شناسه خبر:53917
1401/1/20 09:12:36
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد:

بهره‌گیری از هویت و فرهنگ بومی در ساخت اِلمان‌های شهری

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه باید از هویت و فرهنگ بومی در ساخت اِلمان‌های شهری بهره گرفت، گفت: شهرداری در تدوین راهبردهای توسعه شهری باید تفکر دانش‌بنیان داشته باشد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، علی‌اکبر نظری در نخستین جلسه کمیسیون خدمات شهری، محیط‌زیست و بهداشت شورا در سال 1401 با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، افزود: مدیریت شهری نقش ارزنده‌ای در بهره‌گیری از جلوه‌های علمی و دینی در سیما و منظر شهری دارد؛ بر این اساس شهرداری همدان باید رویکرد دانش‌بنیان داشته و اساس کار را بر پایه بینش و دانش بگذارد، سپس شهر را بر پایه این دانش پیش ببرد.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی شهر همدان، اضافه کرد: همدان شهری با سابقه‌های اندیشه‌ورزی اندیشمندان بزرگی است که باید از ظرفیت این اندیشمندان و چهره‌های شاخص در مباحث مختلف ازجمله حوزه مدیریت شهری بهره گرفته شود؛ اما این درحالی است که در ابعاد مختلف سیما و منظر شهری جلوه‌ای از این چهره‌ها و سابقه تاریخی همدان مشاهده نمی‌شود.

نظری با انتقاد از عملکرد شهرداری در برخی از مباحث ازجمله کاشت اصله‌های نامناسب درخت در نقاط مختلف شهر، اضافه کرد: فعالیت مدیریت شهری چنانچه بر مبنای دانش باشد، اقدامات آن به‌ویژه در حوزه سیما و منظر شهری در زمینه‌های مختلف ازجمله کاشت درخت و گل براساس دانش خواهد بود، اما متأسفانه شاهد کاشت درختان ناسازگار با شرایط اقلیم و شهرسازی در سطح شهر هستیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با انتقاد از اینکه در روزهای نوروز در بحث سیما و منظر شهر همدان متأسفانه شاهد ناهمگونی اِلمان‌ها با تاریخ، فرهنگ و اندیشه پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین بودیم، گفت: لازم است در زیباسازی سطح شهر از نظرات صاحب‌نظران بهره گرفته و از چهره‌ها و مفاخر ایرانی و اندیشه‌های آن‌ها استفاده شود.

وی تأکید کرد: ضروری است طراحان برای برنامه‌ها و طرح‌های سطح شهر مطالعات درستی داشته باشند و از اندیشه و تفکر بومی برای زیباسازی شهر استفاده کنند؛ چراکه عدم آشنایی با اندیشه‌های مفاخر و دانشمندان استان در سیما و منظر شهری دیده می‌شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه در سیما و منظر شهری باید فرهنگ اصیل دینی و تاریخ همدان به نمایش گذاشته شود، اظهار کرد: باید تاریخ همدان مطالعه شود و در دیوارنگاره‌ها و احداث نمادها از این ظرفیت تاریخی و فرهنگ غنی آن بهره گرفته شود و این درحالی است که در زیباسازی شهر ظرفیت بزرگ دانشمند برجسته جهان بوعلی‌سینا حکیم هزاره‌ها یا خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی فخر ایران‌زمین نادیده گرفته شده است.

وی همچنین تأکید کرد: همدان هم‌اکنون نیز دارای بهترین دانشمندان و مفاخر زنده‌ای است که باید از دیدگاه این مفاخر در بخش‌های مختلف شهری بهره گرفته شود، چراکه باید تفکر دانش‌بنیان داشت.

به گفته نظری یکی از اهداف اِلمان‌ها می‌تواند اطلاع‌رسانی و معرفی منطقه‌ای خاص به‌لحاظ تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و ویژگی‌های خاص مردم آن منطقه باشد و یا به اتفاق یا رویداد خاصی در منطقه مزبور اشاره کند که همه این‌ها در برقراری ارتباط بهتر مخاطبین و گردشگران با منطقه مورد نظر مؤثر است.

این مقام مسئول ادامه داد: چه‌بسا خود همین نماد پس از مدتی به یک اثر تاریخی و ماندگار تبدیل شود و آوازه آن در شهرهای دیگر بپیچد که مقبره بوعلی‌سینا از نمونه‌های بارز و زیبایی از این اِلمان‌ها است که در معرفی همدان در جهان نقش اساسی دارد.

وی با تأکید بر توجه به هویت و تاریخ و فرهنگ همدان در طراحی و ساخت اِلمان‌ها و نمادهای شهری، گفت: اِلمان‌های شهری به‌عنوان نمادها و نشانه‌هایی از فرهنگ و هویت جمعی ما قابل استناد هستند و از این بابت است که باید رویکردی تازه‌تر و جدی‌تری به آن‌ها داشت.

   بادامی‌نجات: ضرورت توجه به کارکرد اِلمان‌ها و نماد‌های شهری

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز ضمن تشکر از مجموعه زحمات مجموعه مدیریت شهری و ستاد استقبال از بهار، اظهار کرد: در استقبال از نوروز و مسافران نوروزی اقداماتی صورت پذیرفته است، اما نواقصی هم وجود دارد که باید با بررسی عملکرد ستاد استقبال از بهار نواقص را احصا و در راستای رفع آن‌ها اقدام کرد.

حمید بادامی‌نجات با اشاره به انتقادات شهروندان از اِلمان‌ها و بیلبوردهای نوروزی 1401، اظهار کرد: باید در کنار توجه به کیفیت و کارکرد اِلمان‌ها و نماد‌های نوروزی موضوع عامه‌پسند بودن آن‌ها نیز مورد توجه باشد؛ چراکه از ویژگی اِلمان‌ها ایجاد یک فضای زیبا و یک اثر هنری در سطح شهر است که قسمت‌های مختلف شهر را از حالت یکنواختی و تکراری شدن خارج کرده و به هر بخش از شهر یک هویت و ویژگی خاص بخشیده است.

وی ابراز کرد: در طراحی اِلمان‌ها و نمادهای شهری و نوروزی باید از نظر و دانش افراد صاحب‌نظر بهره گرفته شود.

شناسه خبر 53917