شناسه خبر:54037
1401/1/22 09:54:09

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس امور عشایری آبدانان گفت: 71 درصد از جمعیت دام کشور در استان ایلام است که آبدانان با داشتن دو هزار و 200 خانوار عشایری و 400 هزار رأس دام سبک به‌عنوان قطب اول دامداری استان شناخته شده است.

قشرمولد عشایر با کار و تلاش شبانه روزی علاوه بر تأمین معاش خود در برپایی اقتصاد کشور نیز نقش اساسی دارد.

بهرام اهل والی افزود: عشایر آبدانان هم به‌دلیل شرایط اقلیمی منطقه در تولیدات انواع محصولات دامی نقش تأثیرگذاری دارد اما این روزها با مشکلات فراوانی ازجمله نبود نهاده‌های دامی و نبود بازار فروش دام مازاد روبه‌رو هستند.

وی عنوان کرد: آبدانان با دو هزار و 200 خانوار عشایری و 400 هزار رأس دام سبک به‌عنوان قطب دامداری ایلام شناخته شده است.

رئیس امور عشایری آبدانان گفت: 71 درصد از جمعیت دام کشور در استان ایلام است که آبدانان با داشتن دو هزار و 200 خانوار عشایری و 400 هزار رأس دام سبک به‌عنوان قطب نخست دامداری استان شناخته شده است.

اهل والی افزود: امسال به دلیل نبود نزولات آسمانی و شرایط جوی نامناسب دو قشر کشاورز و دامدار بیشترین آسیب را دیده‌اند که مهم‌ترین مشکلات دامداران کمبود نهاده‌های دامی است که این مهم باید هر چه سریعتر حل شود تا از خسارات جبران‌ناپذیر به قشر دامدار و عشایر که خود تولیدکننده هستند جلوگیری شود؛ از دیگر مشکلات عشایر قاچاق کاه توسط دلالان غیربومی و بومی است که دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه از 400 هزار رأس دام سبک 200 هزار پلاک هویتی دارند گفت: ارزش تولیدات عشایر آبدانان بالغ بر 87 میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: روزانه با سه دستگاه تانکر آبرسانی سیار به عشایر این منطقه خدمات‌رسانی می‌شود که امسال قرار است به برخی کانون‌های عشایری شهرستان لوله‌کشی و آب‌رسانی پایدار داشته باشیم.

انتظار می‌رود مسولان مربوطه توجه ویژه‌ای به قطب دامداری استان داشته باشند و با تهیه نهاده‌های دامی و ایجاد بازار فروش دام مازاد از خسارات وارد به این قشر تولیدکننده جلوگیری شود.

شناسه خبر 54037