شناسه خبر:53894
1401/1/18 10:08:56

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: پنتاگون اعلام کرد، وزارت خارجه آمریکا با قرارداد تسلیحاتی 95 میلیون دلاری این کشور با تایوان موافقت کرد.

وزارت دفاع آمریکا از تدارک این کشور برای فروش احتمالی مهمات، ارائه خدمات آموزشی و دیگر خدمات مرتبط با سامانه پدافند هوایی پاتریوت به تایوان خبر داد و اعلام کرد، وزارت خارجه آمریکا با قرارداد فروش به ارزش 95 میلیون دلار در این زمینه موافقت کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های ارشد تایوانی طی ماه‌های اخیر بارها به پکن اتهام زنی و درباره افزایش فشارهای نظامی چین به این جزیره برای پذیرش حاکمیت چین بر تایوان ابراز نگرانی و گلایه کرده‌اند.

پنتاگون به منظور اجرای قانون، روز سه شنبه (دیروز) درباره قراردادهای فروش تسلیحاتی آمریکا به کشورهای خارجی، به کنگره این کشور اطلاع رسانی کرد. طبق اعلام این وزارتخانه، وزارت خارجه موافقتش را با فروش 95 میلیون دلاری سامانه پاتریوت به تایوان اعلام کرد.

وزارت دفاع آمریکا به قانونگذاران کنگره این کشور اطلاع داد، بسته مدنظر شامل آموزش، برنامه‌ریزی، استقرار، بهره‌برداری، نگهداری و حفظ سامانه پدافند هوایی پاتریوت و تجهیزات مرتبط خواهد بود.

در بیانیه پنتاگون با دفاع از کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به تایوان به کنگره آمده است: «این فروش پیشنهادی با حمایت از تلاش‌های پیگیرانه دریافت‌کننده (تایوان) برای مدرن‌سازی نیروهای مسلح و حفظ قابلیت دفاعی معتبر، به منافع ملی، اقتصادی و امنیتی ایالات متحده خدمت می‌کند».

در این بیانیه تاکید شده که فروش 95 میلیون دلاری پاتریوت آمریکا به تایوان برای عملیات هوایی کمک خواهد کرد و تایوان «نها از این قابلیت به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر تهدیدات منطقه‌ای و تقویت دفاع از میهنش استفاده خواهد کرد».

هر چند که در بیانیه وزارت دفاع آمریکا درباره فروش تسلیحاتی به تایوان اشاره‌ای به «چین» نشده است اما مقام‌های پکن همواره اقدامات واشنگتن در فروش تسلیحات به تایوان را اقدامی تحریک آمیز و مغایر با تعهدات صریح آمریکا در قبال روابط با چین خوانده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری تایوان ضمن استقبال از موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش تسلیحاتی تازه آمریکا اعلام کرد که این سومین توافق تسلیحاتی واشنگتن با تایوان از زمان آغاز ریاست جمهوری جو بایدن است و این موضوع را نشاندهنده ماهیت «مستحکم و سفت و سخت» روابط آمریکا و تایوان خوانده است.

«خاویر چانگ» سخنگوی ریاست جمهوری تایوان همچنین تصریح کرد: «تایوان به نشان دادن عزمش برای دفاع از خود ادامه خواهد داد و به تعمیق مشارکت‌های همکاری با ایالات متحده و سایر کشورهای همفکر ادامه خواهد داد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است.

اوایل اسفند ماه سال گذشته وزارت خارجه چین از تحریم دو شرکت بزرگ تسلیحاتی آمریکایی به دلیل فروش سلاح به تایوان خبر داد. «وانگ ون‌بین» سخنگوی این وزارت خارجه این کشور اعلام کرد، پکن در اعتراض به فروش تسلیحات آمریکا به تایوان، دو شرکت «ریتیون» و «لاکهید مارتین» را تحریم کرد.

علی‌رغم هشدارهای پی در پی چین درباره اقدامات تایوان و تحرکات تحریک آمیز آمریکا، ارتش تایوان اواخر اسفند ماه در جزیره‌ای با فاصله کمتر از 50 کیلومتر از سرزمین چین، رزمایش‌هایی را برگزار و به سمت اهداف دریایی شلیک کرد.

طبق گزارش‌ها، در این رزمایش‌های ارتش تایوان در جزیره «دونگیین» واقع در جنوب شرقی «فوژو» چین، از توپ و مسلسل نیز استفاده شده بود که اهداف شناور که بعنوان نیروی دشمن در معرض نمایش قرار داده بودند، هدف گرفتند

شناسه خبر 53894