شناسه خبر:53976
1401/1/21 08:56:44

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: هنرِ مبتنی بر خِرد، هنر تراز تمدن اسلامی بوده که تحت کنترل عقل و اندیشه باشد و این‌چنین هنری در شأن تمدن اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی ‌موثقی روز شنبه در دیدار با جمعی از هنرمندان استان همدان ضمن گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی، افزود: تعاریف و برداشت‌ها از هنر بسیار گسترده و بسیط است، اما هنری که هنرمند را متکبر، خودخواه و دنیاطلب کند، هنر مورد تأیید نیست، بلکه هنری که بر مبنای عقل و خردورزی بنا شده باشد، هنری در شأن تمدن اسلام است.

وی به توجه ویژه دین مبین اسلام به هنر اشاره و اظهار کرد: دین اسلام در تمام ممالکی که گسترش یافت، ضریب بسیار بالایی به توسعه و تعالی هنر بخشید و تولید آثار فاخر هنری و اسلامی، بیانگر این موضوع است.

امام‌جمعه همدان یکی از دغدغه‌های هنرمندان را عدم هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی در استان دانست و تصریح کرد: بنا به پیشنهادهای ارائه‌شده درصدد تشکیل شورای «هنرِ پاسخگو» در عرصه فرهنگ استان هستیم که شامل اعضای حقیقی و حقوقی است که البته تجربه موفق این اقدام را دو سال گذشته در تشکیل شورای عالی مساجد استان داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: از ویژگی‌های شورای هنر باید این باشد که فضا برای حضور همه هنرمندان و استفاده از تخصص آن‌ها فراهم شود که البته باید برای این شورا اساس‌نامه متقنی نوشت.

رئیس حوزه هنری استان همدان نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «اگر جریان تحریف از بین برود، جریان تحریم نیز از بین خواهد رفت»، گفت: ولی امر مسلمین جهان این موضوع را در جمع کادر درمان خطاب به هنرمندان فرمودند که این مهم، هنرمندان را در خط مقدم جهاد تبیین قرار داده است.

محمدمهدی سموات با بیان اینکه اگر بخواهیم مشکل اقتصادی کشور حل شود باید با جریان تحریف مبارزه شود، تصریح کرد: بر همه مردم ایران به‌ویژه هنرمندان متعهد و دلسوز کشور واجب است در عرصه جهاد تبیین حضور مؤثر داشته باشند.

همچنین امیر ترکاشوند، مسئول بسیج هنرمندان استان نیز در این برنامه با گرامیداشت یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی و هشت هزار شهید استان همدان، گفت: بسیج هنرمندان و حوزه هنری به‌عنوان دو دستگاه دغدغه‌مند هنر انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی‌هایی جهت همگامی و هم‌سویی دستگاه‌های فرهنگی با محوریت پرروش و تکریم هنرمند متعهد و انقلابی دارد.

در این دیدار هنرمندانی از رشته‌های مختلف هنری به بیان دیدگاه‌ها و انتظارات خود پرداختند که ازجمله آن‌ها می‌توان به عدم هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی در سطح استان، عدم پیشرفت زیرساخت‌های دستگاه‌های هنری متناسب با پیشرفت ابعاد وسیع هنر در سطح استان، هزینه بالای ادوات عکاسی و چاپ آثار، عدم وجود رسانه قوی جهت معرفی هنرمندان و آثار آن‌ها و اقدامات فرهنگی انجام‌شده، عدم شناخت عموم مردم از هنرهای نمایشی، عدم معرفی درست هنرهای نمایشی به مردم، دیدگاه تفریحی به هنر داشتن و غیره اشاره کرد.

در این دیدار بهروز خانلر پیشکسوت عرصه تئاتر، بهناز ضرابی‌زاده نویسنده حوزه ادبیات پایداری، سیدمیثم موسویان نویسنده حوزه ادبیات پایداری، سرهنگ خادمی فرمانده سپاه ناحیه همدان، سرهنگ رسول کرمی مدیر مرکز حفظ و نشر آثار دفاع مقدس سپاه استان، رضا ینگجه فیلم‌ساز، گرافیست و نماینده سازمان اوج در استان، لیلا یوسفی مسئول انجمن عکس، ابوترابی نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، علی میرزایی گرافیست، مریم زندی شاعر کودک و نوجوان، مونا اسکندری داستان‌نویس، رمان‌نویس و خاطره‌نگار، فاطمه هادیان خوشنویس، مهدی شریفی عکاس، علی جاوید فعال فرهنگی، فضلیان فیلم‌ساز، مریم برزگر شاعر، مسعود طاهری‌عضد شاعر و بازیگر تئاتر، مهدی شریفی عکاس، محمدرضا باباخانیان کارگردان و بازیگر تئاتر، فرهاد سلیمی گرافیست و مداح اهل بیت، امیر حیدری فعال فرهنگی، فضلیان مستندساز، زهرا شهبازی نویسنده و غیره حضور داشتند.

در این برنامه از سیدمیثم موسویان به‌عنوان چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی استان همدان تجلیل شد.

گفتنی است؛ برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی استان همدان با همکاری بسیج هنرمندان و حوزه هنری استان برگزار می‌شود.

شناسه خبر 53976