شناسه خبر:53834
1401/1/17 09:48:27

سپهرغرب، گروه سلامت: سبزی یکی از فسادپذیرترین محصولات کشاورزی محسوب می‌شود که ممکن است در مزرعه با مدفوع حیوانات و یا جریان فاضلاب‌ها و دیگر آلاینده‌ها آغشته شود، بنابراین به‌سادگی می‌تواند باعث بیماری در انسان شود.

برای جلوگیری از مبتلا شدن به انگل‌ها و یا بیماری‌های روده‌ای می‌بایست سبزی‌هایی را که می‌خواهیم به‌صورت خام مصرف کنیم، به روش زیر سالم‌سازی کرده و بعد مصرف کنیم:

مرحله 1

پاک‌سازی: ابتدا سبزی‌ها را به‌خوبی پاک کرده، سپس با آب تمیز شست‌وشو می‌دهیم تا مواد زائد و گل‌ولای آن برطرف شود.

مرحله 2

انگل‌زدایی: بعد از پاک‌سازی سبزی، یک ظرف پنج لیتری را پُر از آب کنیم و به‌ازای هر لیتر آب، سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی داخل آن بریزیم و هم بزنید. سپس سبزی را داخل کف‌آب قرار دهیم و بعد از پنج دقیقه سبزی را از داخل کف‌آب خارج کرده و با آب سالم کامل شست‌وشو دهیم تا تخم انگل‌ها و باقی‌مانده مایع ظرفشویی از آن جدا شود.

مرحله 3

گندزدایی: برای ضد عفونی و از بین بردن میکروب‌ها، یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پرکلرین 70 درصد را در ظرف پنج لیتری پُر از آب ریخته، کامل حل کنیم تا محلول گندزدایی‌کننده به‌دست آید؛ سپس سبزی انگل‌زدایی‌شده را برای پنج دقیقه در این محلول قرار دهید تا میکروب‌های آن از بین بروند.

اگر پودر پرکلرین در دسترس نباشد، می‌توانیم از هر ماده گندزدایی‌کننده مجاز دیگری که در داروخانه‌ها و مغازه‌ها وجود دارد، طبق دستورالعمل مصرف آن استفاده کنیم.

مرحله 4

شست‌وشو: سبزی ضدعفونی‌شده را مجدد با آب سالم بشوییم تا باقی‌مانده کلر از آن جدا شود و سپس مصرف کنیم.

 

شناسه خبر 53834