه‌اندازی 6 رشته کارشناسی، 12 رشته ارشد و 18 رشته دکتری سال گذشته انجام شده است.

وی افزایش راه‌اندازی مجله، چاپ مقاله و کتاب، مقالات پراستناد، برگزاری همایش، تعداد دانشمندان یک درصد و دو درصد، پژوهشگر پسا دکتری، فرصت مطالعاتی، مراکز نوآوری، کلینیک تخصصی، طرحهای پژوهشی خارجی و ارتباط با جامعه خیرین، دانش‌آموختگان و صنعت را ازجمله فعالیت‌ها و موفقیت‌های حوزه پژوهش اعلام کرد.

این مسئول به جایگاه دانشگاه کردستان در دیپلماسی علمی بین‌المللی اشاره کرد و یادآور شد: جذب دانشجوی خارجی از 9 ملیت مختلف، برنامه تبادل دانشجو و استاد، وبینارها، نشست ها، تفاهم نامه، کارآموزی بین‌المللی، DOI، مدارس تابستانه و زمستانه، المپیاد دانشجویی بین‌المللی، دوره‌های آموزشی مشترک، پروژه‌های خارجی، کرسی مجازی آموزش زبان فارسی و کسب عنوان دانشگاه برتر کشور در تعاملات بین‌المللی ازجمله موفقیت‌های این حوزه است.

صادقی به توسعه زیرساخت‌های دانشگاهی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی چارت جدید سازمانی، شروع بازبینی برنامه راهبردی دانشگاه، طراحی پرتال جدید دانشگاه، میل سرور جدید دانشگاه، اتوماسیونی نمودن فرایندهای مختلف آموزشی، پژوهشی، اداری، مالی و دانشجویی و تقویت آزمایشگاه مرکزی طی سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی دانشگاه گفت: پژوهشکده کردستان‌شناسی، دانشکده‌ها، دفتر ارتباط با صنعت و جامعه و شبکه ملی جامعه و دانشگاه با برگزاری همایش، نشست، اجرای طرح‌های کاربردی مختلف، ایجاد مراکز نوآوری، درمانگاه‌های تخصصی در این زمینه نقش‌آفرینی مطلوبی داشتند.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به شعار تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری برای سال جاری، تاکید کرد: بدون شک در این عرصه هم دانشگاه‌ها با انجام پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور و روی آوردن به محصولات و تولیدات دانش بنیان و تبدیل علم به فناوری و تجاری سازی آن می‌توانند ایفای نقش کنند.

صادقی در رابطه با ازسرگیری آموزش حضوری گفت: مهم‌ترین کار و وظیفه همه ارکان دانشگاه باید پشتیبانی و تلاش برای ازسرگیری آموزش حضوری و بازگشت دانشجویان به دانشگاه باشد.

وی یادآور شد: کارگروه بازگشایی دانشگاه برای آماده‌سازی دانشگاه جهت حضور دانشجویان و ازسرگیری آموزش حضوری تشکیل شده و همه واحدهای دانشگاه همت خود را برای حضور دانشجویان بکار خواهند بست.

دانشگاه کردستان در سال 1353 کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال 1370 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم‌اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی- مهندسی بیجار است و در حال حاضر 11 هزار و 200 دانشجو در 56 رشته کارشناسی، 114 رشته کارشناسی ارشد و 30 رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با پذیرش بیش از 600 دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین‌المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

شناسه خبر 53818